BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur beheersing grill guru

Grillshed

Tondelzoeker
Berichten
10
Goedemiddag!

Nieuw hier op het forum en heb een vrag over temperatuur beheersing in een kamado.
Sinds een half jaar heb ik een grill guru large gekocht en heb al vele low en slow sessies erop zitten, maar het stukje temperatuur beheersing lukt nog niet echt en wil graag wat hulp hierin.

Ik zal even samenvatten wat ik doe

Kolenmand uitschudden,aspan leeghalen en nieuwe kolen erbij deze vul ik volledig. De kolen die ik gebruik zijn Quebracho van vuur en rook.

Een wokkel in het midden aansteken en als het gedoofd is rookhout, platesetter,lekbak en rooster erin.

Ventilatie boven en onder volledig open tot ongeveer 95 graden vlees erop en dan onder beetje open en boven ook.

Dan komt ie tegen de 110 en blijft ie hangen.

Dan komt het rare dat hij na een kwartier weer zakt of de temperatuur blijft maar oplopen bij +- 20 graden grijp ik in.

De hele low en slow sessies ben ik bezig met bijstellen en wacht na iedere instelling 20 minuten met wat ie doet.

Na het openen van de klep om te sprayen of te lakken(dit doe ik vrij kort) schiet de temp ook 20a30 graden omhoog en zakt ook niet echt na 30 minuten.

Ik heb gecontroleerd of er ergens een rook lek zit, maar kan dat nu wel uitsluiten.

Hierdoor ben ik toch aardig druk ermee terwijl ik van vele hoor met dezelfde guru (wel met het oude model vuurbox) dat ze boodschappen kunnen doen,al 7 uur precies dezelfde temperatuur hebben of kunnen werken zonder gebruik van een digitale temp controler.


Ik snap gewoon niet wat ik fout doe waardoor ik zo druk ben en een ander ondertussen andere dingen kan gaan doen.

Heb zoveel YouTube gekeken over het aansteken en alles geprobeerd, maar misschien zie ik iets over het hoofd waardoor dit komt.

Alvast heel erg bedankt
 
Dit is wel frustrerend.
Probeer eens het volgende:
- quabrancho is een harde houtskool. Weet niet hoe deze zich bij jou gedraagd. Ben er geen fan van. Zelf stook ik voor L&S marabu van bv Welkoop/ of voor korte sessie black wattle van Flames and Flavour
- probeer eens met een zak van boven genoemd houtskool.
- neem de tijd. Bij L&S komt het njet op 15' aan.
- zorg dat je kamado (dom en base) op temperatuur zijn en dat er geen vocht mer in zit.
- plaatsen van accesoires en groot stuk vlees zorgen voor sterke temp daling. Ik plaats het vlees meestal als de accesoires op temperatuur zijn.
- ga naar 120 C zonder plate setter en regel dit af en laat staan. Kijk wat er gedurende een pakweg 30 mingaat gebeuren
- plaats accesoires en volgt voorgaande stap, regel af en laat staan
- Ga er dan eens mee spelen en kijk hoe eea reageert en noteer settings en stand van de schuiven.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Dit is wel frustrerend.
Probeer eens het volgende:
- quabrancho is een harde houtskool. Weet niet hoe deze zich bij jou gedraagd. Zelf stook ik voor L&S marabu van bv Welkoop/ of voor korte sessie black wattle van Flames and Flavour
- probeer eens met een zak van biven genoemd.
- ga naar 120 C zonder plate setter en regel dit af. Kijk wat gaat gebeuren
- plaats accesoires en volgt voorgaande stap.
- Ga er dan eens mee spelen en kijk hoe eea reageert en noteer settings en stand van de schuiven.

Succes.
 
Hoi Peter,
Bedankt voor je reactie.

Ik heb verschillende houtskool geprobeert van Quebracho naar acacia en alles tussenin. Marabu(smoking Flavours) was prima maar knetterende heel erg waarbij vonken uit de dome sprongen.

Acacia geprobeerd werkt prima voor Hot en fast voor low en slow waarbij ik de dome moet openen voor lakken of sprayen schoot de temp wel heel erg omhoog binnen een minuut en bleef daar ook hangen na 20 minuten wachten.

Ik heb even wat foto's toegevoegd hoe mijn binnenkant eruit ziet aangezien grill guru nu met losse vuurblokken werkt.

20230204_123036.jpg


20230204_123019.jpg


20230204_123009.jpg
 
Dat is een raar verhaal... en frustrerend lijkt me ook..
wat gebeurd er als je niet ingrijpt na ongeveer 20 minuten? blijft de temperatuur dan oplopen? zo ja, tot hoe ver? Als hij blijft stijgen zal er toch ergens zuurstof bij je vuur komen. Als hij wel ergens op een temperatuur blijft hangen staan je schuiven te ver open om die lage temp te houden.

ik heb ook een guru large met de oude vuurbox (overigens met grote scheur er in. als ze weer voorradig zijn komt er zo een als jij hebt naar me toe) Ik regel voor de low and slow sessies de temperatuur vrijwel helemaal met de top vent. de onderste schuif staat echt op een heel klein kiertje van ong. een halve centimeter en dan voor de 110-130 gragen sessies ook maar een spleetje open op de topvent. tot zo'n 160 graden kan ik aanpassen aan de bovenkant, pas daarna gaat de onderkant een stukje open.

Het is wel normaal dat je temperatuur wat oploopt als je gaat sprayen natuurlijk, dan komt er extra zuurstof bij je vuur. Je kan de schuiven even dicht zetten na het openen van je dome en dan na een tijdje als de temp gedaald is weer terugzetten naar de stand waarop ze stonden..
 
Quebracho houtskool ben ik geen fan van ook marabu is niet mijn favoriet.
gewoon te hard, en niet echt All-round, meer L&S plus het feit dat Quebracho naar carboleum stinkt.

Ik stook het liefst met Dammers oid dat is Black wattle dat is een wat zachtere houtskool zich veel beter laat sturen, ook de Europese loofbomen houtskool Eiken, Berk, Iep etc. vind ik prettig werken. Dit zijn allemaal All-round houtskool types ik heb geen zin of plek om verschillende soorten houtskool in huis te hebben.

Verder zie ik dat je BBQ nog aardig maagdelijk wit is, dat kan een reden zijn dat de temperatuur schommelt.
Dat de temperatuur omhoog schiet na het openen van de deksel is vrij normaal. Als het te extreem wordt kun je jezelf aanleren eerst de onderschuif dicht te doen en dan het deksel te openen en na het sluiten van het deksel weer open te zetten.
ook niet te rigoureus gaan schuiven aan de lucht toevoer en uitlaat. laat die bovenste zoveel mogelijk met rust en regel met kleine stukjes via de onderschuif.
Boodschappen doen tijdens een run zonder controller? ja dat kan, dat kan ik ook...... 9 van de 10 sessies, maar ik vind het altijd prettig als er iemand thuis is die de boel in de gaten kan houden soms schiet de temperatuur hier ook door en moet er bijgeregeld worden.
Al zijn Kamado's heel stabiel, een houtskool vuurtje is niet 100% op stabiliteit te vertrouwen.

Voor hogere temperaturen (180 graden en hoger) werk ik graag met een overshoot en dan terugregelen, ik laat de BBQ tot 250 graden komen (rooster temp) en regel dan de temperatuur terug., Let wel dit kan alleen met het koud opstarten.
Low en slow sessies doe ik bijregelen vanaf 90 graden ofzo, maar soms ook met een overshoot van 150 graden terugregelen.
Op een gegeven moment gaat het routine worden en gaat het allemaal bijna vanzelf.............Maar heel soms en dat komt 1 keer in de zoveel jaar voor heb ik ook weleens een bijna oncontroleerbare overshoot die bijna niet omlaag te krijgen is.
Alles dicht zetten en wachten tot de temperatuur gaat dalen en rustig weer alles op een keer zetten en verder regelen.
 
Wel grappig dat @PH met een F andersom regelt
De meest gangbare methode is onder grof regelen en boven finetunen, die laatste (bovenste) laat je normaliter zoveel mogelijk met rust.
 
Iemand verwoordde het als: onder is het gaspedaal en boven is de rem.
 
Iemand verwoordde het als: onder is het gaspedaal en boven is de rem.
Dat klopt.
Want als je stabiele temperatuur hebt met onder ver open en boven bijna dicht.
Dan zal temperatuur snel omhoog gaan bij openen van de Q.
Als je andersom regelt heeft openen deksel minder invloed.
 
Er zijn al aardig wat tips gegeven (y)
Belangrijke (vind ik) wat Ewald ook al schreef: voordat je de deksel open doet eerst onderste schuif sluiten. Dat voorkomt dat door het openen van deksel een zuurstof boost wordt aangezogen waardoor temperatuur gaat stijgen. Na sluiten even wachten en dan schuif weer op dezelfde stand openen.

Andere voorwaarde voor stabiele temperatuur is voldoende warmte in de dome voordat je er iets in legt. Voel met je hand de wand van de deksel. Deze moet duidelijk warm aanvoelen, maar niet zo heet zijn dat je de hand er meteen vanaf moet halen.
 
Er zijn al aardig wat tips gegeven (y)
Belangrijke (vind ik) wat Ewald ook al schreef: voordat je de deksel open doet eerst onderste schuif sluiten. Dat voorkomt dat door het openen van deksel een zuurstof boost wordt aangezogen waardoor temperatuur gaat stijgen. Na sluiten even wachten en dan schuif weer op dezelfde stand openen.

Andere voorwaarde voor stabiele temperatuur is voldoende warmte in de dome voordat je er iets in legt. Voel met je hand de wand van de deksel. Deze moet duidelijk warm aanvoelen, maar niet zo heet zijn dat je de hand er meteen vanaf moet halen.
Dat van de warme dome had ik op YouTube van smokingdad ook opgevolgd en ook dan schieten de temperaturen omhoog. In een ander filmpje liet ie zien dat na een aantal minuten de temp weer staat zoals hij was ingesteld. Dat is helaas nog niet bij mij het geval geweest.
Dat is een raar verhaal... en frustrerend lijkt me ook..
wat gebeurd er als je niet ingrijpt na ongeveer 20 minuten? blijft de temperatuur dan oplopen? zo ja, tot hoe ver? Als hij blijft stijgen zal er toch ergens zuurstof bij je vuur komen. Als hij wel ergens op een temperatuur blijft hangen staan je schuiven te ver open om die lage temp te houden.

ik heb ook een guru large met de oude vuurbox (overigens met grote scheur er in. als ze weer voorradig zijn komt er zo een als jij hebt naar me toe) Ik regel voor de low and slow sessies de temperatuur vrijwel helemaal met de top vent. de onderste schuif staat echt op een heel klein kiertje van ong. een halve centimeter en dan voor de 110-130 gragen sessies ook maar een spleetje open op de topvent. tot zo'n 160 graden kan ik aanpassen aan de bovenkant, pas daarna gaat de onderkant een stukje open.

Het is wel normaal dat je temperatuur wat oploopt als je gaat sprayen natuurlijk, dan komt er extra zuurstof bij je vuur. Je kan de schuiven even dicht zetten na het openen van je dome en dan na een tijdje als de temp gedaald is weer terugzetten naar de stand waarop ze stonden..
De temperatuur blijft inderdaad oplopen de onderste schuif staat tegen dicht zijn aan en boven een lucifer dikte open .Gisteren spareribs gemaakt waarbij na het inpakken de temp 35 graden omhoog ging(dome heeft max 20sec opengestaan om de ribs eruit te halen).Na sluiten klom hij naar 150 graden zuurstof beneden was dicht boven klein kiertje en na 1.5 stomen stond ie op 135.
 
Quebracho houtskool ben ik geen fan van ook marabu is niet mijn favoriet.
gewoon te hard, en niet echt All-round, meer L&S plus het feit dat Quebracho naar carboleum stinkt.

Ik stook het liefst met Dammers oid dat is Black wattle dat is een wat zachtere houtskool zich veel beter laat sturen, ook de Europese loofbomen houtskool Eiken, Berk, Iep etc. vind ik prettig werken. Dit zijn allemaal All-round houtskool types ik heb geen zin of plek om verschillende soorten houtskool in huis te hebben.

Verder zie ik dat je BBQ nog aardig maagdelijk wit is, dat kan een reden zijn dat de temperatuur schommelt.
Dat de temperatuur omhoog schiet na het openen van de deksel is vrij normaal. Als het te extreem wordt kun je jezelf aanleren eerst de onderschuif dicht te doen en dan het deksel te openen en na het sluiten van het deksel weer open te zetten.
ook niet te rigoureus gaan schuiven aan de lucht toevoer en uitlaat. laat die bovenste zoveel mogelijk met rust en regel met kleine stukjes via de onderschuif.
Boodschappen doen tijdens een run zonder controller? ja dat kan, dat kan ik ook...... 9 van de 10 sessies, maar ik vind het altijd prettig als er iemand thuis is die de boel in de gaten kan houden soms schiet de temperatuur hier ook door en moet er bijgeregeld worden.
Al zijn Kamado's heel stabiel, een houtskool vuurtje is niet 100% op stabiliteit te vertrouwen.

Voor hogere temperaturen (180 graden en hoger) werk ik graag met een overshoot en dan terugregelen, ik laat de BBQ tot 250 graden komen (rooster temp) en regel dan de temperatuur terug., Let wel dit kan alleen met het koud opstarten.
Low en slow sessies doe ik bijregelen vanaf 90 graden ofzo, maar soms ook met een overshoot van 150 graden terugregelen.
Op een gegeven moment gaat het routine worden en gaat het allemaal bijna vanzelf.............Maar heel soms en dat komt 1 keer in de zoveel jaar voor heb ik ook weleens een bijna oncontroleerbare overshoot die bijna niet omlaag te krijgen is.
Alles dicht zetten en wachten tot de temperatuur gaat dalen en rustig weer alles op een keer zetten en verder regelen.
Dat Quebracho naar brandstof ruikt heb ik pas 1 keer een zak gehad die ik nu gebruik ruik ik dat gelukkig niet en is ie vrij neutraal te noemen.
Ik zal eens kijken als deze op zijn naar de dammers zakken.

Dat de binnenkant weer wit eruit ziet komt door een pizza sessie die ik voor de low en slow van gisteren had:) ik gebruik de kamado min 2x per week.

Ik hoef ook echt niet weg bij zo.n lange sessie, maar wil wel andere dingen kunnen doen.En als ik dan mensen in mijn omgeving hoor die uren lang op dezelfde temperatuur zitten wordt ik daar wel een beetje jaloers op:)

Ik ga morgen een sessie doen zonder iets erop te doen en neem bovenstaande adviezen over om te proberen
 
Zit er geen barst in uw base?
Dat heeft mijn broer gehad, toen ook moeilijk temp controle.
Controleer als ie goed warm is.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik voor L&S vaak ook een bakje water op de plate setter. Helpt met het stabiel houden.

Daarnaast vind ik de thermometer van de dome ook vrij inaccuraat. Die schommelingen zie ik niet vaak terug met een probe op het rooster.

Beste tip voor mezelf was: if you are looking, you aint cooking. Echt te vaak even openen en kijken, zal bij de aard van het beestje horen denk ik

Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
 
Ik gebruik voor L&S vaak ook een bakje water op de plate setter. Helpt met het stabiel houden.

Daarnaast vind ik de thermometer van de dome ook vrij inaccuraat. Die schommelingen zie ik niet vaak terug met een probe op het rooster.

Beste tip voor mezelf was: if you are looking, you aint cooking. Echt te vaak even openen en kijken, zal bij de aard van het beestje horen denk ik

Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
De temperatuur wisselingen zie ik juist voornamelijk met de probe op het rooster deze zet ik standaard in het midden.
Ook met het bakje vocht heeft ie helaas deze schommelingen.

Wat betreft kijken vertrouw ik de kamado wel met bijvoorbeeld procureur open ik hem enkel als ie ingepakt moet worden maar dan is hij al 6 uur gesloten geweest.
 
Altijd lastig om te zeggen wat het is, maar ik denk dat je vuur in de kolenmand nog niet goed ontwikkeld is als je de Kamado inricht als hij pas 95C is.

Zelf steek ik het vuur voor low and slow aan op 1 plek. Dan gaat de deksel dicht met de schuiven boven en beneden helemaal open.

Dan laat ik het vuur oplopen tot een graad of 150C.

Dan deksel open en rookhout erop, platesetter erin, rooster erboven en het vlees erop.

Deze spullen zijn allemaal koud en zullen de temperatuur van je kamado doen zakken tot rond de 100C

Dan gaat de onderste schuif vrijwel dicht en boven op een kiertje. Meestal moet ik dan na een kwartier een beetje fine tunen maar blijft de temp constant.

Mocht je bij het sprayen een grote temp stijging krijgen kan je ook de schuif beneden helemaal sluiten voordat de deksel opengaat. Dit verminderd de trek dus minder temp stijging. Na het sluiten zet je de onderste schuif weer op de vorige stand.
 
En zorg ervoor dat de rooster thermometer probe ook niet te dicht in de buurt van het vlees is. Want door de stralingswarmte van het vlees lijkt de temperatuur ook langzaam op te lopen. Ik zorg ervoor dat er zeker zo'n 10cm tussen het vlees en de probe zit.
Aluminiumfolie ingepakt vlees reflecteerd infrarood en kan ook invloed hebben op de waarden die de probe geeft.

Zoals al door anderen geschreven, eerst alles goed op de juiste temperatuur laten komen en zorgen dat je het al even stabiel hebt voor het vlees erop gaat is het makkelijkste.
Maar de methode van Frits vind handig wanneer je met een klein beetje rookhout wilt werken onder de kolen en het vlees erop wilt leggen voordat het rookhout op is.
 
Ik bespeur misschien ook een klein beetje nervositeit?
Van 120 graden naar 150 graden na het openen is niks om je zorgen om te maken als de temperatuur binnen ongeveer 10 minuten maar weer daalt.
Een lektest is simpel, stook je Bbq op en doe een flink stuk rookhout er bij deksel dicht en kijken waar er rook uitkomt. Is dat alleen door de schoorsteen dan is het goed anders heb je het lek gevonden;) (er kan ook af en toe een pufje door de onderschuif komen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan