BasBQ
Beef en Steak

Suikervrije/arme ribs?

 
 
 

eikie

Kooltjesharker
Berichten
175
Mijn buurvrouw mag geen suiker van de dokter. Niet dat ze ruzie heeft met de dokter, maar ze mag toch geen suiker van de dokter.
En toch wil ik haar eens goede spareribs laten proeven (tot nu toe kent ze alleen de voorgekookte restaurant versie).

Momenteel maak ik de ribs door de (noskos) basic bbq rub te gebruiken en de laatste stap een honing bbq saus te gebruiken. Beide met suiker dus.

Een oplossing zou kunnen zijn het gebruik van zoetstoffen in plaats van suiker. Sucralose kun je 1 op 1 gebruiken en schijnt redelijk tegen hogere temperaturen te kunnen (al zijn er ook publicaties die een grens van 109C aangeven).
Dus een rub met sucralose i.p.v. bruine suiker en een bbq saus maken met dezelfde zoetstof.
Een tweede oplossing zou kunnen zijn een rub zonder suiker en de eindsaus extra zoet te maken met of zoetstoffen of honing, mits ze dat laatste wel mag.

Maar hoe dan ook zou het mooi zijn als de smaak wel redelijk bij mijn standaard manier in de buurt blijft.

Heeft iemand ervaring of idee?n over geen/minder suiker gebruiken met ribs?
 
Gewoon geen saus erover?

Ik vind de droge (zonder saus) variant ook vaak lekker. Stroop mag ze ook niet neem ik aan?
 
stijntje113 zei:
Gewoon geen saus erover?

Ik vind de droge (zonder saus) variant ook vaak lekker. Stroop mag ze ook niet neem ik aan?
Uiteraard kan het ook met alleen peper en zout, maar het plan is zoete sticky ribs, waarbij het zoete dus op een andere manier moet dan suiker.

Stroop is suiker, misschien kan ik wel iets met bepaalde siropen (Agave etc).
 
gewoon ffn vragen aan buurvrouw welke zoetstof ze gebruikt om haar eten te zoeten.
zo simpel lijkt t me.
 
AV zei:
gewoon ffn vragen aan buurvrouw welke zoetstof ze gebruikt om haar eten te zoeten.
zo simpel lijkt t me.
Ja en nee. Lang niet alle zoetstoffen mogen/kunnen gebruikt worden bij hogere temperaturen. Dus een tabletje stevia in de thee betekent niet dat er ook een koekje mee gebakken kan worden.

Nu kan het zijn dat ze toevallig al uitgezocht heeft welke zoetstoffen wel mogelijk zijn, maar als ik naar mezelf kijk gebruik ik, naast bbq en koekjes eigenlijk weinig tot geen suiker bij het koken. De kans dat zij dat wel doet in de vorm van de juiste zoetstof lijkt me klein, maar wel het vragen waard.
 
Mag ze alle suikers niet gebruiken ? Er zit namelijk verschil in suikers namelijk; Geraffineerde suikers die niet in de natuur voorkomen maar wat tegenwoordig wel met grote hoeveelheden in onze voeding voorkomt of natuurlijke suikers zoals in honing of vers fruit.
 
Ed V. zei:
Mag ze alle suikers niet gebruiken ? Er zit namelijk verschil in suikers namelijk; Geraffineerde suikers die niet in de natuur voorkomen maar wat tegenwoordig wel met grote hoeveelheden in onze voeding voorkomt of natuurlijke suikers zoals in honing of vers fruit.
Vers fruit eet ze wel, honing en dergelijke moet ik even navragen.
Met honing kom ik wel een eind, weet niet of fruitsuikers en zo te koop zijn en te gebruiken bij hogere temperaturen.
 
eikie zei:
Ed V. zei:
Mag ze alle suikers niet gebruiken ? Er zit namelijk verschil in suikers namelijk; Geraffineerde suikers die niet in de natuur voorkomen maar wat tegenwoordig wel met grote hoeveelheden in onze voeding voorkomt of natuurlijke suikers zoals in honing of vers fruit.
Vers fruit eet ze wel, honing en dergelijke moet ik even navragen.
Met honing kom ik wel een eind, weet niet of fruitsuikers en zo te koop zijn en te gebruiken bij hogere temperaturen.

Met natuurlijke suikers hoef je je niet druk te maken, het zijn de chemische zoetstoffen die uit elkaar vallen door langdurige verhitting.
Maple syrup is ook een natuurlijke zoetstof, maar bevat wel suikers net als honing......... is wel erg lekker :D
 
Geraffineerde suiker of niet, maakt op zich niet zoveel uit
ook rietsuiker bevat even veel sacharose
suikervervangers zoals stevia, aspartaam,sorbitol, Zusto moet je niet gebruiken
zijn chemisch vervaardigt

het beste kun je volgens mij gewoon honing gebruiken
mits je buurvrouw dit mag
meestal kunnen ze zelf hun suikerspiegel bijsturen
 
eikie zei:
En toch wil ik haar eens goede spareribs laten proeven (tot nu toe kent ze alleen de voorgekookte restaurant versie).

eikie zei:
. De kans dat zij dat wel doet in de vorm van de juiste zoetstof lijkt me klein, maar wel het vragen waard.


pas wel voor een grote deceptie.
dat zoet kan wel eens te veel zijn en is deze groep ontwend .

en je schrijft goede sparribs,,,
nou dat zijn die met weinig maar voldoende tijd gemarineerd /  ongelakt en op de juiste wijze  gegaard met of zonder rooksmaak ook.






 
AV zei:
eikie zei:
En toch wil ik haar eens goede spareribs laten proeven (tot nu toe kent ze alleen de voorgekookte restaurant versie).

eikie zei:
. De kans dat zij dat wel doet in de vorm van de juiste zoetstof lijkt me klein, maar wel het vragen waard.


pas wel voor een grote deceptie.
dat zoet kan wel eens te veel zijn en is deze groep ontwend .
Daar heb je wel een goed punt. Echter ze is niet diabetisch en ze "smokkelt" zo nu en dan wel.
en je schrijft goede sparribs,,,
nou dat zijn die met weinig maar voldoende tijd gemarineerd /  ongelakt en op de juiste wijze  gegaard met of zonder rooksmaak ook.
Zoals ik al schreef hierboven, ze smokkelt wel met suiker eten. Aldus eet ze heel soms wel spareribs in een lokaal restaurant.
Wat ik bedoel met goede spareribs zijn ribs die beter zijn dat die in dat restaurant. Die proeven naar die kant en klaar dingen in de supermarkt.
Nu ben ik geen bbq Guru, maar durf wel te stellen dat de ribs genoemd in mijn eerste post lekkerder zijn dan wat er in dat restaurant te halen is.

En ik vind babyback ribs het lekkerste met een zoete rub en plakkerig van de zoete/honing bbq saus. Buikribs weer niet, maar dat verklaart waarom ik op zoek ben naar een suiker vrije/arme versie van mijn "standaard" ribben.

Je zet me echter wel aan het denken, waarschijnlijk begin ik met een rub waarbij suiker vervangen is door sucralose dan wel honing, als ze die laatste mag en dan de saus laat zitten om die eventueel los bij te geven.
 
Als diabetes patient doe ik meestal een rub zonder suiker gebruiken, en het aflakken doe ik met een bbq saus naar keuze, welke ik iets verdun met wat water of appelsap. Ik doe ook geen grote hoeveelheden met aflakken, maar "slechts" 1 keer met de mop of kwast nat maken en daarna lekker knagen. Voor mensen die weinig of geen suiker eten is dat zoet zat, en zullen dit al merken in de suikerspiegel. Sorbitol is ook een optie, maar je proeft wel dat het een beetje chemisch wordt. Honing geeft veel te veel suiker af, net zoals andere siroop soorten.  Tot slot, er is niets mis met een heerlijk gekruid ribbetje met mooie rooksmaak!
 
Destijds een keer 3 maanden moeten koken zonder suiker. Hiervoor heb ik toen de natrena vloeibaar gebruikt. Destijds niet de Q gebruikt, maar misschien is het een oplossing?
 
Terug
Bovenaan Onderaan