BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur 275 graden niet gehaald.

Janneman70

Tondelzoeker
Berichten
16
Hallo bbq-vriendjes, vandaag heb ik in mijn BGE voor het eerst de convEGGtor gebruikt in combinatie met de pizzasteen. De convEGGtor met de pootjes naar boven, rooster erop en dan de pizzasteen zoals het op de meeste sites beschreven werd. Luchtinlaat maximaal open, margrietschijf eraf maar toch haalde ik geen 275 graden. Ik heb de originele houtskool van de BGE, waar zou dat in kunnen zitten? De houtskool? De convEGGtor, de pizzasteen? Of de manier van opstoken? Vleesjes (direct) gaan echt prima.
 
Ik ben niet bekend met BGE houtskool maar als ik jouw verhaal lees ligt het al niet aan je setup. Had je de kamado goed gevuld met kolen en op verschillende plekken aangestoken zodat alles goed in de fik stond?
 
Ik gebruik zelf tegenspoed kamado joe big blocks en ik ervaar hetzelfde met me temperatuur.

Op zich wel logisch met grote blokken (minder oppervlakte betekent minder snel branden) ik had goede ervaring met marabu vrij kleine stukken en als het eenmaal brand gaat het als de brandweer.

Ik had alleen vaak met marabu dat het vlees een beetje naar diesel smaakte.

Ook je hitte schild kan effect hebben op je dome temperatuur (scheelt dacht ik 50 graden met de direct)

Ben benieuwd wat andere hierboven te zeggen hebben!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Op zicht heb ik hem netjes aangestoken. 2 wokkels en voordat de conveggtor erin ging de houtskool nog doorgeroerd. De houtskool zag best mooi rood, dus ik was best tevreden. Echt wel een uur (of meer) bezig geweest maar 250, met een uitschieter naar 260, was echt de top. Die zak BGE houtskool kreeg ik erbij dus dacht eigenlijk dat dat wel aardig spul was. En voor het directe werk werkt het ook prima.
 
Probeer eens 3 hotspots ipv 2.

Ik heb ooit van een masterclass van BGE begrepen dat je voor 250+ graden moet werken met 3 hotspots...

100-150 graden 1 hotspot
150-200 graden 2 hotspots
250+ 3 hotspots

Bij mij werkt het, de meeste tijd dan ..
 
Laatst bewerkt:
Betere houtskool gebruiken. Dammers of vergelijkbaar.
Goed schoonmaken, dus weinig of geen as restanten.
Rustig laten inbranden op 200 en wanneer alles goed fikt de schuiven open.
En dan goed opletten dat ie niet naar 400 of hoger doorschiet :p
 
Betere houtskool gebruiken. Dammers of vergelijkbaar.
Goed schoonmaken, dus weinig of geen as restanten.
Rustig laten inbranden op 200 en wanneer alles goed fikt de schuiven open.
En dan goed opletten dat ie niet naar 400 of hoger doorschiet :p
Volgens mij is de bge houtskool geen troep. Ook hiermee zou je makkelijk de 300+ moeten halen..
 
Nou dat dacht ik ook. Toch vreemd hè..... wellicht wat langer wachten tot het nog wat beter fikt en dan pas de convEGGtor erin?
 
Ik heb gisteren pulled pork op 240 gr gemaakt. en had makkelijk nog veel hoger gekund. BGE eerst goed schoon gemaakt, gelukkig heb ik kickash basket en een opvangbakje voor afval. BGE daarna gevuld met BGE houtskool en aangestoken met 2 aanmaakblokje. Luchtinlaat vol open, deksel open en pas als houtskool op groot deel brand deksel dicht en topvent vol open. Na ruim 15 min plaats ik pas de conveggtor en wacht tot ei de juiste temp heeft. Bij 240 gr onder voor de helft dicht en boven idem. Na ruim 3 uur waren m'n kolen zo goed als op.
 
Probeer eens 3 hotspots ipv 2.

Ik heb ooit van een masterclass van BGE begrepen dat je voor 250+ graden moet werken met 3 hotspots...

100-150 graden 1 hotspot
150-200 graden 2 hotspots
250+ 3 hotspots

Bij mij werkt het, de meeste tijd dan ..
Je kan met 1 hotspot ook naar de 300+ het duurt dan alleen iets langer voordat alles brandt ;)
 
Deze verplaats ik even naar de rookkamer, H&F is voor fotodraadjes van gerechten van de BBQ.
Een Kamado is geen ketel BBQ, een kamado moet je volledig vullen met houtskool, daar leg ik 1 houtwokkel van swiss flame op, die steek ik aan en als deze is uitgebrand dan gaat het deksel dicht met alle schuiven open. en knijpen als je in de buurt van de gewenste temp komt.
Bij BGE zijn de gaatjes in de kolen schijf/rooster erg klein en daar kunnen kleine stukjes houtskool de boel verstikken, let hier op.
 
Wat Ewald zegt plus 1, volle bak kolen, en op drie plekken aansteken, Wachten tot het goed brand en dan inrichten zoals je doet, dan nog wachten tot alles goed heet is
 
voorlopig heb ik ook 1 keer meegemaakt dat de temp niet hoog genoeg wilde, geraakte met moeite aan 220°C.

Lag puur aan de houtskool, een zak uit de supermarkt... :confused:
 
Terug
Bovenaan Onderaan