BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me Mei 2016: Zuid-Afrikaanse springbok met apenkliersaus

 
 

chckstrk

Pitmaster
Berichten
506
ok, ok, de originele titel luidt Zuid-Afrikaanse springbok- of varkensspiesen met apenkliersaus, maar dat past niet in het titelvakje, en dan kies je toch voor de spectaculaire variant van de naam van het gerecht...

Goed in mijn verjaarsmaand mag ik het gerecht voor de Steven & Me kiezen en deze is het geworden om meerdere redenen. Ik heb ooit springbok gegeten en dat vond ik bijzonder lekker. Daarnaast zijn mijn buren Zuid-afrikaans dus ik hoor nog wel eens wat over die cultuur. Ook kunnen ze lekker rugbyen daar, dat mag ik graag zien. Maar het allerbelangrijkste argument zijn natuurlijk die Apenklieren! Klinkt stoer toch? Gelukkig zitten er geen apeningewanden in de saus, het is gewoon een soort Chutney en de naam is volgens Raichlen bedacht om te choqueren.

Dit recept komt uit Planet BBQ, p 253 -255.

Wat: een shish kebab voor wildfanaten met een zoetzure barbecuesaus op basis van bier die doet denken aan chutney. Laat je niet misleiden door de naam van de saus - de ingredi?nten zijn heel onschuldig.

"Wat is Zuid-Afrika zonder de springbok? Het is een van de vele gazellesoorten die je over de savannes ziet springen in wildreservaten zoals het Krugerpark. Hij is te herkennen aan zijn lichtbruine rug, zijn witte buik en de zwarte streep die over zijn flanken loopt. Het gracieuze dier is zo populair in Zuid-Afrika dat het wordt gebruikt als symbool voor de Zuid-Afrikaanse luchtmacht, de nationale luchtvaartmaatschappij en het nationale rugbyteams. In Kaapstad en Johannesburg kun je springbok gewoon bij de slager kopen. Als het vlees gaar is, heeft het de kleur van varkensvlees en is het lekker vlezig, al heeft het geen uitgesproken wildsmaak. Gezien de robuustheid van de marinade en de apenkliersaus kun je ook varkensvlees gebruiken zonder dat de smaak daar minder door wordt.

  • Voor vier personen
  • reken 2-4 uur voor het marineren

Materiaal:
metalen of bamboespiesen

Apenkliersaus
1 eetl. boter
1 kleine ui, fijn gehakt
1 teentje knoflook, zeer fijn gehakt
1 theel piri-pirisaus of heet paprikapoeder
1/2 kop tomatenpuree
3 eetl. worcestersaus
2 eetl. dijonmosterd
1 eetl, steaksaus van het merk A.1. (Dat zegt Steven, het internet zegt dat dit soort saus wat vloeibaarder en fruitiger is dan andere "brown sauce")
1/2 kop bruine suiker
33 cl bier(liefst Zuid-Afrikaans zoals Castle Lager)
1 kop ronder- of kalfsbouillon (liefst zelfgemaakt)
zeezout
versgemalen zwarte peper.

[list type=decimal]
[*]Smelt de boter op matig vuur in een roestvrijstalen steelpan en bak de ui in 3 minuten glazig maar niet bruin; roer met een pollepel. Bak de knoflook 30 seconden mee. Roer de piri-pirisaus, tomatenpuree, worcestersaus, mosterd, steeksaus en bruine suiker erdoor. Laat de saus op matig vuur 3-5 minuten sudderen tot hij is ingedikt.
[*]Roer het bier erdoor en laat de saus op hoog vuur 8-12 minuten koken, tot hij tot de helft is ingekookt. Voeg al roerend met een pollepel de bouillon toe en laat de saus nog 4-6 minuten koken, tot het dik en smakelijk is. Breng op smaak met flink wat zout en peper. De saus is afgedekt minstens een week houdbaar in de koelkast.
[/list]

Vlees & marinade
700 gr springbok, varkensvlees of kalfsvlees in blokjes van 2,5 cm
2 grote zoete uien
2 laurierblaadjes
1 eetl. peperkorrels
1 eetl. korianderzaad
1/2 kop droge witte wijn
1/4 kop extra vergine olijfolie
2 gele paprika's in blokjes van 2,5 cm
170 gr shiitakes of andere paddestoelen, zonder stelen
170 gr dikke plakken bacon, in stukken van 2,5 cm

[list type=decimal]
[*]Doe het vlees in een glazen of aardewerken schaal. Snijd een van de uien doormidden maal hem in een keukenmachine zeer fijn. Doe de ui in een zeef, hoad deze boven het vlees en druk de ui in de zeef goed aan, zodat al het vocht vrijkomt. Voeg de laurier, peperkorrels, het korianderzaad, de witte wijn en olijfolie toe en roer alles goed door. Zet het vlees afgedekt minstens 2 uur in de koelkast. Hoe langer het staat, hoe sterker het smaakt.

[*]Snij de resterende ui doormidden en snijd elke helft in kwarten. Verdeel de kwarten in lagen. Hak de kleinere stukken ui fijn en doe ze bij het vlees. Zet de resterende stukken ui apart.
[*]Laat het vlees uitlekken en gooi de marinade weg. Rijg het vlees aan de spiesen en wissel het af met de stukken ui en paprika, de paddestoelen en de bacon.
[*]Maar de barbecue klaar voor de directe grillmethode en verhit hem tot hij heet is.
[*]Maak het grillrooster schoon en vet het in met olie. Leg de spieren op het hete grillrooster en gril ze 2 minuten per kant, 8 minuten in totaal, tot het vlees goudbruin en rood tot ros? is; of grill ze 3 minuten per kant tot ze ros? zijn. Bestrijk ze in de laatste 4 minuten met de apenkliersaus. Dien de spiesen direct op met de resterende saus.
[/list]

Succes!
 
Ceriel zei:
Maccie zei:
Hij was heerlijk.
Gefeliciteerd met je gouden Steven!  ;)
Wow, achter de schermen is wel eens geroepen of dit ooit gehaald zou worden, maar het is gelukt!!!! Netjes hoor!

O ja ik ga me hard maken voor een platinum versie, maar ga jij dan ook recepten beoordelen  ;)
 
structor zei:
Ceriel zei:
Maccie zei:
Hij was heerlijk.
Gefeliciteerd met je gouden Steven!  ;)
Wow, achter de schermen is wel eens geroepen of dit ooit gehaald zou worden, maar het is gelukt!!!! Netjes hoor!

O ja ik ga me hard maken voor een platinum versie, maar ga jij dan ook recepten beoordelen  ;)

Maken doe ik zeker.

Beoordelen wil ik ook wel. Kom maar op :D
 
Wil deze morgen ook gaan maken, maar wat voor soort varkens vlees kan ik nemen, en... weet je een goed alternatief voor de steaksauce
 
Ceriel zei:
McPeet zei:
Wil deze morgen ook gaan maken, maar wat voor soort varkens vlees kan ik nemen, en... weet je een goed alternatief voor de steaksauce
Ik heb ook varkenshaas en HP-Sauce gebruikt
varkenshazen net gekocht en gaan zo in de marinade. tnx
 
Deze Steve gemaakt met springhaas, oftewel varkenshaas. En de apenkliersaus heb ik na het afkoelen gezeefd. Was een heerlijke ietwat pittige saus.
Als groente gerecht de gevulde rodekool gemaakt, kool was na bijna 3,5 uur mooi zacht maar de smaak viel ons tegen. Gaan we niet meer maken.
De Steve van deze maand vonden we lekker maar niet voor herhaling vatbaar. Zou het nog wel eens met echte Springbok willen eten.


De ingredi?nten

Vlees in blokjes gesneden en in de marinade gezet

Na 4 uur marineren alles op de stokjes geprikt

Ondertussen de apenkliersaus gezeefd

De stokjes bij de rodekool gelegd

Iedere kant paar minuten grillen

Insmeren met de apenkliersaus

Genoeg voor 3 personen

Rodekool zag er prima uit, smaak helaas wat minder. Varkenshaas was nog net ros?, goede combi met de saus.
We hebben heerlijk gegeten en bedankt weer voor het kijken
 
Nr 50 is een feit!  :D

De groepsfoto:



Het vlees (bacon is toch ook vlees?) in de marinade:



Spiesen en saus:



Op de WGA:



Met de apenkliersaus:





Heerlijk gegeten op/met een wit bolletje:



Wat vonden we ervan?

Dit was alweer een Steven-recept dat normaal gesproken niet snel gemaakt zou worden, maar zo lekker was dat, mn de saus, vaker op het menu komt!
Gewaardeerd met 5 sterren, tnx Chuck!



 
Gefeliciteerd met je 50e. Ik loop er maar een "paar" achter
 
Ook hier kwam MR. Steven voor de 50e keer langs voor een lekker receptje :D  Zuid-Afrikaanse springbok met apenkliersaus Werd het dit keer.

De ingredi?nten


In de marinade


De saus






De spiesen.


Op de Q ermee






Het resultaat




Ik vond dat de saus een bittere nasmaak had. Niet echt mijn favoriet.

Spies was erg lekker en mals.

 
Jij ook gefeliciteerd met je 50e.
 
Terug
Bovenaan Onderaan