Soms sturen hogere machten je in een bepaalde richting, het overkomt je gewoon.
Vorige week was ik bij "de buurman van Westland Peppers"..........
En als je er dan zo dicht bij bent en de winnende inzending van @Sticky Fingers van vorige maand nog vers in het geheugen hebt dan is er geen ontkomen meer aan :
Snel bij Westland Peppers de benodigde guajillo, morita en mulato pepers opgehaald.
Procureur gescoord en aan de slag!
Bij dit gerecht is mañana de boodschap of nog beter pasado mañana! In dit geval betekent dit op zaterdag ochtend meteen beginnen als je op zondag lekker wilt eten maar beter nog een extra dag ertussen.
Ik heb het originele recept aan gehouden zoals hier vermeld. Eén aanpassing: wij hebben het op een tortilla gegeten.
Pepers en kruiderij even "wakker" maken op de BBQ:
Pepers vervolgens laten weken in lauw warm water.
Ui en twee pruimtomaten "cavemen style" blakeren.......
Daarna de geweekte pepers ontdaan van de steeltjes en wat zaadlijsten.
Het verkoolde velletje van de ui en tomaten verwijderen.
Dit in combinatie met de verhitte kruiden, de knoflook, de suiker, de azijn, sinaasappel sap en het vocht waar de pepers in geweekt hebben in de blender tot een homogene massa draaien. En och wat ruikt dat al lekker
!
Vervolgens de procureur in plakken gesneden ( in het recept stond brokken).
E.e.a. in een schaal goed mengen met de marinade en vervolgens alles onder licht vacuum 24 uur de koeling in.
De volgende dag de zak weer open. De overtollige marinade eraf en opvangen.
Vervolgens de lapjes op een rooster in de koeling laten "aandrogen" dit kost toch zeker een uur of 3........en voor een procureur van 2,5 kg heb je wel 2 grote schalen nodig........
En toen kon het echte feest beginnen op 120 graden met wat appelhout ca 1,5 uur gerookt.
Na ca 1,5 uur mocht het vlees in de DO met de rest van de marinade en wat water zodat het net onder staat.
Dit lekker door laten pruttelen totdat het vlees uit elkaar begint te vallen enige stevigheid is nog wel gewenst. Dit kostte me ca 3 uur.
In de ideale situatie lekker af laten koelen en de volgende dag verder.
Maar dit is Nederland dus we moeten door........
Etenstijd!
Hierbij het vlees met zo min mogelijk vocht opbakken op de plancha of in een skillet.
Mijn "te grote" skillet kwam mooi van pas! (heb je dan geen plancha Cherrywood? Ja maar die heb ik even te weinig aandacht gegeven.....die beelden wil ik jullie besparen .......)
En dan het moment van de waarheid ( natuurlijk tussendoor wel wat geproefd).
Op een tortilla met wat guacamole en salade.
Héérlijk !
Zeker pittig maar niet té.
Warm met een mooie gelaagdheid in smaken.
Dank Sticks voor het recept!
Deze gaan we zeker nogmaals maken maar dan wel voor pasado mañana !
Vorige week was ik bij "de buurman van Westland Peppers"..........
En als je er dan zo dicht bij bent en de winnende inzending van @Sticky Fingers van vorige maand nog vers in het geheugen hebt dan is er geen ontkomen meer aan :
Carne Adobada de Puerco naar het recept van Sticky Fingers.
Snel bij Westland Peppers de benodigde guajillo, morita en mulato pepers opgehaald.
Procureur gescoord en aan de slag!
Bij dit gerecht is mañana de boodschap of nog beter pasado mañana! In dit geval betekent dit op zaterdag ochtend meteen beginnen als je op zondag lekker wilt eten maar beter nog een extra dag ertussen.
Ik heb het originele recept aan gehouden zoals hier vermeld. Eén aanpassing: wij hebben het op een tortilla gegeten.
Pepers en kruiderij even "wakker" maken op de BBQ:
Pepers vervolgens laten weken in lauw warm water.
Ui en twee pruimtomaten "cavemen style" blakeren.......
Daarna de geweekte pepers ontdaan van de steeltjes en wat zaadlijsten.
Het verkoolde velletje van de ui en tomaten verwijderen.
Dit in combinatie met de verhitte kruiden, de knoflook, de suiker, de azijn, sinaasappel sap en het vocht waar de pepers in geweekt hebben in de blender tot een homogene massa draaien. En och wat ruikt dat al lekker
Vervolgens de procureur in plakken gesneden ( in het recept stond brokken).
E.e.a. in een schaal goed mengen met de marinade en vervolgens alles onder licht vacuum 24 uur de koeling in.
De volgende dag de zak weer open. De overtollige marinade eraf en opvangen.
Vervolgens de lapjes op een rooster in de koeling laten "aandrogen" dit kost toch zeker een uur of 3........en voor een procureur van 2,5 kg heb je wel 2 grote schalen nodig........
En toen kon het echte feest beginnen op 120 graden met wat appelhout ca 1,5 uur gerookt.
Na ca 1,5 uur mocht het vlees in de DO met de rest van de marinade en wat water zodat het net onder staat.
Dit lekker door laten pruttelen totdat het vlees uit elkaar begint te vallen enige stevigheid is nog wel gewenst. Dit kostte me ca 3 uur.
In de ideale situatie lekker af laten koelen en de volgende dag verder.
Maar dit is Nederland dus we moeten door........
Etenstijd!
Hierbij het vlees met zo min mogelijk vocht opbakken op de plancha of in een skillet.
Mijn "te grote" skillet kwam mooi van pas! (heb je dan geen plancha Cherrywood? Ja maar die heb ik even te weinig aandacht gegeven.....die beelden wil ik jullie besparen .......)
En dan het moment van de waarheid ( natuurlijk tussendoor wel wat geproefd).
Op een tortilla met wat guacamole en salade.
Héérlijk !
Zeker pittig maar niet té.
Warm met een mooie gelaagdheid in smaken.
Dank Sticks voor het recept!
Deze gaan we zeker nogmaals maken maar dan wel voor pasado mañana !