BasBQ
Beef en Steak

Tafel voor naast de bbq (weber premium 5775)

 

brem

Vuurmaker
Berichten
53
Hoi allemaal!

snelle vraag.
Ik heb van Blank vurenhout (steigerhout) een tafel gemaakt voor naast de bbq.
Het blad komt op 4 betonnen borderblokken en ik heb er een tegel van het terras in verwerkt voor de hete middelen.
ik wil de tafel wel graag beschermen met een verf/lak.

voorkeur is blanke lak zodat het blanke hout wel zichtbaar blijft.
ik weet bij Gerrit niet wat ik zou moeten gebruiken?
Zijn er mensen die soortgelijks hebben gemaakt of weten welk spul ik moet hebben?

36A0D3DC-0800-4869-8FDD-2D9AB38FE434.jpeg
 
Ik heb mijn buitenbar cq keuken in de buiten beist gezet, hierbij zal het hout donkerder kleuren per keer dat je er over heen gaat met de beits. Het licht er natuurlijk wel aan de beits, bijvoorbeeld douglas zal veel donkerder gaan kleuren dan hoe het hout er begin eruit zag.

Het nadeel met verf, dit zal eens in de paar jaar geschilderd moeten worden. Schilderen vraagt weer een enige vorm van aandacht, schuren, schoonmaken, ontvetten, eventueel repareren, eventueel grond verf en dan nog schilderen.

Lakken is weer een volledig ander verhaal, er zijn verschillende meningen over hoe er gelakt moet worden en ook hoe de meng verhoudingen moeten zijn. Met een buitenkeuken zou ik hier niet voor kiezen, lakken kan de lastige uitkomst worden en niet mooi uitpakken.

Dit zijn mijn meningen over beits, verf en lakken. Hopelijk kom je er wat uit met je keuze
 
Kijk eens bij dit topic. #4 https://www.woodworking.nl/threads/skylt-buiten.13924/
Er is wel het een en ander veranderd in de loop van de jaren. Maar ik heb nog geen olie gevonden die UV beschermt en horizontaal toegepast mag worden. Voor mijn eikenblad voor mijn BBQ meubel heb ik epifhanes hardhoutolievernis gebruikt. Dat geeft een laag op het hout. Niet wat ik oorspronkelijk in gedachten had maar UV bescherming is voor eiken zeer belangrijk het word namelijk lichter onder invloed van zonlicht.
Daarin tegen is steigerhout verre van duurzaam als het buiten staat klasse 4 of 5 https://www.houtdatabase.nl/infobladen/infoblad_houtsoortenkeuze_versus_toepassing.pdf
 
Terug
Bovenaan Onderaan