BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur auplex kamado onder controle houden

Postmo

Tondelzoeker
Berichten
5
Mogelijk is deze vraag hier al heel vaak gesteld, maar ik blijf het moeilijk vinden om de temperatuur van mijn auplex kamado onder controle te houden. Ik zet de kamado altijd buiten het tuinhuisje gezien de geur en mogelijk schadelijke stoffen. Kan het zijn dat de wind toch als extra zuurtstof dient en dat daardoor de temperatuur moeilijk onder controle te houden is? (had zelfs alle schuiven dicht + margrietschijf was dicht. Zou het helpen om een green egg margrietschijf erop te zetten of heeft dat geen zin? Ik hoor graag van jullie, andere tips zijn ook welkom. Ik had trouwens de pulled pork weer geprobeerd op 125 graden ipv 121 graden, lukte gewoon niet om de temp lager te krijgen. Pulled pork was na 8 uur wel heerlijk trouwens.
 
Als je alles sluit, boven en onder, dan is er geen zuurstof en gaat de kamado uit. Als alles goed brandt na het opstarten dan laat ik die kamado met alle schuiven open oplopen tot ca. 150°C. Dan plaats ik rookhout en de platesetter, lekbak en rooster met vlees en knijp ik de schuif beneden tot een pinkie open en margrietschijf klein spleetje. Dan zit je na een tijdje roken vast mooi rond 110-120°C. Dat is prima!

Een paar graden kouder of warmer is helemaal geen bezwaar joh. Zeker bij pulled pork mag dat best.

De harde wind van vandaag zal je zuurstof-huishouding in de kamado zeker verstoren en lastiger te controleren maken. Je zou kunnen proberen de opening onder uit de directe wind te houden door de BBQ te draaien.
 
Pulled Pork kan die 5 graden verschil wel aan maar als je alle zuurstof afsluit zou het vuur moeten doven.... er moet dus ergens zuurstof naar binnen lekken waardoor je de temperatuur niet naar beneden krijgt. Volgende keer opstoken, wat rookhout erbij en alles dicht..... waar er rook ontsnapt is er lekkage ;)

Edit: Sander was me net voor 🤣
 
Terug
Bovenaan Onderaan