BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur beheersen BGE Large

Bbqenegg

Sprokkelaar
Berichten
29
Beste forumleden,
Ik heb sinds kort een bge maar als ik de bbq opstook gaat dat zo snel dat die binnen notime op de 300 graden zit. Hoe krijg ik die temperatuur nou makkelijk rond de 100 a 140 graden?
Is het gewoin een kwestie van de kolen aansteken met 1 aanmaakblokje?
Gr,
Robert
 
Neer, h? theet niets met het aanmaken te maken, gooi hem eerst maar even naar de 300+ voor je terug gaat.
De schuif onder is je grove regeling, zet deze maar eens op een kiertje van 1 a 2 cm.
Dan de margrietschijf er op, gaatjes open.
Je zult zien dat hij begint te stikken (beetje rook) en de temperatuur zal gaan dalen.
Met een paar minuten zit je denk ik wel in de zone die je wilt.
Anders de schuifjes iets meer open/dicht.

Verder, spelen en oefenen.
 
Ik zou hem dus eerder dicht doen, niet laten doorschieten naar 300?, want terugkoelen is lastig doordat het Ei juist goed de warmte vasthoud. Klep open, 3 aanmaakblokjes erin, wachten tot de boel brand ( minuut of 5 tot 10), dan klep dicht, en schuiven ook maar op een kiertje. Zo doe ik het. En dat gaat heel goed en gedoseerd.
 
Wat ga je doen is eigenlijk de vraag. Indirect?
Ik steek dat het ei alleen in hef midden aan, dus 1 blokje, of tegenwoordig op 1 plek in het midden met de gasbrander.
Dan laat ik hem naar zo'n 175-225?C (soms ook hoger) komen en leg de platesetter, lekbak en het rooster er in.
Schuiven allemaal knijpen.
Door de massa van de platesetter zal de temperatuur instorten.
De warmte in het begin heb je nodig om je eitje op te warmen.  Zolang het ei nog niet heet is aan de buitenkant kun je hem nog wel omlaag krijgen zonder al te verl moeite. Is hij eenmaal helemaal opgewarmd dan wordt het lastig.
 
Ik heb niks toe te voegen aan bovenstaande reacties  8) Veel oefenen en zoals Dominique al aangeeft: beter van laag naar hoog dan andersom!
 
Als ik bijvoorbeeld een mooi stuk ossehaas erop leg.
Dan voer ik hem dus eerst op naar 200 graden dan de platesetter en rooster in dan de ossehaas dicht schroeien op 180 en dan zou ik hem verder willen garen rond de 130 a140
 
Ik begrijp niet waarom je hem met plate setter er tussen denkt dicht te schroeien?
 
Je kunt steaks op een hoop manieren doen, maar dicht schroeien met de platesetter is niet de goede.

Er is de T-Rex methode: http://www.nakedwhiz.com/trexsteak.htm waarbij je je ei eerst hoog opstookt en je steaks knapperig bakt in een mega vuur. Daarna pak je de steaks in en zet je de schuiven naganoeg dicht. Na 20 minuten, als het ei rond de 200?C zit, gaan de steaks weer terug om te garen.

Of je doet ze reverse sear, hierbij doe je ze eerste indirect, dus met je platesetter, dan pak je ze even in en stook je het ei op tot mega heet, dan gril je er een knapperig korstje aan. Bert heeft dit pas nog min of meer uitgelegd voor andere typen barbecues (waarbij je meteen van indirect naar direct kunt gaan). http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=224.msg2173
 
Terug
Bovenaan Onderaan