BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me - november 2017 - kalkoenpastrami

 
 
 

Camillio020

Kooltjesharker
Berichten
101
Het is november en Thanksgiving komt er aan. Vandaar iets gekozen met kalkoen.
Aangezien ik een groot fan ben van pastrami, nu een kalkoen variant uit de BBQ Bible (pp. 286). Qua indicatie met hoeveel mensen je hier van kunt eten moet je wel even in het achterhoofd houden dat het om broodbeleg gaat he... ;)

Ingredi?nten, 4 tot 6 personen
1 cup rookhout, 1 uur in koud water geweekt

1 kilo kalkoenfilet zonder bot en huid
1 eetlepel korianderzaad
2 theelepels gekneusde zwarte peperkorrels
4,5 theelepels grof zeezout
2 theelepels bruine suiker
2 theelepels zoet paprikapoeder
1,5 theelepel mosterzaad
1 theelepel gemalen gember
3 tenen knoflook, gehakt

Bereiding
1. Spoel de kalkoenfilet af onder stromend koud water en dep hem daarna droog met keukenpapier

2. Kneus het korianderzaad en de peperkorrels grof in een vijzel. Voeg samen met het zout, bruine suiker, paprika, mosterzaadjes, gember en knoflook. Rub hierna de kalkoenfilet in met het mengsel. Pak de filet in in plasticfolie of stop het in een ziplockzak en leg het 24 uur in de koelkast.

3.Maak je BBQ klaar voor indirect grillen en zet een lekpan onder het rooster. (de temperatuuraanduiding in het boek is 'medium', ik houd 120 graden Celsius aan)

4. Strooi de rooksnippers over de kolen en leg de uitgepakte kalkoenfilet op het rooster (dat je eerst even met wat olijfolie kunt insmeren). Gaar de filet tot een kerntemperatuur van 74 graden.

5. Haal de kalkoenfilet van de bbq en laat het afkoelen en leg het daarna in de koelkast. Snijd het hierna in plakken tegen de draad in.


Serveer op een meergranenbroodje met wat plakjes tomaat, pesto en mozzarella... Of maak je eigen lekkere broodje mee!

Eet smakelijk!
 
Hier mogen de resultaten van deze Steven&Me geplaatst worden.

Omdat er voor deze maand geen nieuw recept is ingezonden slaan we december over  :(
 
En opeens stond Steven weer eens voor de deur..  ;)

Hij had het volgende bij zich:
J7k1vZ7.jpg


Kruiden gemengd en de filet ingewreven:
OQbPB4T.jpg


BOXH8fA.jpg


Na een nachtje in de koelkast mocht-ie samen met een gepekeld varkensbuikje in de rook van wat kersenhout:
8HyFk1K.jpg


Na ruim 3,5 uur was de kerntemperatuur 74gr en mocht het vlees afkoelen, om de volgende dag aangesneden te worden
36NxjN2.jpg


D6ZllI2.jpg


Lekker op een "rustiek"puntje met tomaat en mozarella:
fgRe36t.jpg


Wat vonden we ervan? Lekker! Deze gaat bij de volgende "gerookte kipsessie" mee op het rooster
 
Kalkoenpastrami

Deze Steven & Me van november maar maken lijkt ons lekker net zoiets als gerookte kip.

Ingredi?nten

1,17 kilo kalkoenfilet
1 eetlepel korianderzaad
2 theelepels gekneusde peperkorrels
4,5 theelepels grof zeezout
2 theelepels bruine suiker
1,5 theelepel mosterdzaad
1 theelepel gemalen gember
3 tenen knoflook


20180113_084257.jpg


Helaas vergeten een foto te maken van in de kalkoen in het mengsel en in de plastic folie.
Een dag in de koelkast.

En nu op de BBQ om 14.21


20180114_142133.jpg


Nu kan hij of zij eraf ziet er al lekker uit om 17.47.

20180114_174742.jpg


Even rusten en wat afkoelen wel moeilijk het ruikt lekker.

20180114_175259.jpg


Zo nu toch echt even snijden nog een beetje warm lekker om 18.42.

20180114_184248.jpg


In plakjes gesneden.

20180114_195822.jpg


En nu in vacu?m verpakt en in de vriezer was helaas vergeten om een foto met een broodje te maken.

20180115_094547_001.jpg


Smaakte prima vind toch de gerookte kip lekkerder maar het is voor de afwisseling wel eens lekker.

***
 
Terug
Bovenaan Onderaan