BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur verschillen

 
 
 
 
 

MarBQ

Gerijpt
Berichten
3.192
Ik heb mijn drie temperatuur meters eens naast elkaar gelegd.
Ik heb een Ekitch (een soort Ikea achtig ding)
Een Maverick ET-732
En een BBQ Guru DigiQ.

Tijd voor de test.

Eerst kokend water;

DSC02782_zpsa8a97640.jpg


DSC02790_zpse86b3a5c.jpg


Ambiant temperatuur;

DSC02797_zpsc65ddf55.jpg


DSC02793_zpsa0d381c2.jpg


Glas ijswater;

DSC02798_zps56a275c0.jpg


DSC02795_zpsa96e6293.jpg


Zo zie je de verschillen.
Bij Low & Slow sessies gebruik ik eigenlijk altijd twee meters maar weet nooit welke aan te houden.
Wat jullie???

Greetz Marco
 
als je met ijs aan de gang gaat maakt het niet uit!

wel raar..... is er niet een mogelijkheid de meters te kalibreren? de maverick en de DigiQ liggen dicht genoeg bij elkaar om betrouwbaar te zijn toch?

mijn maverick geeft 101 graden aan in kokend water.... afrondingkje ;)
 
Vind je dit een probleem? Deze probes worden getuned voor een bepaald bereik, dus de grootste nauwkeurigheid kan beter royaal boven nul zijn, dat is waar we typisch ons voedsel klaar is...

Ik ga er vanuit dat je zo binnen de twee graden nauwkeurigheid wilt hebben. De voedselprobes moeten zo vanaf 40 graden nauwkeurig zijn en de pit probe vanaf zo'n 80.
 
Zeer zeker geen groot probleem Emiel!
Ik heb wel eens als ik de DigiQ en de Maverick alle twee inprik in een Low&Slow sessie, dat de temp tussen die twee varieert.
Geen probleem, wel irritant  X(
 
Heb je je digiQ een half uur warm laten draaien voor de test? Dat is namelijk wat ze zelf adviseren voordat je je probes gaat ijken ;)
 
Pas ook even op met je kookpunt meten op deze manier. De punten van je probes lijken op de bodem van de pan te liggen. Het water is dan wel 100 graden, maar de bodem wordt een stuk heter. Je zou er beter aan doen om ze ongeveer halverwege in  het water te houden. Heb je geen Quooker? Mijn thermapen wijst 99,8 graden aan op 1cm onder de opening van de Quooker, dat lijkt me dus een aardig stabiele eiking en bovendien geen last van enorme temperatuursverschillen omdat er geen vlammen aan te pas komen.
 
Je moet ze niet op de bodem van de pan leggen maar ze in het water laten hangen , wan de gasvlam heeft dan in vloed.
 
Allemaal waardevolle tips!! Thanx :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan