BasBQ
Beef en Steak

Strooien van het hout

 
 

defjam74

Stoker
Berichten
408
Hallo bbqvrienden,

Wanneer ik mijn houtskool "uitstrooi" heb ik het volgende probleem : de brandende kolen steken de andere kolen niet aan. Ik denk 3/4 van mijn rij aan kolen is opgebrand, het laatste gedeelte niet.

Ik gebruik houtskool (Cubaans met Japans houtskool als "starter") en ik probeer ze echt zoveel met elkaar in contact te leggen.

Toch gaat het niet helemaal fijn.
Hoe doen jullie het leggen van het houtshool?

Alvast bedankt voor de tips.

Daryl
 
Bedoel je dan als je een snake of een minion doet? Een snake is in iedergeval een stuk makkelijker met briketten. Op mijn WMT werk ik meestal met briketten, tenzij ik iets echt in de fik moet zetten. Dan wordt houtskool wel heter is mij ervaring. Briketten branden langer en kun je veel makkelijker stapelen.
 
Ik denk dat ik eerder de snake bedoel. Ik begin namelijk bij het ene uiteinde en HOOP dat het nog doorbrandt aan de andere kant. Ik gebruik houtskoolen en toegegeven het is minder uniform dan briketten? Moet ik briketten gebruiken ivm de uniformiteit?

Hoeveel is nog waar dat de briketten gemaakt zijn van houtskool en teer enz.?
 
Teer dat zeker niet. Hoe goedkoper de briketten hoe meer vulstoffen erin zitten. Ik zou een snake maken van ecobrassa briketten of Dammers.
 
Als je een snake maakt van ecobrasa briketten kan je de snake makkelijk 10 uur laten branden.
 
Het lastige is dat ik nog 20 kg aan houtskool heb. Oooh misschien samen.
Dan gaan we maar weer terug naar Ecobrasa.
Bedankt allen voor de input.
 
Het lastige is dat ik nog 20 kg aan houtskool heb. Oooh misschien samen.
Dan gaan we maar weer terug naar Ecobrasa.
Bedankt allen voor de input.
Je kan deze toch gebruiken voor grillsessies? Een snake doe je bij low & slow en denk niet dat je alleen enkel dat doet. Ik zelf heb altijd 2 soorten liggen voor de 2 verschillende sessies.
 
Eerlijk gezegd wel, dat is het kritiek van mijn vrouw. Ik bereid weinig tot zelden een burger oid.
 
Wat al aangegeven is, sluit ik me bij aan. De houtskool lekker gebruiken voor grillen, wellicht maak je wel eens een steak oid?
 
Ik ga vandaag wat kokosbriketten halen. Ben nog aan het twijfelen of ik die van Napoleon ga halen of Ecobrasa. Iemand ervaring met Napoleons?
 
Ecobrasa zijn de beste die er zijn. Napoleon en Weber zijn goede bouwers van barbecues, de briketten hebben helaas niet dezelfde kwaliteit.
 
Hallo allen, na alle goede tips.
Heb ik volgende gedaan. Niet boos worden maar de tijd drong en Ecobrasa is gewoon moeilijk te verkrijgen (ondertussen wellicht niet meer) en ben dus op de Napoleon kokossticks gestapt.
Gezien ik erg van mijn Cubaans hout af wil, heb ik de kokossticks als "starter" gebruikt en daarboven het Cubaans hout gelegd.
Werkt prima.

Ik heb een interpretatievraagje.

Ik heb van het weekend vlees gerookt.
Nu gaf de Meater probe in mijn bovenste stukken short ribs aan dat de omgeving rond de 130C was.
Ze kwamen er een beetje droog uit, gelukkig nog wel mals. Oh ja, en ze waren verdacht snel klaar.
De stukken op de "begane grond" waren wel een wat harder dan ik had gewild. (Varkensribs dus dunner).

Dus mijn vraag, 130C was dat te hoog?
Foto's zitten helaas niet op volgorde.

20210613_175718.jpg


20210613_171102.jpg


20210613_160441.jpg


20210613_122758.jpg


20210613_122755.jpg


20210613_122753.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan