BasBQ
Beef en Steak

Sucadelappen van de kersverse nieuwe DO

 

2dehans

Kooltjesharker
Berichten
177
Naar aanleiding van een paar leuke recepten hier op het forum is mijn interesse gewerkt voor de Dutch Oven.
Aangezien we hier thuis " draadjesvlees" erg lekker vinden dit maar als eerste try out gedaan.

Recept was feitelijk easy en als het eenmaal pruttelt kun je in de rust :)

Meteen mijn tweede aanwinst geprobeerd... Inkbird 027BM. Dat ding is erg fijn.. zeker met lange bereidingstijd. Nu tussendoor even boodschappen gedaan voor de gerookte tomatensoep uit de DO voor morgen... en de Inkbird hield de KJ keurig stabiel.

Het ingewikkeldste vond ik nog wat aan te houden.. thermometer van de KJ of van de Inkbird. Verschil was toch zon 40-50 graden. Maar de Inkbird als leading prope en vlees was lekker mals en zacht en heeft de kleine 4 uur lekker geprutteld.

Tussen door en bij het eten nog een paar lekkere Leffe.. dus dat dit bericht zonder spelvouten gemaakt wordt is al een wonder ;-)

tempImage3LqyMq.png


tempImageVFosFi.png


tempImagemuTKxq.png


tempImagejKsNCE.png


38D0775E-C735-4C6C-BD13-3C703BC0409D.jpeg


tempImageH6ksDi.png


tempImageXH1MPT.png


tempImageudyuXa.png


tempImage6ynYSZ.png


tempImage7npxFl.png


4C13FB57-AA31-4474-9E13-C1E38277750D_1_201_a.jpeg


tempImageOynhcF.png


tempImage5bCeKL.png


tempImage7UcP31.png


tempImage1QRB13.png
 
Oja.... tip: voor 6 man die van vlees houden is 2 kilo net te kort :censored:
 
Leuk, ik heb vorige week een dutch oven gekregen en zoiets is ook mijn plan. Toevallig ook met de inkbird.

In hoeverre verschilt de inkbird van een andere thermometer? De thermometer in je kamado zit een stuk hoger dan op roosterhoogte, dat scheelt altijd. Keertje afstellen wellicht?
 
Hi,
Van harte met je DO en INKBIRD. Ik ben over beiden erg enthousiast. Morgen ga ik de INKBIRD eens testen met kokend water icm andere meters die ik heb.

Ik heb al gelezen dat het vaker is dat het redelijk wat graden scheelt. Ook mijn DO zou straling warmte af kunnen geven werd er gezegd en mogelijk dat aluminium folie tussen de DO en meter als muurtje zou kunnen fungeren.

De INKBIRD zit dichter op het rooster dus kan me voorstellen dat dit je meest juiste temp is omdat die op de plek ligt waar het product ligt.

Daarin tegen…. Waar zijn in recepten dan de voorgeschreven temperaturen op gebaseerd…. ?!? Dome of losse meter ?

Zal met sucade vlees niet veel uitmaken mss maar als ik van de week een appeltaartje ga proberen kan 40 graden het verschil zijn tussen natte korst en kurk droog ….
 
Lekker stoofpotje!

Als temperatuur altijd uit gaan van de meter die op je rooster zit.
Die in de dome zit hoger en wijkt o.a. daardoor vaak behoorlijk af.

Daarin tegen…. Waar zijn in recepten dan de voorgeschreven temperaturen op gebaseerd…. ?!? Dome of losse meter ?

Geschreven recepten gaan altijd uit van rooster temperatuur.

Daarin tegen, temperaturen zijn niet heilig, zolang je in de buurt blijft van de geadviseerde temperaturen komt het goed.
Minder kan altijd, dan duurt het langer, meer kan ook, maar dan moet je weten waar je mee bezig bent.

Ook zal het bij een stoofpotje minder precies komen dan bij een gerookte zalm.
 
Stoofje. Altijd fiin. Inderdaad 2 kg is zeker wat weinig.

Maak je niet te sappel om die temperaturen. Voor te stpven afregelen op 120 á135 C op de dome thermometer.
Wat was de functie van de probe in de ketel? In de ketel is het ivm verdampende vloeistof 98 á100 C en dat zal weinig toenemen.
Stoven met open deksel laat je saus meer indikken.

Op naar je volgende gerecht.
 
lekker stoofpotje geworden. en indd voor je stoofje maak de temp niet zo veel uit.
je zou ook je dome thermomter even in kokend water kunnen houden, dan weet je het zeker van bijde.

ik heb die van mijn KJC1 al eens bij moeten stellen
 
Terug
Bovenaan Onderaan