BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur UDS valt wat tegen

 
 

Looney

Kooltjesharker
Berichten
222
Sinds kort hebben de buurman en ik een UDS, 110 liter vat met weber deksel. Er zitten 3 22mm kogelkranen op.

De eerste run werd gedaan met niet echt super houtskool briketten en met 170 graden was de puf er wel uit. We hadden graag een iets hogere temperatuur gehad voor inbranden maar goed.

De tweede run, 2 x BCC, werd gedaan met kokosbriketten van fire-up. Het mandje werd voor de helft gevuld en de firestarter werd gevuld tot een derde. Dit werd op de briketten in het mandje gestrooid, rookhout er bij en hoppa, de UDS in.

Hoewel voor roken rond de 107-120 graden de temperatuur uiteindelijk goed kwam, was ook hier noodzaak om alle kranen open te houden en werd na een uur of vier, de 170 graden bereikt. Het liefst had ik BCC iets hoger gedaan maar ik zal me vergissen hoor, ben nog behoorlijk nieuw.

Wat ons wat tegenvalt is het feit dat alle drie de kranen vol open moeten. Tijdens het inbranden hebben we een kraan ruim een half uur dicht gehad en zagen we de temperatuur ook dalen.

Kan dit liggen aan gebruik van (verkeerd) brandstof of zijn onze verwachtingen niet ree?l?
 
Ik heb een 210l UDS. Maar die komt op max 140 graden, en dan moet ik heel erg mijn best doen!
Ik gebruik hem dan ook alleen om te roken en echt low and slow dingen. Daar is ie echt super voor!
 
Een UDS is in principe gemaakt als smoker, dus voor temperaturen tot max 130 graden.
Je kip kan heel goed op deze lage temperatuur, je hebt alleen geen krokant velletje.

Als je het hitteschild eruit laat, kun je dan wel een hogere temperatuur halen?
 
Ik zie dat je pijpjes naar boven hebt gemaakt voor de luchtinlaat. Ik las laatst ergens dat als die buizen warm worden, dan kan de stijgende warme lucht in die buizen er voor zorgen dat de doorstroming minder wordt. (misschien dus vooral bij hogere UDS temperaturen een probleem, die buisjes?) Ook als de wind over de buizen heen blaast krijg je een onderdruk, maar goed, dat heb je ook als de inlaat onderaan zit natuurlijk...

Ik zou niet weten hoe warm een uds moet kunnen, ik ben juist blij dat die van mij zo lekker stabiel is rond de 115 graden..  De mijne is ongeveer 200L met ongeveer dezelfde inlaat/uitlaat als jij, en om 115 graden te houden begin ik met 12 brandende briketten (ongeveer 1/3 gevulde kleine weber starter) en dan zet ik (iets minder als) anderhalf van de 3 gaten open.

Misschien moet je om hogere temperaturen te bereiken gewoon met wat meer brandende briketten beginnen ?
 
in principe is een UDS voor low& slow bedacht, dan is het niet raar dat je geen hoge temperaturen haalt
 
Wat de meesten hierboven ook al aangeven, je hebt een smoker gebouwd, geen grill. Verwacht dus geen hoge temperaturen, zo rond de 110-125?C daar is hij voor bedoeld.
 
Ok, dan klopt het wat we zien. Het is ook niet de bedoeling te grillen of hoge temperaturen te halen, ik was benieuwd of we wellicht een fout hadden gemaakt.

De UDS heeft nu het hitteschild niet ge?nstalleerd, er kan een kolenrooster omwikkeld met alu folie in, eventueel met stenen er op of een waterpan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan