BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur probe schiet omhoog na inpakken in folie

 
 
 
 

Rogier

Gemarineerd
Berichten
1.090
Vandaag weer eens spareribs volgens de 321 methode in de maak. Het valt me op dat, net als voorgaande keren, de temperatuur van de probe die ik op het rooster heb met een dikke 10 a 15 graden omhoog schiet na het inpakken in alu folie.
De thermometer op de dome is vrijwel ongewijzigd dus ik vertrouw er niet echt op dat de probe klopt en zou bijna denken dat het aluminiumfolie een effect heeft op de meting.
Aan de schuiven op mijn bastard heb ik ook niet gezeten. En de klep is alleen open geweest om de ribs op de folie te leggen. Echt maar een paar tellen. Dus het lijkt me zeer sterk dat de temp echt zoveel omhoog is gegaan.
Iemand anders ook deze ervaring of beter nog, kan iemand deze stijging in de meting onderbouwen?
 
Is volkomen normaal hoor, bij mijn kleine WSM draai ik eerst de luchtklepjes verder dicht als ik in folie in ga pakken om die stijging wat te remmen
 
Zuurstof.

Die toename in temperatuur is gelukkig maar van korte duur. Dat stabiliseert even later weer. Ik gooi mijn onderste schuif altijd even dicht als ik open voor handelingen... maar vergeet 'm daarna heel soms ook wel weer eens een beetje terug ooen te schuiven... dus.

De probe op het rooster is gemaakt om sneller te reageren dan die ingebouwde dome thermometer. Klinkt allemaal volkomen normaal en in orde.
 
Dat is een bekend verschijnsel na inpakken. Bij naderhand uitpakken zakt hij ook weer.
Als het trouwens ingepakt is maakt een wat hogere temperatuur niet zoveel uit.
 
Klinkt bekend. Moet zich wel stabiliseren.
Heb dit eens gehad met een complete probe in de folie. Is toen vocht in gekomen. Dat was "lachen". 🤣😂🤣😂
 
Dat is een bekend verschijnsel na inpakken. Bij naderhand uitpakken zakt hij ook weer.
Als het trouwens ingepakt is maakt een wat hogere temperatuur niet zoveel uit.
Dit dus. Want na uitpakken daalde het weer flink ja.
Niet iets waar ik me heel druk om maakte, maar ben toch wel benieuwd hoe dit dan komt.
 
Zou het kunnen zijn dat de reflectie van de folie voor meer warmte zorgt?
 
Daar loopt al een hele discussie over. Ik moet nog steeds een keer een baksteen inpakken in folie en kijken of hetzelfde gebeurd. Maar ja, druk, druk, druk.
Maar hier gebeurt het ook. Met folie hogere temperatuur en weer terug na het uitpakken. Dus het komt niet doordat de klep open is geweest.
 
zou het kunnen dat de "Warmte-energie" tijdens het inpakken niet in het vlees kan, waardoor de energie 100% gaat naar het verwarmen, verhogen van de omgevingstemp. Zodra de energie weer in het product kan daalt de temp weer omdat de energie dan verdeelt wordt over de "omgevingstemp" en het product.
 
Zou het kunnen zijn dat de reflectie van de folie voor meer warmte zorgt?
Dat zou goed kunnen, als je een wsm voor het eerst gebruikt wordt ie ook heter door de nog glimmende wanden.
Maar er wordt in folie ook geen warmte energie verbruikt door verdamping
 
Dit fenomeen had ik zaterdag ook met de WSM toen de ingepakte ribs weer op het rooster lagen. Klinkt op zich ook wel logisch.
 
Dat zou goed kunnen, als je een wsm voor het eerst gebruikt wordt ie ook heter door de nog glimmende wanden.
Maar er wordt in folie ook geen warmte energie verbruikt door verdamping
Dat was ook de theorie in eerdere discussie.
Vandaar " de baksteen" proef.
Deze verdampt geen vocht. Als er bij de baksteen geen verschil zit tussen wel of niet inpakken zou het verschil de verdampingswarmte moeten zijn. #QED

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Kijk wel uit met het eten van al die bakstenen. :unsure:
Ff de folie eraf halen . ;)
 
zou het kunnen dat de "Warmte-energie" tijdens het inpakken niet in het vlees kan, waardoor de energie 100% gaat naar het verwarmen, verhogen van de omgevingstemp. Zodra de energie weer in het product kan daalt de temp weer omdat de energie dan verdeelt wordt over de "omgevingstemp" en het product.

Dan zou je het zelfde effect moeten hebben met slagerspapier. Geen idee of dit zo is?
Wellicht ook een baksteen in slagerspapier inpakken als je ooit aan een testje toekomt @noskos 😋
 
We pakken in om verdamping tegen te gaan. Daardoor stijgt het in gepakte vlees sneller door in temperatuur en wordt het minder droog.
Verdampend vocht zou best eens fors invloed op de temperatuur in de Q kunnen hebben.
 
We pakken in om verdamping tegen te gaan. Daardoor stijgt het in gepakte vlees sneller door in temperatuur en wordt het minder droog.
Verdampend vocht zou best eens fors invloed op de temperatuur in de Q kunnen hebben.
Sowieso niet zo snel na het inpakken al. De temperatuur stijgt vrijwel direct.
Wellicht ook een baksteen in slagerspapier inpakken als je ooit aan een testje toekomt @noskos 😋
Dit vind ik ook een goeie. Mooie voor tech-Tuesday 😬
 
Sowieso niet zo snel na het inpakken al. De temperatuur stijgt vrijwel direct.

Dit vind ik ook een goeie. Mooie voor tech-Tuesday
Na inpakken stopt de verdamping in de ketel ook direct. Dus de temperatuur kan dan sneller oplopen. Drogere lucht warmt sneller op.
Waarbij vochtige lucht meer warmte inhoud heeft.
Alleen benieuwd of de evt reflectie van de warmte nog invloed heeft op de meting.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Als het trouwens aan de verdamping ligt die je tegen gaat, zou het temperatuursverschil in de bbq met een baksteen zonder- en daarna met aluminiumfolie niet zichtbaar moeten zijn.
Dus dat zou de 'noodzaak' van slagerspapier minder zijn.
Tenzij het een heel vochtige baksteen is :)
 
Als het alleen aan de verdamping ligt zou de temperatuur ook moeten stijgen als je je vlees er af haalt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan