BasBQ
Beef en Steak

T-bone steak

 

vuurman

Tondelzoeker
Berichten
21
Hi y'all!

Ik heb een week vakantie, dus er wordt extra veel gebbqt!

Een T-bone deze keer!
1-erop.jpg


Hier ligt ie er 12 min op, reverse sear, eerst bij 175 graden.

Het nieuwe (!) gietijzeren roostertje ligt warm te worden ernaast.

Blokje eiken erbij. Dit keer de steak er koud op gegooid (kern 2 graden, uit de koelkast, zodat ie wat langer rook op kon pakken)

2-drink.jpg


De kok mocht een glaasje whisky (steak is het enige dat je met whisky kan eten, verder drink ik het alleen na het eten).

3-tussendoor.jpg


Hier is de kern 32. BBQ ombouwen voor heter vuur!

(Daar moet ik nog wel handiger in worden, zelfs met zware leren handschoenen een brandblaar opgelopen bij het verwijderen van de platesetters)

4-eraf.jpg


Het resultaat!

5-tranched.jpg


Volgende keer iets eerder stoppen indirect, dat gaat met gietijzer echt sneller voor mn gevoel. Bij een kern van 45 eraf. Lekker medium rare. Gesmuld!
 
Smakelijk zeg! Dat verhaal met platesetters en brandblaren komt me bekend voor. Hopelijk is het niet al te erg.
 
Lekker gegeten zo te zien. Waarom reverse aan 175°? Dat mag gerust 100 a 110° zijn zodat het vlees wat langer de rook opneemt en minder snel gaart.

Dat kan idd warm worden met de handen. Bij een Kamado Joe zit er een rooster tang bij en daar neem ik ook die deflectors mee.
 
Lekker gegeten zo te zien. Waarom reverse aan 175°? Dat mag gerust 100 a 110° zijn zodat het vlees wat langer de rook opneemt en minder snel gaart.

Dat kan idd warm worden met de handen. Bij een Kamado Joe zit er een rooster tang bij en daar neem ik ook die deflectors mee.
https://www.bbq-nl.com/reverse-sear/

Ik volgde dit recept, maar deze tip ga ik zeker ter hand nemen! het klikt logisch dat als het wat trager gaat je meer smaak krijgt!
 
Hej, eerst. Perfecte garing. Dikke Prima!

Maar dat verhaal van blaren enzo snap ik niet goed. Je hebt toch een combi met divide en conquer of halve platesetter en half cast iron grid, dan verplaats je toch alleen je vlees even?
 
Het ziet er iig heerlijk uit. Ik hoop dat je niet teveel last hebt van de blaar. De volgende keer het rooster zo indelen dat je een gedeelte hebt met een platesetter er onder en op de andere helft het gietijzeren rooster iets lager zodat je hem goed af kan grillen. Dan lan je het vlees met de tang verplaatsen.
 
Hej, eerst. Perfecte garing. Dikke Prima!

Maar dat verhaal van blaren enzo snap ik niet goed. Je hebt toch een combi met divide en conquer of halve platesetter en half cast iron grid, dan verplaats je toch alleen je vlees even?
ik ben idd nog even terug gaan scrollen naar de foto's, het voordeel van twee halve manen is met deze bereiding optimaal. half maantje onder je rvs voor het roken/langzaam garen. Gietijzer gelijk leggen met de halve maan om later je grillmarks te maken. Deze is dan heerlijk heet en je hoeft alleen je vlees maar te verplaatsen met de tang.
 
Het ziet er iig heerlijk uit. Ik hoop dat je niet teveel last hebt van de blaar. De volgende keer het rooster zo indelen dat je een gedeelte hebt met een platesetter er onder en op de andere helft het gietijzeren rooster iets lager zodat je hem goed af kan grillen. Dan lan je het vlees met de tang verplaatsen.
ik ben idd nog even terug gaan scrollen naar de foto's, het voordeel van twee halve manen is met deze bereiding optimaal. half maantje onder je rvs voor het roken/langzaam garen. Gietijzer gelijk leggen met de halve maan om later je grillmarks te maken. Deze is dan heerlijk heet en je hoeft alleen je vlees maar te verplaatsen met de tang.
Mijn "theorie" die dus misschien nergens op slaat was, als je maar een platesetter gebruikt dan wordt de boel veel warmer want de hitte ontsnapt allemaal langs de "naakte" zijkant waar geen platesetter is. Maar als ik jullie goed begrijp maakt dat niet (veel) uit. Ga dat volgende keer proberen!
 
Mijn "theorie" die dus misschien nergens op slaat was, als je maar een platesetter gebruikt dan wordt de boel veel warmer want de hitte ontsnapt allemaal langs de "naakte" zijkant waar geen platesetter is. Maar als ik jullie goed begrijp maakt dat niet (veel) uit. Ga dat volgende keer proberen!

Doe wat je goed lijkt, lekker proberen.

Voor mij werkt dit het beste. Onderin het rekje leg je links de platesetter (halve maan) en rechts het gietijzeren halve grillrooster er tegenaan. Bovenin links komt het rvs rooster dus boven de halve steen. Rustig barbecue aansteken en bij een gloeiende kern meteen een blokje rookhout erbij. Leg het koude vlees op het rvs roostertje (bij T-bone leg je de ossenhaas kant verst van het vuur (hier dus links op het rooster)) en laat je de temperatuur heel langzaam opkruipen. Maximale rook opname zo. Dan bij juiste kern (zeg 42°C) haal je het vlees er even af en trek je de schuiven onder en boven open en laat je het gietijzer echt goed heet worden. Bijvoorbeeld een tijdje rond de 250°C houden. Dan grill je de steak lekker af op het gietijzeren rooster. Nu dus graag de ossenhaas kant recht houden, het verst van de goeiende kolen. Mooie korst? Meten. Bij 52°C eraf!
Even rusten. Hemel.
 
Laatst bewerkt:
Zo doe ik het ook altijd, halve platesetter en gietijzer onderin. Ff halve slag draaien en je staat pal boven je kolen. Is die na 5 minuten al thyfusheet
 
Terug
Bovenaan Onderaan