Beef en Steak

Temperatuur wilt niet boven de 140 graden komen.

Betsie

Tondelzoeker
Met de weber heb ik geen problemen gehad met de temperatuur te verhogen. Nu hebben we een kamado vx large.

Ik begreep dat je voor de eerste keer de bbq eerst een uur op 100 graden moet houden dan verhogen naar 150 voor een uur en opstoken naar 200 graden voor een uur. Dit om het vocht er geleidelijk er uit te laten komen. De 100 graden is geen probleem, daarna zet ik onder en boven open, maar hoger dan 140 komt hij niet. En heb onder nu dichter gezet kijken of dat iets doet, maar dat is minimaal.

We gebruiken de marabu houtskool, geen overdaad aan as in de asbak. De asbak staat met de gaatjes naar de opening, maar ik krijg de temperatuur niet omhoog. Heeft iemand tips voor mij wat te doen om hem toch verder op te stoken?

Onder en boven allebei half open zetten en dan elke 15 minuten controleren, gaat de temperatuur niet omhoog dan boven verder openzetten.
Geduld is een schone zaak😉
Wel nog even benieuwd hoeveel houtskool je erin gedaan hebt?

kijk eens of je nog voldoende houtskool in de kolenmand hebt liggen.
Maak anders ff eenn paar foto's over je opstelling.

Langzaam Inbranden van een kamado, de grootste onzin die ik ooit heb gehoord.
Bij de grote merken BGE, KJ, PRIMO zul je dat ook nergens vinden in de handleiding.
Had het er toevallig vanmorgen met noskos nog over. En zou hij stuk gaan bij de eerste sessie heb je een maandagochtend model.
Die dingen worden gebakken op 1000-1300 graden Celsius.
De leveranciers hebben een keer inbranden bij gietijzer gezien en denken nu dat alles ingebrand moet worden.
dat neemt niet weg dat je de eerste run beter leeg doet, om eventueel lijmresten en andere zooi uit de fabriek en achtergebleven verpakking weg te branden.
De grootste fout die wordt gemaakt met het probleem van temperatuur niet omhoog krijgen is dat er veel te weinig brandstof in de firebox wordt gedaan. Tot de nok afvullen dat ding, overgebleven houtskool kan gewoon weer worden hergebruikt. Marabu is ook een harde houtskool die komt wat langzamer op gang dan bijvoorbeeld black wattle (Acacia)

Zoek de fout, ik denk dat ik hem inmiddels heb gevonden. Foutje bedankt. Volgende keer bij iets nieuws beter opletten...

Nu de boel laten afkoelen en op de juiste plek het houtskool neerleggen...

20260125_155113.jpg

Tja, dat lijkt me duidelijk. 🤫
Kolen horen in de mand. :cool:
Ff uit laten gaan, schoonmaken en opnieuw beginnen. Wat Ewald zegd, opvullen die bak en gaan.

Tja, dat lijkt me duidelijk. 🤫
Kolen horen in de mand. :cool:
Ff uit laten gaan, schoonmaken en opnieuw beginnen. Wat Ewald zegd, opvullen die bak en gaan.

Dat had ik niet eens gezien, scherpe blik.

heerlijk, Dank Ewald voor je duidelijke mening over inbranden. en nu het kolenmandje wel gebruikt gaat worden zal de bbq makkelijk de 300 graden gaan halen. Vies maken dat ding!!!

Terug
Bovenaan Onderaan