BasBQ
Beef en Steak

Supermarkt kip

 
 
 

DanBras

Gemarineerd
Berichten
1.563
Vandaag eens ernstig eenvoudig ge-Q'ed met Catalaanse worstjes van de Lidl en gemarineerde kipkluifjes van de AH. Half uurtje roken met beukensnippers en daarna afgrillen, samen met wat gebakken krieltjes en sla (allemaal niet gebeurd).
Snel en makkelijk, maar erg lekker na een dagje werken.

Noem mij gek, maar ik vind die kip in die rode marinade die je in de supermarkt vind over het algemeen erg lekker. Zeker wanneer je op de Q er een lekker rooksmaakje aan geeft.

Probleem is dat ik dit zelf wil maken en ik tot op de dag van vandaag geen goed recept heb kunnen vinden wat hetzelfde resultaat geeft qua smaak als kleur geeft.
Met name die rode kleur krijg ik maar niet voor elkaar en ze worden altijd bruinig (wel mooi bruin dat wel :) )
Volgens mij moet dit toch aan de kruiding liggen, want er zitten voor zover ik weet geen kleurstoffen in.

Wie o wie heeft een recept voor mij die een kloon van de supermarkt-marinade is?
(Jaja....ik weet het....licht gestoord ;)  )
 
Al eens pimenton de la Vera geprobeerd Danny? Dat kleurt heel anders rood dan gewoon paprikapoeder heb ik altijd het idee. Moet je dus niet de gerookte paprika bij de sligro hebben, maar echt de la Vera ( oa bij Dille en Kamille).
 
Nope....nog nooit geprobeerd. Zal eens zoeken naar Dille & Kamille, want nieuwe kruiden uitproberen is altijd leuk!

Maar dat gezegd hebbende.....zouden supermarkten dit soort exotische ingredi?nten gebruiken voor hun plofkipmarinade? :)
 
Hmm, dat is een goede vraag Danny. Ikdenkhetniet....
Ik kom er alleen maar op, omdat " mijn" kipkluifjes altijd zo rood uitvallen, en daar zit pimenton in.
 
Dat zullen de supers niet gebruiken, daar is het te duur voor ;)
 
Als het echt rood blijft zal het mij niet verbazen als er kleurstof doorheen gaat, je zou eens op de verpakking kunnen kijken wat voor lekkere E's er allemaal in zitten.

Weet je trouwens dat die marinade rood is om te zorgen dat ze alle afkeur delen ook nog gewoon kunnen verkopen, dan zie je de rode en blauwe bloedplekken niet. Dat is ook de reden dat Nosmo nooit voorgekruide kip koopt of gepaneerd vlees.
 
ik heb ook wel eens iets met veel pimenton de la vera gemaakt voor een groep mensen en toen riep een van de kids heel enthousiast 'heeee, echte paprika-chips smaak! hoe doe je dat?' dus ik kan me voorstellen dat de paprika poeders van de super wel degelijk op pimenton de la vera dulce lijken.

natuurlijk kan het best dat ze dat op een heel andere manier bereiken (paprika poeder, suiker, smaakversterker?) maar ik zou zeggen, probeer het eens, het zou zo maar het missende ingredi?nt kunnen zijn.

als smaakversterker kun je iets als vetsin gebruiken, dat is ook waar de pringles bol van staan  :p

overigens kun je denk ik ook in de super kant en klare paprika kruiden mix voor kip kopen, ik denk dat dat ook is wat je zoekt?
 
Pimenton wordt gerookt, dus als ze iets toevoegen zal het wel iets rookaroma zijn denk ik zo.
 
Ik heb ooit mijn kipkluifjes met "moksi meti" mix gemarineerd.
Daar zit wel degelijk kleurstof in, is een potje surinaamse mix, vnml. Jumbo heeft ze vaak wel.

( was zo rood, dat niemand in eerste instantie durfde te eten, behalve ik. )
En achteraf spijt hadden, want het was z? lekker ;)

 
Nosmo zei:
Als het echt rood blijft zal het mij niet verbazen als er kleurstof doorheen gaat, je zou eens op de verpakking kunnen kijken wat voor lekkere E's er allemaal in zitten.

Weet je trouwens dat die marinade rood is om te zorgen dat ze alle afkeur delen ook nog gewoon kunnen verkopen, dan zie je de rode en blauwe bloedplekken niet. Dat is ook de reden dat Nosmo nooit voorgekruide kip koopt of gepaneerd vlees.

Tja E-nummers..... i.v.m. de schildklierklachten van mijn vriendin letten we op welke E-nummers waar inzitten en waar ze voor gebruikt worden.... er is bijna geen product in de Appie te krijgen waar geen e-nummers in zitten.... en als je tevens weet wat voor klachten ze "kunnen" veroorzaken dan wil je het eigenlijk niet eens weten...

Maar wat betreft de rode kleur, bietensap geeft ook een mooie rode kleur, ik gebruik het wel eens voor de zalm om te kleuren en als het mijn handen rood kleurt tijdens het schillen van de biet dan moet de kip ook rood kunnen worden toch?

 
jep, biet is een goede kleurstof, wordt ook commercieel toegepast, het is alleen wat minder lang houdbaar geloof ik:
E162 Bietenrood

ze hebben het ook in van die voedingsmiddelkleurstof flesjes als je geen zin hebt om elke keer bietjes te slachten als je kip wilt marineren  ;)
 
Voor iemand die bij het bos woont zijn bosbessen een heel goede rode kleurstof en bramen?
 
Weer ff tijd om op mijn eigen vraag te reageren, aangezien we vandaag voor het eerst de betreffende kipkluifjes weer in huis hadden.

Veel wijzer wordt ik alleen niet van de ingredi?nten. Wel positief is dat ik geen enkel E-nummer kan ontdekken.
Ook valt het me op dat er zowel glucosestroop als dextrose in zit. Heeft dextrose dan een specifeke smaak dat dit ook naast glucosestroop gebruikt wordt?

En tja.....specerijen kan van alles zijn. Ben toch wel benieuwd wat in die categorie valt wat die kleur dan zo geeft.

Iig iedereen bedankt voor de suggesties; wordt toch een kwestie van experimenteren denk ik.
Zal ook eens een poging wagen om gewoon de slager te vragen. Misschien handig als ik dat zowieso als eerste had geprobeerd :p

 
DanBras zei:
Weer ff tijd om op mijn eigen vraag te reageren, aangezien we vandaag voor het eerst de betreffende kipkluifjes weer in huis hadden.

Veel wijzer wordt ik alleen niet van de ingredi?nten. Wel positief is dat ik geen enkel E-nummer kan ontdekken.
Ook valt het me op dat er zowel glucosestroop als dextrose in zit. Heeft dextrose dan een specifeke smaak dat dit ook naast glucosestroop gebruikt wordt?

En tja.....specerijen kan van alles zijn. Ben toch wel benieuwd wat in die categorie valt wat die kleur dan zo geeft.

Iig iedereen bedankt voor de suggesties; wordt toch een kwestie van experimenteren denk ik.
Zal ook eens een poging wagen om gewoon de slager te vragen. Misschien handig als ik dat zowieso als eerste had geprobeerd :p

Hoi DanBras,

Vaak voor zo'n kleur zit er paprika oleoresin in de kruiding.
Dit is een extract uit paprika, puur gebruikt voor kleur en niet voor smaak.
Wat betreft declaratie gooien ze dit nog wel eens onder 'paprika' of 'kruiden' wat eigenlijk niet juist is.


 
Terug
Bovenaan Onderaan