BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur beheersing

JanarneB

Tondelzoeker
Berichten
3
Goedemorgen BBQ-maatjes,

Ik heb sinds kort een kamado en ben ook zeker geen professional als het aankomt op bbq-en. Het lukt mij aardig goed om de temperatuur stabiel te houden als ik een plateset gebruik.

Laatst heb ik voor de 1e keer echt gegrild boven het houtskool. (Gehakt burgers) en toen ging het bij mij even mis met de temperatuur. Omdat de burgers best veel handelingen nodig hebben (draaien, broodjes grillen, kaas erop,) gaat het deksel best wel vaak open. Hierdoor kan de temp oplopen. Maar richting het einde toen ik bijna klaar was begon door het lekkende vet mijn bbq steeds harder te branden en steeds meer vlammen. Gelukkig moest ik ze eraf halen en waren ze klaar toen heb ik maar direct de schuiven dicht gedaan.

Hoe gaan jullie hier mee om , ik had hem zo rond de 200-220 graden alleen toen de vlammen kwamen ging de temp steeds hoger. Ik probeer uiteraard het deksel zo veel mogelijk dicht te houden maar goed hij moet een burger wel is open. Elke keer als ik hem open deed kwamen de vlammen ook weer op. Deed ik hem weer dicht ging het wel. Zo richting het eind had ik bijna een vuurzee in mijn bbq heb ik snel de burgers er maar af gehaald en de schuiven dicht gedaan. Toen schoot de temp toch echt wel met een vaart over de 250 graden. Wat mij te warm lijkt mocht je denken ik ga hierna nog een rondje burgers grillen.

Is het een idee om bijvoorbeeld bij het openen van het deksel om de vlammen wat in toom te houden de onderste schuif helemaal dicht te doen? En bij het sluiten deze weer terug in zijn oude positie te schuiven? Ik had het idee dat die best veel lucht aanzoog via onderen.

Ik ben heel benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Ook heb ik het idee dat mijn bbq best veel rookt. Ik gebruik houtskool van grizzly grills wat misschien iets vochtig kan zijn. Ik bewaar deze in de schuur. Verder steek ik hem aan met krullen en probeer ik niet bovenop de krul direct houtskool te leggen zodat de vlam wel lucht kan pakken. Ik heb aan het begin het deksel open en doe hem later dicht. En de schuif onderaan heb ik natuurlijk open totdat deze bijna op temp is dan pas ga ik hem knijpen.

Vooral als ik hem dichtdoe word het een stoomtrein lijkt wel. (witte rook)
 
Maak je geen indirect gedeelte? Ik deel de Kamado voor dit soort runs altijd half direct (met halve plancha of half gietijzer) en de andere helft indirect met rooster en platesetter. Bij veel vlammen kan je dan het vlees op het indirecte gedeelte leggen.
Houtskool bewaar ik vanwege vocht altijd op zolder en niet (meer) in de schuur. Ligt er natuurlijk aan hoe vochtig je schuur is maar vaak is het (helemaal nu) wat kouder en dan ook vochtiger.
 
Dat is inderdaad een goeie optie! Ik heb helaas geen spekplank of plancha of gietijzer. Maar ik wou deze nog wel een keer gaan bestellen. Ik heb inderdaad de laatste keer gewoon het grote rooster gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tvl
Als je de Kamado veel opent en sluit is de schuif onderaan minimaal open zetten wel een oplossing en in sommige gevallen zelfs volledig sluiten en gesloten laten.

Zelfs al is ze volledig gesloten zit er een hoop zuurstof in je Q dat je kolen kunnen verbruiken.
Aangezien je toch geregeld opent wordt er weer een nieuwe lading zuurstof in de Q gepompt.
 
Voor smashed burgers te maken en ook de broodjes te roosteren gebruik ik een plancha,alleen voor de kaas te smelten doe ik even de deksel dicht zodat het wat sneller gaat
 
Als je een deksel open doet zonder de onderste schuif (deels) te sluiten dan zijn er 2 effecten:
1) er wordt meer lucht aangezogen want aan de bovenkant veel grotere opening dan je schijf.
2) er kan van boven eventueel lucht aangezogen worden. Dat van boven aanzuigen gebeurt veel minder en vaak alleen als er onderaan te weinig aangezogen kan worden.

Het effect van vooral 1, is dat elke keer dat je de deksel opendoet het vuur flink harder gaat branden. Het terugdalen duurt best een tijd. Resultaat: een snelle stijging in temperatuur gevolgd door een langzame daling (als de daling al plaats vindt). Wil je dit niet dan kan je voor het openen de onderste schuif sluiten (eventueel even wachten maar dan zorg je voor een vacuüm met een kans op een vlammenzee als je de deksel niet burpt). Het sluiten van de onderste schuif voorkomt het aanzuigen van onderen.

Als je de deksel dicht doet, dan wacht je x tellen en doe je de onderste schuif weer op de plek waar ie stond. Het wachten is omdat het openen van de deksel waarschijnlijk voor meer zuurstof zorgt.

Dit advies geldt voor alle temperaturen (low tot pizza). Voor de rest veel oefenen hoe lang je de schuif dicht moet laten.

Mocht ie toch nog stijgen in temperatuur dan kan je of boven of onder de schuif iets dichter zetten. Boven is veel preciezer dan onder, dat is wat het bij pizza best lastig maakt om niet te jojoën/laten stijgen in temperatuur. Daar stuur je alleen met de onderste en open je hem ook nog vaak.
 
Hoi,

  • Bij direct maak ik altijd (als een echte Weberaar) een koude en hete zone door de houtskool aan 1 kant te leggen.
  • Ook niet te veel houtskool bij HF "alles wat er niet ligt kan ook niet gaan branden" beter af en toe bij vullen.
  • Ik leg mijn wokkel OP de houtskool (altijd) het vuur moet dan naar onder uitbreiden en dat is beter te managen dan vuur dat van onder komt.
  • Bij een grill "pauze" ( de kok moet zelf ook ff eten en de gasten nemen ook de tijd) idd onderste schuif dicht en zelfs boven knijpen om vuur rustig te houden.
 
Ik doe gewoon weinig kolen in de kamado voor een directe sessie.
Geen probleem met ontbranding van onnodige kolen en dus lagere temperaturen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan