BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur schiet omhoog

 
 
 

Macheteros

Stoker
Berichten
468
Ik ben met p.p. bezig en heb net de eerste 5 uur gehad. Netjes rond de 120 graden.
na de procureer in de folie gedaan te hebben en terug gelegd op de kamado schiet temperatuur naar 150 graden.
ik heb alles al dicht gezet. Wat kan ik nog doen?
 
Om te beginnen, je niet druk maken.

Het vlees is ingepakt en gaart nu lekker snel door tot de gewenste kerntemperatuur.

Het fenomeen dat je temperatuur stijgt na het inpakken van je vlees is al meermalen beschreven door noskos.
Hie ziet dit steevast bij het maken van zijn Spareribs.

Als het vlees bij hem is uitgepakt zakt de temperaatuur weer
 
Zodra je het vlees inpakt mag de temperatuur best naar de 150c
 
De kamado heeft dan ook een “hap” extra zuursof gekregen
 
Bij mijn everdure 4 k ging die regelmatig naar de 160 graden en er moesten kolen uit om hem weer lager te krijgen maar een prima resultaat.
 
Ik ben met p.p. bezig en heb net de eerste 5 uur gehad. Netjes rond de 120 graden.
na de procureer in de folie gedaan te hebben en terug gelegd op de kamado schiet temperatuur naar 150 graden.
ik heb alles al dicht gezet. Wat kan ik nog doen?
Meet je op het rooster? Ik merk dit ook. Zodra er het ingepakt terug gaat geeft mijn thermometer 20°C meer aan. En dat terwijl er nuets is veranderd verder.
Het gebeurt ook bij ribs en zodra ik uitpak is de temperatuur weer normaal.
Ik vermoed dat de folie de warmte reflecteert en het daardoor dus warmer lijkt.
Tegenwoordig regel ik niet terug en laat het lekker gaan.
 
Ik had inderdaad 2 probes gebruikt zoals jij in je filmpje laat zien. 1 in het ingepakte vlees en 1 in de klem op het rooster. Maar als het zelf bij de beste gebeurt weet ik nu dat ik me geen zorgen meer hoeft te maken.
 
Bij mij blijft het tijdens de folie periode hoog. En na het uitpakken is het weer laag. Dus als dat zo zou zijn dan zou het na het uitpakken ook hoog moeten zijn omdat ook dan de BBQ open is geweest 😉
 
Maargoed, dan zit er maar 1 ding op: inpakken met de doffe kant naar buiten en de glanzende kant naar binnen. Maar persoonlijk geloof ik niet in al die alufoliefabels 😬
Ik weet niet meer waar, maar ik in een programma gezien/gehoord dat de glimmende kant en de doffe kant geen enkel verschil maken voor wat voor toepassing dan ook. De verschillende kanten zijn het gevolg van het productie proces waardoor er een glimmende en een doffe kant ontstaat.
 
Er worden twee lagen tegelijk geperst, de binnenkant is de doffe kant.

Maar blijft het feit dat ik een temperatuurstijging heb wanneer er ingepakt eten in de kamado ligt die weer weg is als de folie eruit is. En dat kan dan alleen maar door de folie komen omdat zowel voor het inpakken als voor het uitpakken het ding opengaat.
 
Misschien regelt half Nederland wel gewoon terug als ze de temperatuur zien oplopen?
 
Ook ik ben bekend met dit fenomeen en regel ook niet meer terug


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Frits +1.
Eerst rustig een biertje pakken, dan nadenken en de opties afstrepen.

Is ook een stukje ervaring, en ga er maar van uit dat die bij Dennis en Frits zeer ruim is.

Beste tip die ik je kan geven is om een logboekje bij te houden met setting, stand van de luchtschuiven, temperaturen, tijden etc.
Weet niet hoe dag op een kamado is, maar op mijn W57 heb ik mij eens gepopt met het verplaatsen van de roosterprobe ...😒
 
Verdampend water neemt heel veel energie op. Meer dan opwarmen van water.
Zolang dat kan verdampen stijgt de temperatuur niet.
Dat is ook de reden dat we gaan inpakken ( temperatuur omhoog zonder nog meer vocht te verliezen)?
Zou het zo kunnen zijn dat je door in te pakken die verdamping stop zet waardoor de temperatuur makkelijker stijgt?

Klep open is ook extra zuurstof, maar door bijvoorbeeld je onderste schuif even dicht te zetten voor het openen valt dat effect wel mee.
Schoorsteeneffect is erger dan even wat zuurstof erbij.
De ervaren BBQ-ers houden daar rekening mee en daar reken ik Frits en Dennis toch zeker toe.
 
Ik ga het een keer testen met twee bakstenen. Eerst een uurtje zo, dan eruit, inpakken in folie en weer terug. Dan weten we of vocht een rol speelt.
(y) kunnen gewoon zonder de gebruikelijke toevoegingen in de folie denk ik ? Of 1 met wat boter en honing? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan