BasBQ
Beef en Steak

Sticky Chinese Ribs

 

Ati

Stoker
Berichten
253
Zin in ribbels, mooi weer en lekker vrij dus wat doen we? Er aan toe geven.

ingredi?nten
b08df603b4186b25130e03655a1cab08_zps19554a26.jpg

1? kg spareribs, in losse ribben
1 eetlepel arachideolie
4 eetlepels char siu-saus
2 eetlepels sojasaus
2 eetlepels zoete chilisaus
2 teentjes knoflook, geperst
2 theelepels geraspte, verse gember
90 g honing
75 g lichte basterdsuiker
? theelepel vijfkruidenpoeder
Zout
4 eetlepels droge sherry
Ik heb de marinade verwarmd zodat de ingredi?nten goed zijn gaan mixen. Niet aaan de kook gebracht en af laten koelen voor ik de ribbels ben gaan marineren.
Ik had 3.5 kg ribbels dus de hoeveelheid heb ik hierop aangepast.

Ribbels ontvliezen
1c7a66d3792063aec9b04c2237dd8bea_zpsecab754e.jpg

d3ec9be97ca7361f618f536482e5de27_zps8548b36b.jpg


Ik heb geen rub gebruikt maar de ribbels in deze marinade gezet Een deel van de marinade heb ik bewaard, hier heb ik de ribbels de laatste 3 kwartier van de gaartijd elk kwartier nog mee bestreken.
Tenminste 24 uur marineren.


Gegaard volgens de 3-2-1 methode, 3 uur indirect op 120C, 2 uur in alu folie met appelsap en vervolgens nog een uur om te drogen en te bestrijken met de glaze.
Ik had mijn kolen volgens de minion methode opgepakt maar had er of te veel of er stond te veel wind, ik had de eerste twee uur problemen met het omlaag krijgen van de temperatuur. Ik kreeg  hem niet onder de 170C. Ik heb de ribbels met appelsap besproeid en iets over de kolen gesproeid, hiermee kreeg ik uiteindelijk de gewenste temp van 120C. Dat heb ik redelijk vast kunnen houden.
d4a2de7e8c4e92af31321fcba4c1b1b8_zps30897595.jpg


Ingepakt opgepakt.
41340ca43377d5b096824a0c9c457f52_zps6ac78731.jpg


Het eind resultaat
7f8489a26d4e2a7ec44f02b7a6d74c4d_zps343c5428.jpg


Ze waren super zacht en overheerlijk.
 
En dan maar steeds je vingers aflikken!! Heerlijk!!
 
Yum!!
 
zien er goed uit!

Als ik mijn onderschuif en bovenschuif van mijn OTP57 dicht zet dan daalt de temperatuur best snel. Als ik dan 10..15 ?C onder de gewenste temp zit zet ik de onderschuif een heeeel klein beetje open en boven op 1/3 open. Eventueel bijregelen in het eerste uur en onder het genot van een biertje in de gaten houden.

zag dat je al een markering had aangebracht, het regelgebied van een weber is echter veel kleiner.

hier kun je zien hoe ik die markering heb aangebracht. werkt super handig.

 
Camiel zei:
zien er goed uit!

Als ik mijn onderschuif en bovenschuif van mijn OTP57 dicht zet dan daalt de temperatuur best snel. Als ik dan 10..15 ?C onder de gewenste temp zit zet ik de onderschuif een heeeel klein beetje open en boven op 1/3 open. Eventueel bijregelen in het eerste uur en onder het genot van een biertje in de gaten houden.

zag dat je al een markering had aangebracht, het regelgebied van een weber is echter veel kleiner.

hier kun je zien hoe ik die markering heb aangebracht. werkt super handig.

Thnx Camiel, alles afsluiten vind ik een beetje tricky, daar heb ik al eens mee mis gekleund mijn vuurtje was niet meer op te stoken :-(. Verder regel ik ook de temp met de beide schuiven en dat gaat op zich prima. Ik denk echt dat de combinatie iets teveel (warme) kolen en het windje erbij de boel opstookte. Het is gelukkig goed gekomen de ribbels waren heerlijk. Dank je wel voor je markerings tip, zoals je terecht opmerkte is het regelgebied van de Weber klein. Ik hanteer dan ook mijn markering als uitgangspunt. Markeer je niet dan heb je geen enkel idee wat je aan het doen bent.
 
Oowhh brother, waarom kijk ik hier naar. Krijg alleen maar weer meer zin, in ribbels, en vieze sticky vingers, en bbq saus van oor tot oor, en een biertje erbij en....
 
Terug
Bovenaan Onderaan