BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur probleem. Wat doe ik verkeerd?

 
 
 

de volle

Gemarineerd
Berichten
1.052
Ik krijg mijn everdure 4 k niet echt op low. Dus vanochtend de snake methode geprobeert. De slang was 2 ecobrasso kooltjes naast elkaar en een erop.
Eerst 5 kooltjes aangestoken en toen was ie na 3 kwartier nog steeds op 65 graden. Dit vond ik te lang duren dus heb ik er 3 stukken houtskool bij gedaan.
ja constant bleef ie op 208 graden ongeveer. Toen ik na 3 uur thuis kwam waren alle kolen wit. Ik had verwacht dat ze "een voor een" zouden branden. Alle kolen eruit gehaald en opnieuw in een hete bbq een kleine slang gemaakt 2 kolen heet en een kleine slang van 1 stuks achter elkaar. Staat nu stabiel op 155 graden.
Zowel de boven als onder luchtinlaat staan bijna dicht. Heeft 8 standen. Staat op een kwart van stand 1 dus
op 0.25
 
Hij zit ingebouwd in een meubel. Mijn snake was lang niet zo groot als in de revieuw. En ook nog minder breed. Deze heb ik eruit gehaald en een veel kleinere snake erin gedaan. Nu zie ik wat er gebeurd. Ik ben in het midden begonnen en hierna langs de rand verder. De binnenbocht loopt harder dan de buitenbocht. Ik zal ze dus anders leggen en stapelen en hoop het probleem onder de knie te krijgen. Dat ie meer zuurstof krijgt lijkt me uitgesloten. Ik heb er mee gerookt en er kwam alleen aan de top rook uit.
Heeft iemand nog andere ideeen
 
In het begin moet je altijd extra briketten aansteken.
Deze moeten namelijk eerst de bbq op temperatuur brengen. De dikte van je snake bepaalt de verdere hitte.
een snake van twee dik genereert minder hitte dan een snake van vier briketten dik.
het is even spelen wat voor jou het het beste werkt. Maak de volgende keer vooral ook even een foto, dan kunnen we beter zien wat er aan scheelt.
 
In het begin moet je altijd extra briketten aansteken.
Deze moeten namelijk eerst de bbq op temperatuur brengen. De dikte van je snake bepaalt de verdere hitte.
een snake van twee dik genereert minder hitte dan een snake van vier briketten dik.
het is even spelen wat voor jou het het beste werkt. Maak de volgende keer vooral ook even een foto, dan kunnen we beter zien wat er aan scheelt.
Doe ik
 
Ik zet deze even in het juiste forumonderdeel, de Rookkamer, Tips, Tricks en Tutorials is niet voor vragen ;)
 
Vandaag weer even een testje gedaan. Nu met gewone kokosbrikketten. Aangestoken met 6 kooltjes, De temperatuur loopt op tot 170 gr en blijkt dan constant. Groot aantal hete kolen eruit gehaald en stabiliseert op 155 -160 gr.
IMG_20200922_191225.jpg


IMG_20200922_191345.jpg

Ben om 18.15uur begonnen. na het verwijderen van een deel van de kolen stabiliseerde de temperatuur zich en gaat nu 20.20 uur naar de 155 graden.
In tegenstelling tot de vorige keer loopt de slang nu mooi. De vorige keer met de kool blokjes van ecobrassa ging de gehele slang aan. De lucht inlaat en uitlaat zijn nagenoeg Ja na uren komt ie daar wel maar dat is te laat en dan gaat ie uit. Bij het roken komt er geen rook tussen de deksel uit dus ik denk niet dat ie valse lucht trekt.
 
Als je valse lucht aanzuigt langs het deksel komt daar inderdaad geen rook uit, er stroomt ja lucht naar binnen en niet naar buiten. Ik heb bij mijn weber ook om deze reden de extra dekselhouder eraf gehaald en hang hem bij t roken aan de houder van het deksel zelf.
 
Valse lucht zou kunnen maar dat denk ik niet. Ik heb nog een test gedaan en kon de temperatuur heel netjes houden maar bij een regenbui zakte de temperatuur. Ik had een slang gemaakt van een rij vierkante blokje die iets uit elkaar leg en dan een erop. Dat werkte. Na 2 uur (regen) alle regelknoppen dicht gedaan en torn ging het snel uit.
 
Regen verstoort veel, vocht in de lucht betekend dat je meer massa staat te verwarmen dan als het droog is. Dat komt het vuur nooit ten goede.
 
Terug
Bovenaan Onderaan