BasBQ
Beef en Steak

Stormy Whole Packer

 
 
 

Ooievaar

Vuurmaker
Berichten
53
Vorige week tijdens de eerste de beste storm van het jaar had ik een Brisket op de planning staan.

Laatste week van de vakantie en met kerst eindelijk mijn CyberQ cloud in ontvangst genomen, dus een "bijna" perfecte gelegenheid om de CyberQ te testen en een lekkere brisket klaar te maken.

De Angus grain fed brisket bij BBQuality besteld, deze was netjes verpakt en koud binnen gekomen, helaas geen foto van. Ze hadden de enige whole packer die ik zo snel kon vinden. Ik ben overigens tevreden over wat ze hebben geleverd.

Als recept BBG gebruikt, hij gebruikt een wet rub van bouillion blokjes met worchester saus en een dry rub met zout, peper, paprika, oregano, suiker en korianderzaad. De dry rub in het recept was weinig voor een 4.3kg brisket, dus 2x het recept gedaan. Geen injecties dus dit keer, vond ik wel tricky.


De kamado op temperatuur gebracht, aangezien ik in ieder geval op tijd klaar wilde zijn ben ik 's avonds begonnen en omdat ik wist dat het ging waaien en regenen heb ik 's middags provisorisch een paar zeiltjes gespannen, Cyberq en adapter in Ikea zakjes gedaan, top.


De Cyberq ervaring zal ik nog een keer apart delen, hier in ieder geval de plot:


Bij de start heb ik de top te lang open laten staan, het was even zoeken naar de juiste afstelling, maar bijna dicht zorgde uiteindelijk voor een stabiele temperatuur, bij 110C de brisket op de grill gezet en vervolgens binnen gebleven.

Om 2:00 was de Brisket al aardig onderweg:


Alles onder controle, tijd om te gaan slapen dacht ik, wekker gezet om even te checken rond een uur of 4, maar dat heb ik helaas niet gehaald.
De storm barstte hier dus echt los.... Hahaha, de zeiltjes schoten los, horizontale regen.. kortom dikke ellende. Om half vier alle zeiltjes maar weer strak gespannen, waarbij ondertussen de temperatuur naar 70C was gestegen, meteen maar ingepakt. Gelukkig was de CyberQ droog gebleven!

Om iets van half acht de run gestopt, brisket er af gehaald en ingepakt in de "koel"box gelegd, helaas veel te vroeg klaar.


Ik had ook eigenlijk wel verwacht dat het veel te vroeg klaar zou zijn, maar ik wilde gewoon niet om 4 uur beginnen. De temperatuur kwam overigens pas rond een uur of 13:30 onder de 60C. Toen hebben we besloten de flat en de point te scheiden


Omdat ik de bark al niet top vond hebben we de flat met een deel van het vocht gevacuumeerd en vervolgens  in een bad van 70C gelegd.

Van de point nog wat burned ends gesneden en die 's avonds nog even 1.5u op de BBQ gelegd met BBQ saus.


De brisket was sappig, maar heel lichtjes aan de droge kant, smoke ring had breder gemogen maar de smaak zat er goed in, en daar ging het om.


Top run, ondanks het weer. Volgende keer een groter stuk vlees dan duurt het langer.
 
Altijd mooi zo'n whole packer. Gefeliciteerd met je koei.
 
Zie helaas geen foto's, wel dat irritante plaatje van photobucket  X(
 
https://postimg.org

Probeer deze site voor de foto's. Werkt ideaal.. je kunt zelfs de upload resolutie instellen. Je krijgt diverse link mogelijkheden die je zo naar het forum kunt kopi?ren. Van links tot aan kant en klare plaatjes of klikbare mini's.
 
Helaas kan ik de foto?s ook niet zien, via Tapatalk werkt het posten van foto?s En berichten ook makkelijk
 
Tja, irritant. Daarnaast krijg je bij photobucket ook nog is ontzettend veel pop ups...

Bij mij werken ze trouwens wel. Ik zal vanavond is kijken.
 
Sjoerd, jij kan ze zien omdat het je eigen foto?s zijn.

Photobucket staat sinds een tijdje niet meer toe dat je foto?s op een forum plaatst, of je moet ze een godsvermogen betalen.
 
Foxtrot86 zei:
https://postimg.org

Probeer deze site voor de foto's. Werkt ideaal.. je kunt zelfs de upload resolutie instellen. Je krijgt diverse link mogelijkheden die je zo naar het forum kunt kopi?ren. Van links tot aan kant en klare plaatjes of klikbare mini's.

Thnx, wat een verademing vergeleken met dat photobucket... Volgens mij moet het nu werken.
 
IK zie je foto's nu wel.
Ziet er goed uit, gefeliciteerd met je Koetje.
 
Ziet er goed uit, gefeliciteerd met je koei.
 
Gratz met koetje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan