BasBQ
Beef en Steak

Te lang marineren?

 

Chrisje72

Sprokkelaar
Berichten
46
Ik heb een mooi stuk varkensnek gekocht om pulled pork mee te maken. Ik wilde het vanmorgen vroeg injecteren en rubben om het rond 12 uur op de bbq te kunnen leggen. Maar ik had een hele slechte nacht waardoor die planning mis ging, en het vlees ligt nu zo'n 10 minuutjes geinjecteerd en in de rub in de koelkast. Ik volg het recept van de wedstrijd pp van deze site.
Daar staat 4-8 uur marineren. Maar met 4 uur wordt het al half 3 voor ik kan starten, dus dan wordt het nachtwerk, ik vraag me dus af of het erg is als ik morgenochtend het vlees pas op de barbecue leg?
 
Ik rub de procureur meestal pas vlak voor het op de bbq gooien. En laat het vrijwel nooit uren liggen. Aangezien je ook wil injecteren zou ik me er geen zorgen over maken.

Maar als je echt aan het marineren bent kan lang marineren over het algemeen ook geen kwaad zolang de marinade niet te zuur is waardoor het vlees een beetje kan oplossen. Maar dan moet je de marinade wel heel erg zuur maken met veel azijn, of nog heftiger ananas. En dat lijkt me voor pulled pork niet waarschijnlijk.

Dus lang of kort, voor pulled pork zou ik me er niet te veel zorgen over maken.
 
Je ziet het ook aan de rub, als je het er net op zet is dat droog, na een 30min zie je dat het vochtig is en daarna wordt het weer droger. Op dat moment heeft het vocht al een keer de rub gepakt en is er weer in getrokken. Langer is natuurlijk altijd beter maar op dat moment heb je al een mooie smaak er wat ingetrokken
 
Overigens te lang bestaat eigelijk niet. Ik doe meestal de rubs er 1 dag vooraf op en als ik weet dat ik dan een drukke dag heb nog zelfs de dag daarvoor.
 
Te lang kan wel als er veel zout in je rub of marinade zit. Dan heb je kans dat het een beetje hammig gaat smaken.
De opmerking over zuur is al gemaakt met zuur kook je het al een beetje.
En vers ananassap heeft een enzym dat vlees tot snot kookt als het er een tijdje inzet.

Als dat alles niet van toepassing is kan het makkelijk 24 uur. Een rub trekt er maar een paar millimeter in. Niets om je zorgen om te maken.
 
Te lang kan wel als er veel zout in je rub of marinade zit. Dan heb je kans dat het een beetje hammig gaat smaken.
De opmerking over zuur is al gemaakt met zuur kook je het al een beetje.
En vers ananassap heeft een enzym dat vlees tot snot kookt als het er een tijdje inzet.

Als dat alles niet van toepassing is kan het makkelijk 24 uur. Een rub trekt er maar een paar millimeter in. Niets om je zorgen om te maken.
Ik heb jouw basis bbq rub gebruikt uit "het vuur de baas" en geinjecteerd met de pp injectievloeistof uit het recept hier op de site. Ik waag het er op een zet de bbq morgen ochtend zo vroeg mogelijk aan
 
Ik heb jouw basis bbq rub gebruikt uit "het vuur de baas" en geinjecteerd met de pp injectievloeistof uit het recept hier op de site. Ik waag het er op een zet de bbq morgen ochtend zo vroeg mogelijk aan
Dan komt het helemaal goed hoor šŸ˜‰
 
Terug
Bovenaan Onderaan