BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur Weber 57 icm gerookte kip

 

Martijn137

Sprokkelaar
Berichten
46
Goedendag,



ik heb gister avond voor het eerst kip gerookt. het eind resultaat is best goed gelukt, vinden ik en een paar collega's  :D :p
alleen de weg er naar toe vond ik wat minder.

voor mij was dit eigenlijk een "test run" ik wil van het weekend namelijk wagen om 1,4kg procureur te gaan roken en er Pulled Pork van te maken.
aangezien ik tot gisteren eigenlijk op lagere temperatuur (onder de 150?C) heb gespeeld met mijn BBQ leek het me wel handig om dat een keertje te doen voor ik het varken verkloot  ;) :-$

nu heb ik vanwege tijdgebrek misschien wat bochten afgesneden wat geleid heeft tot mijn problemen met de temperatuur en hoor graag wat jullie hier van denken zodat ik die fouten kan vermijden bij het maken van de PP dit weekend.

Ik heb maandag de pekeloplossing volgens het recept van Noskos gemaakt.
gisteravond thuis gekomen van werk en meteen de kip in de pekel.
eventjes de tijd genomen om een uurtje te eten zodat mijn vriendin ook wat aandacht krijgt  :p

ik heb toen de ketel klaar gemaakt, ik heb een halve "minion ring" gemaakt, 2 rijen dik, met 1 laag briketten er bovenop. de briketten die ik gebruik zijn de fire up kokos briketten.
omdat ik deze minion ring ook wil gebruiken om het varkentje van het weekend op temperatuur te houden leek het me handig om ook de test run zo op te zetten.

ik heb toen mijn briketten starten gevuld met houtskool en die aangestoken. even gewacht en toen die heet waren bij de briketten gelegd.
Het idee van houtskool om de briketten aan te krijgen komt van YT kanaal "BBQ aus rheinhessen" de briketten zouden zo snel aan gaan vanwege de hoge hitte van houtskool.... is het idee....  :p


zoals je ziet heb ik net de BBQ aan, met wat rookhout zijnde appel chunks en hickory chips.

ik heb niet de tijd om de BBQ op te laten warmen en dan pas de kip erop te leggen, dus leg de kip erop en ga proberen de temperatuur te regelen.

in het begin krijg ik hem nauwelijks boven de 95?C.
er zitten een paar dipjes in de grafiek, daar heb ik de deksel eraf genomen.
na de 3e keer het deksel eraf en wat blazen schiet hij wel heel erg door, na wat kwakelen krijg ik hem niet meer onder de 110?C (standaard temperatuur instelling van de HerQs temperatuur meter voor "BBQ smoke") hij blijft dan rond de 112 tot 116 heen en weer gaan. opzich acceptabel alleen niet waar ik op mikte  :p

helaas geen screenshot dat de temperatuur redelijk stabiel blijft en daarna waren de kippetjes al op temperatuur.


ben ik gewoon te ongeduldig geweest en had ik de 3e keer het deksel gewoon moeten laten liggen?
wat denken jullie van de gebruikte methode van de minion ring en houtskool?
andere tips natuurlijk ook welkom ;)

en ik zie dat er een ontzettend verhaal van heb gemaakt. hopelijk is het nog duidelijk  :blush:
het eindresultaat van de kip:

ik vind ze lekker, niet te droog maar misschien wat te rokerig, maar dat is puur kip zonder iets erbij te eten.
vanavond gaat mijn vriendin een salade er mee maken dus ben benieuwd wat ik er dan van vind :)

alvast bedankt voor het meedenken :)
 
Je kippies zien er lekker uit Martijn!

Laten we beginnen...
De methode die jij toepast is de Snake Ring en niet de Minion Methode.
Ikzelf heb de Snake nog nooit gebruikt dus ben geen ervaringsdeskundige.

Daarbij heb je te weinig tijd genomen.
Volgende keer kippetjes in de pekel, bbq aansteken en dan pas uur de tijd nemen voor je vrouwtje en het eten.
Is je Q 100 - 130 graden na het eten? Super! Dan kan nu het rookhout erop, gevolgd door de kippies.

Onthoudt wel; if you're looking, you ain't cooking. Elke keer dat jij daarna je deksel nog optilt voordat het vlees klaar is, ben je alle warmte kwijt en komt er veel zuurstof bij de brandstof wat weer kan zorgen voor een te hoge temp als je deksel terugplaatst.  :-O

Bij het roken van kipfilet is het openen van de deksel niet nodig, geen ??n keer. Zeker niet wanneer je thermometers gebruikt.
Bij Pulled Pork, Ribs e.d. is dit anders. Je moet ze sprayen, lakken, sausen, moppen en noem maar op.
Doe dit niet op je dooie gemakkie, want ook dan geld hoe langer open, hoe meer zuurstof bij de brandstof en hoe heter de Q na het sluiten van de deksel.

140 - 150 Graden is trouwens ook flink te warm voor PP. Dat kan wel eventjes een gedeelte van de run, maar in de basis moet je hem toch op 110 - 130 graden houden in je ketel gemeten op het rooster (liefst 100 - 120, maar dat is knap lastig voor een lange periode in een ketel Q). En dat dan ook nog voor een uur of 12.  :p

Misschien handig nog even door te experimenteren met rookworst, moinkballs e.d. alvorens je aan de PP te wagen?
Of gewoon de stoute schoenen aan doen en het proberen, maar dat is aan jou.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.  ;)
 
nielss055 zei:
Je kippies zien er lekker uit Martijn!

Laten we beginnen...
De methode die jij toepast is de Snake Ring en niet de Minion Methode.
Ikzelf heb de Snake nog nooit gebruikt dus ben geen ervaringsdeskundige.

Daarbij heb je te weinig tijd genomen.
Volgende keer kippetjes in de pekel, bbq aansteken en dan pas uur de tijd nemen voor je vrouwtje en het eten.
Is je Q 100 - 130 graden na het eten? Super! Dan kan nu het rookhout erop, gevolgd door de kippies.

Onthoudt wel; if you're looking, you ain't cooking. Elke keer dat jij daarna je deksel nog optilt voordat het vlees klaar is, ben je alle warmte kwijt en komt er veel zuurstof bij de brandstof wat weer kan zorgen voor een te hoge temp als je deksel terugplaatst.  :-O

Bij het roken van kipfilet is het openen van de deksel niet nodig, geen ??n keer. Zeker niet wanneer je thermometers gebruikt.
Bij Pulled Pork, Ribs e.d. is dit anders. Je moet ze sprayen, lakken, sausen, moppen en noem maar op.
Doe dit niet op je dooie gemakkie, want ook dan geld hoe langer open, hoe meer zuurstof bij de brandstof en hoe heter de Q na het sluiten van de deksel.

140 - 150 Graden is trouwens ook flink te warm voor PP. Dat kan wel eventjes een gedeelte van de run, maar in de basis moet je hem toch op 110 - 130 graden houden in je ketel gemeten op het rooster (liefst 100 - 120, maar dat is knap lastig voor een lange periode in een ketel Q). En dat dan ook nog voor een uur of 12.  :p

Misschien handig nog even door te experimenteren met rookworst, moinkballs e.d. alvorens je aan de PP te wagen?
Of gewoon de stoute schoenen aan doen en het proberen, maar dat is aan jou.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.  ;)

Ja de benaming van "minion ring" (de snake dus) heb ik volgens mij overgehouden van het duitse YT kanaal  :-S :p

damn! de volgorde van Pekelen, BBQ aan en dan eten was niet bij me opgekomen gisteren  #-o dan had ik inderdaad wat meer tijd gehad om de BBQ in te regelen.
en inderdaad, deksel dicht houden zo veel mogelijk, maar ik snapte niet dat de BBQ niet op temperatuur wil komen en dan wordt ik ongeduldig  :-S :-w en wil ik zien waarom hij niet doet wat ik verwacht / wil....
niet de meest handige reactie :)

wat betrefd het experimenteren met rookworst, moinkballs e.d.
ja wel slim, alleen de procureur kwam vandaag binnen van de online slager en ligt al rustig te ontdooien in de koelkast  :D
ik heb 2 stukken van ongeveer 1,4KG binnen gekregen, 1 deel ligt in de vriezer andere deel wil ik dus zaterdag mee aan de gang.

en als ik het zo lees dat ik hem tussen de 110 - 120/130?C moet houden, denk ik dat dat wel gaat lukken als ik de laatste 3 kwartier tot een uur bekijk van het roken van gisteren.
en dan heb ik de hele dag de tijd, dat zal ook schelen  :p

dus ja, eigenlijk zou ik het niet moeten doen, maar hij ligt al uit de vriezer en ik hou wel van een uitdaging.

Bedankt voor de informatie !!!
 
Niet moeten doen wil ik zeker niet zeggen. Je moet jezelf ook niet onderuit halen, dat is ook mijn intentie niet.
De kipfilets zien er super uit, niks meer aan doen!

Bedoelde het alleen in de vorm, als ik vandaag een Audi RS6 koop, ga ik er niet morgen al mee naar het circuit (denk ik).
Maar nu jij toch het circuit opgaat; heel veel succes! Heb je daarna in ieder geval je RS6, offuhh Weber, onder de knie.  :p :D
Als je een live topic opent kan iedereen je helpen bij vragen en dergelijken.
 
nielss055 zei:
Niet moeten doen wil ik zeker niet zeggen. Je moet jezelf ook niet onderuit halen, dat is ook mijn intentie niet.
De kipfilets zien er super uit, niks meer aan doen!

Bedoelde het alleen in de vorm, als ik vandaag een Audi RS6 koop, ga ik er niet morgen al mee naar het circuit (denk ik).
Maar nu jij toch het circuit opgaat; heel veel succes! Heb je daarna in ieder geval je RS6, offuhh Weber, onder de knie.  :p :D
Als je een live topic opent kan iedereen je helpen bij vragen en dergelijken.

haha, leuke vergelijking :)
ik zal een topic openen in low and slow als ik ga beginnen ;)
bedankt voor de tips.
 
Niks aan veranderen alleen idd iets meer tijd nemen om te starten.

En de bbq bij PP tussen de 110 en 125 graden proberen te houden.
 
Ook wat vertrouwen hebben in jezelf en niet de ganse tijd gaan twijfelen of je het nu goed of slecht doet. Gewoon rustig aan proberen en met kleine aanpassingen de temperatuur onder controle proberen te houden. Met te veel wijziging in 1 keer leer je niet hoe het vuur zich gedraagt bij bepaalde aanpassingen. En niet bang komen van pulled pork, eenmaal je je barbecue onder controle hebt is dit zeer mooi te doen.
 
Dank voor de tips!

ik ga ze van het weekend in pratijk brengen... hopelijk ;) :p
 
En is het gelukt?


Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan