BasBQ
Beef en Steak

Temperatuurschommelingen

Rebble

Tondelzoeker
Berichten
10
Vorige week woensdag is mijn bastard medium compleet 2020 binnen gekomen. Afgelopen zondag voor het eerst aangestoken en spareribs erop gehad. Temperatuur regelen ging redelijk maar schommelde wel. Er stond aardig wat wind dus ik dacht dat het daar aan lag. Vandaag staat er pulled pork op het menu. Q aangestoken rond 9.00u en vanaf 9.45u was de temperatuur redelijk stabiel met schommelingen van een graad of 5 (117-122 graden). Dat bleef een 3 kwartier zo en toen durfde ik wel te gaan douchen. Toen ik onder de douche vandaan kwam was de temperatuur ineens 140 graden, ruim 20 graden hoger. Ontspan, procureur kan wel wat hebben dus rustig aangekleed en toen zakte de temperatuur vanzelf geleidelijk naar 126 graden. Onderste schuif toch maar een tikje dichter gezet en toen daalde de temperatuur naar 108, schuif weer een tikje open. Hop naar 125 graden.
De schommelingen, afgezien van het verstellen van de schuif, lijken samen te hangen met het ene moment een felle zon en het andere moment dikke bewolking. Kan dat zoveel invloed hebben of zit het probleem ergens anders (bij mij ;) ). Temperatuur meet ik op het rooster en aanpassingen die ik doe aan de schuif en top vent (ik weet inmiddels niet alles meer van wat ik heb gerommeld) geef ik zo'n 10-15 minuten de tijd om de aanpassing te regelen.

Kan iemand mij uitleggen wat ik fout doe of waar dit aan kan liggen?
 
Heel moeilijk om zo op te antwoorden, maar hier zijn alvast wat zaken die ik heb gemerkt bij mij cooks:
- veel minder naar de temp kijken en nog minder aanpassen. Voorkom dat je door aan te passen in een vicieuze cirkel terecht komt waar je blijft corrigeren
- een kamado is het meest stabiel als deze volledig doordrongen is van warmte. Als je direct begint te koken als hij op temp is, kan dat nog wel eens schommelen
- digitale meters zijn snel en zeer precies (vergeleken met analoge). De korte verschillen vallen snel op (windstootje, temperatuur van je vlees straalt af op je meter, juist een kool of rookhout die ontbrand,..)
- rookhout kan echt gaan branden en kan even een spike geven
- een hevige windstoot recht in je ventilatie kan even een spike geven, maar die zou van korte duur moeten zijn
- lichtere houtskool is iets gevoeliger voor schommelingen dan hardere
- het vuur kan aan het verstikken zijn van de assen
- als je oude op nieuwe kolen doet, kan het zijn dat hij minder warm wordt als het vuur aan de oude kolen komt
- er blijven op het einde minder kolen over waardoor je temp zakt
 
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Kwestie van nog meer ontspannen dus en de kamado gewoon leren kennen. Ik denk dat de procureur daar wel een geschikt stukje vlees voor is haha.
De temperatuur is nu weer heel netjes en ik ga van de schuiven afblijven en minder gefocust zijn op de temperatuur. Ik ben begonnen met een volle kolenmand erin met alleen nieuwe kolen, ik wilde het in ieder geval niet stuk laten lopen op te weinig kolen.

Dat van een nieuw kooltje wat ontbrand bij een piek vroeg ik me ook af, dat kan dus inderdaad, bedankt! Heb niet het idee dat het rookhout brand(de) ik denk dat de piek dan hoger er langer zou zijn?

We gaan rustig door, temperatuur van het vlees stijgt gestaag dus voorlopig verwacht ik gewoon een heerlijke maaltijd vanavond :)
 
Nou, net na mijn vorige bericht daalde de temperatuur steeds verder, 83 graden en dalend. Toch maar eens naar de kolen gekeken en die waren helemaal uit. Opgeschut, asopvangbak geleegd (al zat daar maar weinig in) en opnieuw aangestoken.
Kan dit aan de kolen liggen? Ik heb dammers restaurant maar het zijn allemaal kleine stukjes, te weinig zuurstof door het formaat van de kolen?
 
Ik heb zelf nog niet de beste kwaliteit kolen en de kolen zijn ook veel kleiner dan de brokken die ik hier voorbij zie komen, maar ik heb daar nog geen last van gehad. Hoeveel kolen doe je er in?
 
Ik heb zelf nog niet de beste kwaliteit kolen en de kolen zijn ook veel kleiner dan de brokken die ik hier voorbij zie komen, maar ik heb daar nog geen last van gehad. Hoeveel kolen doe je er in?
Ik heb er toen ik begon een volle kolenmand met nieuwe kolen in gezet. Ik denk dat er ongeveer 1/3 van op was toen ze uitgingen.

Ik weet niet of het goed te zien is maar heb even een foto gemaakt van de kolen in de zak

55b8befd06727df7d050a10d8aa60efc.jpg
 
Voor low en slow ben ik zelf geen fan van Dammers, ik gebruik die alleen voor pizza sessies.
L&S heb ik liever de Black Wattle van bonfire (sligro), al is er as we speak ook een zak Bonfire White Quabrancho onderweg om eens te testen.

Verder herken ik je verhaal wel over temperatuurschommelingen. Als ik ergens lees dat iemand er uren niet naar om hoeft te kijken eenmaal ingesteld, heb ik altijd mijn vraagtekens. Een uurtje wil ik nog wel geloven, maar heel veel langer krijg ik niet voor elkaar. Maar goed, ik ben toch thuis als de kamado aan is.
 
mogelijk dat je schuiven te ver dicht stonden.
Ik lees dat je de onderste schuif ging verzetten omdat de temperatuur niet goed was. Dit moet je niet doen!
Temperatuur regel je de grote stappen met de onderste schuif (0-500) en de kleine stappen met de topvent (+/-50). Temperatuur te hoog, topvent wat dichter zetten. Alleen als je er 50 graden of meer ernaast zit zou ik pas naar de onderste schuif kijken.
Het is een beetje oefenen, maar je leert vanzelf een beetje hoe je beide schuiven ongeveer moet zetten. Je kan namelijk met verschillende instellingen dezelfde temperatuur bereiken.
 
Zo direct dacht ik vooral aan houtskool en die onderste schuif. Bij hele lange sessies gebruik ik Big Blocks wat echt grote blokken zijn. Deze steek ik aan met 1 wokkel.

Dan lees ik (wat anderen ook al aanhalen) dat je fel speelde met de onderste schuif. Maar deze wordt in het boek Hete Kolen vooral aanzien om te switchen tussen 100-200-300-400° (simpel uitgelegd). De topvent bovenaan dient om te regelen tussen deze stappen in. Bij zulke sessie staat hij onderaan een vinger dik open en boven op een kiertje. Als hij dan een beetje oploopt, zat ik hem een tikje meer dicht boven en als hij zakt, zet ik hem open. De schuif onderaan blijf ik verder af. Die gaat pas terug open als ik daarna bv ga searen op 250° bv.
 
Ok niet meer aan de onderste schuif komen dus. Daar begon ik inderdaad met vingerdikte en top vent een kiertje. Overigens waren het wel echt tikjes wb de onderste schuif. Ook heb ik wat met alleen de top vent gespeeld. Ik dacht dat de onderste schuif niet voor zúlke grote temperatuurverschillen was. Maar afleren om overal teveel met m'n tengels aan te zitten dus ;)
Ik heb de kolen ook met 1 wokkel aangestoken.

Ik had de dammers ook groter verwacht, dit zijn écht kleine stukjes houtskool met een beetje wat grotere stukken maar nog steeds niet het formaat wat ik verwachtte.

Nou ja, oefening baart kunst maar eigenlijk ben ik er voor vandaag wel klaar mee haha. Maar ik ga rustig door, zal m'n visite toch eten moeten geven vanavond en die verwacht de langbeloofde pulled pork.

Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken!
 
Kolen zijn klein maar verder prima, bak helemaal volgooien en aansteken.
Als hij goed brandt de platesetter en het vlees erop. Deksel dicht en de boel inregelen.
Ja de temperatuur verschilt behoorlijk van vol in de zon naar schaduw. Maar maak je niet zo druk om schommelingen en probeer het steeds met hele kleine padjes te regelen.
voor de rest: relax and enjoy the ride.
 
Het kan aan zoveel factoren liggen, heb je bijvoorbeeld een gietijzeren kolenrooster (zo'n stalen schijf met gaten) deze kunnn snel geblokkeerd worden door brokjes houtskool, in tegenstelling tot briketten is houtskool niet voorgevormd en kan de sortering nogal verschillen.
Ook kan de kalorische waarde van blokje tot blokje verschillen
Grof regelen beneden en fijn regelen boven klopt ten dele.
Zo zijn er nog meer factoren die mee kunnen werken, zoals wind die recht op de opening van de luchtinlaat staat.
Ik gebruik Dammers al jaren voor alles zowel Low & Slow als High & Fast het is een all rounder.
Ook hier komt het voor dat ik uren zonder bijregelen een stabiele temperatuur heb maar soms moet ik ook regelmatig bijsturen, onverklaarbaar daar leg ik me bij neer
2 weken geleden had ik een onverklaarbare temperatuurstijging wat ik ook deed, de temperatuur bleef stijgen, de uiteindelijke noodgreep was de benedenschuif volledig dicht boven wat open zodat de warmte kon ontsnappen en beneden de boel geen zuurstof meer kreeg.
en wachten tot de temperatuur ging dalen daarna de boel weer een klein beetje open gezet en weer stabiliseren.
zo'n rare flare up heb ik 1 keer in de zoveel jaar, onverklaarbaar, het zij zo.
 
Mijn allereerste sessie was het ook wat vechten, maar de boodschap is zo weinig mogelijk aan de instellingen komen. Na een aantal sessies ken je de standen wel. Als ik een lange sessie doe, ga ik bv tussenin sporten en dan kan het zijn dat hij na een uurtje 3 tot 5° afwijkt, en dan geef ik bovenaan nog een tikje. Maar het duurt soms wel 5 min eer je en wijziging ziet.
 
Ik sluit me aan bij bovenstaande en heb nog een kleine toevoeging. De positie waar je je thermometer op je rooster hebt geplaatst kan verschil geven. Als je deze aan de rand doet kan je net naast je deflector plate zitten waardoor je weleens een vlaag warme lucht langs je thermometer kan hebben. Heb ik ook regelmatig gehad. Tegenwoordig probeer ik de thermometer in het middel van de bbq tussen het vlees te stoppen, dat geeft een beter beeld.
 
Ik heb het losgelaten en ben de hond uit gaan laten en boodschappen gaan doen. Toen ik net terugkwam was de temperatuur netjes en de procureur op 91 graden maar nog niet helemaal klaar, straks nog een keer proberen.

Ik heb geen kolenrooster en de gaatjes van de asopvang waren vrij en stonden voor de schuif.
M'n thermometer zat inderdaad aan de rand van de platesetter maar dat ging in dit geval niet anders helaas.

Ik ga ervan uit dat ik dit topic over een jaar teruglees en er hartelijk om kan lachen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan