BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur

Roblaar

Kooltjesharker
Berichten
146
Goede morgen,

Gisteren had ik wat op de bastard gelegd, maar het gekke was dat de dome temperatuur lager was als de temperatuur van mijn mavarick. Ik had de voeler boven het rooster. Er kwam ook geen directe hitte bij de voeler. Wie weet wat dat kan zijn?
 
Wellicht dat de plaats van de voeler van je dome temperatuurmeter verder van je vuurhaard af is dan de meter op je rooster, hij kan daardoor wat lager aangeven. :-?
 
Het is niet wat lager de temperatuur in de dome maar het scheeld zeker 40 Gr. Zou het kunnen zijn dat de meter op de ketel niet goed geeikt is? Even de termometer getest van de basterd en geeft precies 100 Gr aan in kokend water, ook de mavorick termometer.
 
Roblaar zei:
Het is niet wat lager de temperatuur in de dome maar het scheeld zeker 40 Gr. Zou het kunnen zijn dat de meter op de ketel niet goed geeikt is? Even de termometer getest van de basterd en geeft precies 100 Gr aan in kokend water, ook de mavorick termometer.

Ik ken de Basterd niet  :blush:  maar wellicht zit er aan de thermometer van de basterd ook een voeler en als het mogelijk is om die thermometer te demonteren kan je hem toch op dezelfde manier controleren als je Maverick?
 
Heb de voeler van de basterd ( is een ei), ook getest is precies 100 Gr. Snap er niets meer van😭
 
Roblaar zei:
Heb de voeler van de basterd ( is een ei), ook getest is precies 100 Gr. Snap er niets meer van😭

Dan begrijp ik er net zo weinig van als jij. :-/
Is bij een wat langer gebruik van je Basterd het temperatuur verschil nog steeds zo groot, ik kan me n.l. voorstellen dat het opwarmen van de Basterd thermometer wat langer duurt omdat hij in het keramiek geplaatst is.?
 
Had gisteren een paar kippen er, en de temperatuur blijft lager in dee dome. En de voeler van de termometer had ik op het rooster
 
De meter op de bastard is gemakkelijk bij te stellen, zorgen dat de bastard goed constant op temp is je mavarick op het rooster plaatsen en de meter van de bastard daarop afstellen met de schroef aan de onderkant van de meter(steeksleuteltje 7 of 8 meen ik)
 
Idd, een thermometer op je rooster plaatsen en dan de thermometer van je bastard zo instellen dat hij hetzelfde aangeeft.
Bij mij is de dome 10? hoger dan het rooster, ik hou daar rekening mee. Maar bij 40? zou ik hem ook opnieuw afstellen.

Controleer ook eens na een pizzasessie of alles nog klopt. Bij mijn BGE moest ik nog weleens de thermometer opnieuw afstellen.
 
Ik had de termometer van de basterd eraf gehaald en in kokend water gedaan en die gaf precies 100 Gr aan. Ik zag wel een schroefje zitten achter de temp meter. Dat snap ik  dan niet hoe het zo een verschil kan zijn als de beide termometers 100 aangeven in kokend  water.
 
De luchtstroom langs je platesetter is gewoon heet.
 
Langs de platesetter luchtstroom  gewoon heet, is dat dan de reden dat de thermometer op de bastard lager aan geeft? Of snap ik het gewoon niet, noskos ?
 
Je zegt dat je er 2 kippen in had staan, kan het niet zijn dat de punt van de dome temp meter heel dicht of tegen de kip aan zat?
 
Dat zou ook nog kunnen, niet aan gedacht. Zal van de week weer even de bastard aansteken en weer proberen. Is het niet erg dat ik de temperatuur meter eraf is gehaald op te testen. Dat die nu wel van slag is
 
Oh, hij gaf te weinig aan. Dan heb ik niets gezegd
 
Roblaar zei:
Dat zou ook nog kunnen, niet aan gedacht. Zal van de week weer even de bastard aansteken en weer proberen. Is het niet erg dat ik de temperatuur meter eraf is gehaald op te testen. Dat die nu wel van slag is

Nee hoor, maakt niet uit
 
Hi Roblaar,

Wat was de temperatuur van het rooster. En wat gaf de thermometer in de deksel aan?
Als je veel kip in de bbq hebt staan kan het zo zijn dat als deze opwarmen er damp af komt. Van het vocht in de kip. Water kookt bij 100gr. En word mits niet onder druk. Ook nooit heter. Dus als het stoom in de deksel zit. Kan het zijn dat deksel thermometer de temperatuur van deze stoom wolk aan geeft. En de thermometer op het rooster de temperatuur uit het vuur. Welke niet vermengt is met vocht. Mijn theorie, of het echt kan gebeuren...

Ik heb recent de thermometer van m'n BGE ook opnieuw afgeregeld met koken water. Deze zat er ruim 50gr naast.
 
Temperatuur op rooster 190 en dome 110 en daar bleef die ook op staan ook al deed ik de schuiven iets dichter. Maar wat jij aan geeft kan natuurlijk ook. Meter er al afgehaald en die gaf exact 100 Gr aan in kokend water.
 
Terug
Bovenaan Onderaan