BasBQ
Beef en Steak

Stoof met Nederlands bier

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.859
Toen ik Dry January voorbij zag komen als fotowedstrijd, wist ik eigenlijk al genoeg. Het kwam neer op 2 gerechten waar ik tussen moest kiezen. Nouja 3 dan. De mojito taart van Rudolph van Veen, maar de vrouw is zwanger dus die vermoord me als ik dat nu maak, bouef bourgignon of Vlaamse stoof met bier.

De titel verraad het al, het is het laatste geworden. Even de stappen op papier gezet om mee te nemen naar de Q, en het buitenkoken kon beginnen.
IMG_20210116_162434.jpg


Kleine mise en place, riblappen van de Appie gebruikt.
IMG_20210116_133206.jpg


IMG_20210116_152016.jpg

IMG_20210116_151507.jpg


Begonnen met het vlees aan te braden in de DO om het vervolgens eruit te halen en uitjes erin te doen.

1610826094208.png


Uitjes met wat boter kort glazig laten worden om vervolgens te overgieten met Grand prestige.

1610826110200.png


Toen het bier heet was, kon het vlees er weer bij, met appelstroop en 2 bruine boterhammen besmeerd met mosterd.

1610826126883.png


1610826148602.png


1610826165542.png



Hoezo, winter BBQ?
IMG_20210116_172529.jpg


Toen die eenmaal erin zaten kon de deksel dicht. 2,5 uur (en af en toe lekker doorroeren later) was het dan eindelijk zo ver. De stoof was klaar, en de frieten ook. We konden gaan smullen!

1610826065310.png

1610827115975.png


En wat drink je daarbij? hetzelfde bier als dat er in zit natuurlijk;
1610826047271.png


Was het lekker? Jazeker.
Wel flinke hoofdpijn of ik nu de een-na-laatste foto gebruik of die van het gietende flesje..
 
Laatst bewerkt:
Ziet er echt super lekker uit. Ik ben er nog niet aan toe gekomen maar deze gaat zeker op m'n lijstje. Ooit voor het eerst frietje stoof gehad bij m'n schoonvader. Sindsdien een hele goede band met de schoonouders🤣😜
 
Dit zal gesmaakt hebben! Volgend weekend de wangetjes maar weer eens met een mooi bier in de DO laten pruttelen👌
 
Topmaaltijd. Niks meer, niks minder.
Frietje stoof met mayonaise.
En de grand prestige maakt het helemaal af.

Wat een heerlijkheid allemaal.

Alhoewel ik nu ook wel benieuwd ben naar de mojito taart. Zou je toch eens.... :cool:

Ik zal niets zeggen :censored:
 
Lekker hoor, stoof uit de DO van de Q
 
Topmaaltijd. Niks meer, niks minder.
Frietje stoof met mayonaise.
En de grand prestige maakt het helemaal af.

Wat een heerlijkheid allemaal.

Alhoewel ik nu ook wel benieuwd ben naar de mojito taart. Zou je toch eens.... :cool:

Ik zal niets zeggen :censored:
Je maakt een cake, die je doordrenkt met Bacardi rum. Daarom mag de vrouw die nog een tijdje niet, ook niet bij de borstvoeding. Maar ik zal het onthouden Rick!
 
Je maakt een cake, die je doordrenkt met Bacardi rum. Daarom mag de vrouw die nog een tijdje niet, ook niet bij de borstvoeding. Maar ik zal het onthouden Rick!
Maar dan geef je je vrouw toch een stroopwafel of zo, die zijn ook lekker.
Zeg maar dat je van mij die taart moet maken 😁

Gefeliciteerd met jullie zwangerschap overigens. Geniet ervan
 
Maar dan geef je je vrouw toch een stroopwafel of zo, die zijn ook lekker.
Zeg maar dat je van mij die taart moet maken

Gefeliciteerd met jullie zwangerschap overigens. Geniet ervan
Sterker, ik zal de stroopwafels meenemen en kom na de zomer, als het coronawise wat rustiger is, met Rick een stuk halen .


Ps gefeliciteerd nog
 
Laatst bewerkt:
Sterker, ik zal de stroopwafels meenemen en kom na de zomer, als het coronawise wat rustiger is, met Rick een stuk halen .


Ps gefeliciteerd nog
We kunnen ook bij een bbq evenement gewoon eens gezellig afspreken.
Misschien, en hopelijk deze zomer. Ff kennis maken. Biertje.
 
We kunnen ook bij een bbq evenement gewoon eens gezellig afspreken.
Misschien, en hopelijk deze zomer. Ff kennis maken. Biertje.
Dit is de 2e die er aan komt, heb in dan nog tijd voor mezelf? Haha

Geintje natuurlijk, hopelijk kan het snel weer die mooie evenementen, nog nooit geweest maar ga wel zodra het weer kan!
 
Mooi stoofje. Ziet er met de frietjes onwijs lekker uit. Mooie foto rapportage.
Zo'n Grand Prestige is ook niet te versmaden. 😋

BTW. Hoe heb je de temp tussen het aanbraden en het stoven zo snel naar beneden gekregen?
 
Mooi stoofje. Ziet er met de frietjes onwijs lekker uit. Mooie foto rapportage.
Zo'n Grand Prestige is ook niet te versmaden. 😋

BTW. Hoe heb je de temp tussen het aanbraden en het stoven zo snel naar beneden gekregen?
alle schuiven dicht, vlees goed warm houden dmv alufolie (anders krijgt het een te grote klap en schrikt het.
Eerlijk toegeven dat de pan heter mocht zijn tijdens het aanbraden hoor, het was zo koud buiten dat ik eerder telkens onder de temp zat als er boven.
 
alle schuiven dicht, vlees goed warm houden dmv alufolie (anders krijgt het een te grote klap en schrikt het.
Eerlijk toegeven dat de pan heter mocht zijn tijdens het aanbraden hoor, het was zo koud buiten dat ik eerder telkens onder de temp zat als er boven.
Klopt. Zaterdag ook gemerkt dat het alles behalve warm was.
Op temperatuur houden van het gietijzer is dan zeker een uitdaging.
Q en pan koelen zonder deksel en met een lading vlees erin toch snel af. Je moet flink wat hete kolen in de Q gooien om die ketel op 240Cte krijgen. Ervaring heeft geleerd dat dit wel nodig is voor het aanbraden van stoofvlees in deze condities
 
Klopt. Zaterdag ook gemerkt dat het alles behalve warm was.
Op temperatuur houden van het gietijzer is dan zeker een uitdaging.
Q en pan koelen zonder deksel en met een lading vlees erin toch snel af. Je moet flink wat hete kolen in de Q gooien om die ketel op 240Cte krijgen. Ervaring heeft geleerd dat dit wel nodig is voor het aanbraden van stoofvlees in deze condities
Klopt, het vlees mistte ook de randjes en de pan het fond onderin. Verbetering voor later, echter was het vlees zo mals geworden dat het niet gemist werd..
Dat gezegd hebben, de pan met deksel op tafel gezet en bij de 2e keer opscheppen was het nog steeds gloeiend heet, dat is dan wel weer een mooi voordeel van die gietijzeren dutch ovens!
 
Oh Sander wat doe je me aan 🤤 ik zit te kwijlen, het ziet er schitterend uit, die boterhammen met mosterd doen het zo goed in een stoof en dan eerst je patatjes op het bord en de stoof er overheen zodat je patatjes verdrinken, VURRUKKULLUK 🥰
 
OMG er gaat toch niks boven een frietje stoofvlees met dit koude weer. Wat een heerlijke plaatjes weer SandyMan TOP.

En maak je geen zorgen, een dag heeft 24u. Je vind altijd wel een momentje voor jezelf ;)
Zodra er weer een BBQ evenement is ga ik die zeker eens bezoeken. Wil ik al een tijdje doen. Zou gezellig zijn een genoodschaps treffen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan