BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me Mei 2015 Kippenvleugels met Gorgonzola

 
 
 

KippetjeHaasje

Kooltjesharker
Berichten
137
Soms zijn de simpelste dingen ook het lekkerst.
De avonden worden langer en met een beetje geluk wat langer zitten bij een vuurtje en voor de snack of maaltijd de bbq aan.
Zoals me nickname al zegt kip ik hou er wel van, vond ik een kipgerecht wel weer een idee.
Deze 3 gecombineerd en mijn smaak voor gorgonzola bracht mij bij het volgende gerecht.
Eet smakelijk

Kippenvleugels met Gorgonzola:
Van blz 249 uit culinair barbecue?n

Ingredi?nten:
16 hele kippenvleugels (1,5 kg)

Materiaal:
16 bamboe spiesen, 1 uur in koud water daarna uitgelekt

Voor de marinade en de (marinade)saus
250 g boter
4 teentjes knoflook
4 bosuitjes, schoongemaakt, fijngehakt, voor de garnering
1 eetlepel geschilde,verse gemberwortel
250 ml hete Thaise saus (sriracha) of een andere hete saus
3 eetlepels citroensap
1,5 theelepel zwarte peper
Grof zout

Om erbij te serveren:
4 selderijstengels in drie?n gesneden, daarna overdwars in stukken van 8cm.

Gorgonzolasaus (blz453, zelfde boek)
Ingredi?nten:
125 g Gorgonzola(randje eraf gesneden)
250 ml mayonaise
250ml zure room
20g fijngesneden ui
1 theelepel zwarte peper
Grof zout, indien nodig


Bereiding van de vleugels
1.  spoel de vleugels af onder koud stromend water en dep ze droog met keukenpapier. 
Steek de vleugels aan de bamboe spiesen; begin 2 a 3 cm boven de vleugelpunt. Trek elke vleugel uit, zodat hij langs de hele spies loopt.
En leg ze in een ovenschaal
2.  Bereid de marinade:
Smelt 3 eetlepels boter in een steelpan boven een gematigd vuur.
Voeg knoflook, bosuitjes en gember toe en smoor 3 minuten tot het geurig is, maar niet bruin.
Voeg de resterende boter, limoensap toe en peper en zout naar smaak.
Breng aan de kook.
Haal dan van het vuur en laat afkoelen tot kamertemperatuur.
Giet het mengsel over de vleugels; draai de vleugels daarbij om zodat alles gelijkmatig bedekt is.
Laat afgedekt 1 uur in de koelkast .
3.  maak de bbq gereed voor direct grillen en verhit voor tot matig.
Laat wanneer u met bereiden wilt beginnen, de vleugels uitlekken en vang de marinade op.
Schraap alle overtollige marinade met een spatel van de vleugels.
Doe de resterende marinade in een steelpan en kook 3 minuten.
Leg de vleugels op het hete rooster.
Gril tot ze knapperig en goudbruin zijn en gaar.
8 tot 12 minuten per kant
4. leg de vleugels op een schaal en giet er de gekookte marinade overheen.
Bestrooi met de bosuitjes en dien meteen op.
Desgewenst met de gorgonzolasaus en de selderijstengels erbij


Bereiding van de Gorgonzolasaus
Pers de kaas door een zeef of een vergiet in een kom.
Roer de mayonaise, zure room. Ui en peper erdoor.
Zout is waarschijnlijk niet nodig, maar proef voor de zekerheid en voeg zonnodig wat toe.
Deze saus kan 4 uur van tevoren worden gemaakt.


 
Spicy wings altijd goed! Ik doe mee.
 
Lekker weer Arthur! Goed bezig.

Zet je gerechtnaam ff in het onderwerp/topic
 
Gewoon leuk om hier rond te hangen en al veel te leren. Ik kwam dit topic tegen en dacht dat moet ik gaan doen. Ik heb de komende twee weken vakantie dus tijd genoeg om lekker te koken.

Vandaag kwam dus ook mijn Maverick et-733 binnen en die moest natuurlijk meteen geprobeerd worden. Wat een fantastisch apparaat. Ik vind hem redelijk eenvoudig in gebruik.

Maar goed daar gaat het niet over. Hieronder de foto's van mijn kippenvleugelspoten met gorgonzola......

8237B18F-FA39-48D5-8A0A-F792E2165A06_zpslxzitnic.jpg


Ja er staan veel meer zaken op deze foto maar ik heb voor morgen ook al boodschappen gedaan. Vakantie dus tijd om vanalles uit te proberen.

8C2B3D10-3EC5-494F-BA1E-82645F226D34_zpshy51bing.jpg


Nadat de kip een uurtje in de koelkast had gelegen.

F157C3E3-5ABD-4621-B61B-7C2CEE6D04AE_zpss7iwfxnj.jpg


De Gorgonzolasaus, heerlijk moet ik zeggen!

5FD97241-F615-49BF-AFA6-2FE2DB3EDFBD_zpsoalqet1l.jpg


Tja het was iets te warm boven de grill. Ik heb niet gewacht en dat betekende niet hele krokante kip. Vanaf morgen dus als het goed is met de goede briketten en dan kan ik meer en beter sturen op de warmte, dat hoop en verwacht ik tenminste.

1DCB5EF1-3A81-4171-96B9-494F19AC6E9B_zpsekyd0g8w.jpg


Blik in de Q nadat ik er een aantal had omgedraaid.

D5149C1D-650D-4E3E-B0D9-7B2E460C1B8C_zpsnhgxdsc9.jpg


En het eindresultaat... tenminste voordat we het gingen verorberen. De kids (4 en 6) vonden het ook heerlijk!

Ik geef het een 8,5
 
Leuk dat je mee wilt doen Jeroen, kip ziet er lekker uit.
Bij de Steven&me opdrachten is het alleen de bedoeling dat de resultaten aan het eind van de maand in een apart draadje gepost worden...
Het leuke hieraan is dat er vaak grote verschillen in de gerechten zit, ondanks dat iedereen het zelfde recept gebruikt heeft.

Lees dit even door http://www.bbqgenootschap.nl/forum/steven-me/wat-is-steven-me/, en geef je op, zodat je in de toekomst ook zelf een recept mag uitkiezen!

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/steven-me/geef-je-hier-op-voor-steven-me/
 
Ceriel zei:
Bij de Steven&me opdrachten is het alleen de bedoeling dat de resultaten aan het eind van de maand in een apart draadje gepost worden...
Het leuke hieraan is dat er vaak grote verschillen in de gerechten zit, ondanks dat iedereen het zelfde recept gebruikt heeft.

Dank je wel!! Ik ga posten dat ik graag meedoen. Vind het erg leuk om zo nieuwe dingen te proberen. En de volgende post ik op de gebruikelijke manier.
 
dennisb zei:
Lekker weer Arthur! Goed bezig.

Zet je gerechtnaam ff in het onderwerp/topic

top tip dennis, ik heb het aangepast
 
Lekker hoor, zet ook even het jaartal in je topictitel voor de volledigheid. Mei komt vaker voor ;)
 
Voor de resultaten zal een apart draadje geopend worden door een moddereter
 
Steven & Me Mei Kippenvleugels met Gorgonzola. Resultaten.
 
Deze Steven is een typische keuze van Arthur, de kipkluiver van de familie. Dit zou tevens mijn 25e gaan worden (wat gaat dat toch weer snel)!!
Een Steven badge met een dikke sigaar had een leuk plaatje geweest haha.

De ingredi?nten waren makkelijk voorhanden.



IMG_3364.JPG

Het verzamelplaatje, smaakvolle ingredienten.


IMG_3365.JPG

Marinade in opbouw, de geur is top

IMG_3366.JPG

Het stucen van de chickies


IMG_3367.JPG


IMG_3368.JPG

Het grillen ging niet eenvoudig. Het rookgordijn wat vrijkomt is niets vergeleken met de Dacho-spiezen van vrijdag.
Het indirect leggen hierna ging wat beter qua rook. Het laatste beetje direct gegrillt.

IMG_3369.JPG




IMG_3370.JPG


Gegeten met maiskolf en uiteraard de lekkere saus. Deze gaat in een iets andere vorm zeker herhaald worden.
De hoeveelheid saus was voor een compleet weeshuis, maar maakte een lekkere combi.
 
Ik heb mezelf voor de eerste keer gewaagd aan een Steven & me. Het was erg lekker maar ook erg pittig door de Thaise saus in de marinade. Echt een borrelhapje, je krijgt er namelijk enorme dorst van. De pittige marinade moest er af gedept worden en later als dipsaus gebruikt, zonder deze hete dipsaus was het goed te doen, met de saus was het erg HOT. Of de buren blij waren met de rooksignalen rijdende het grillen was een ander verhaal.  :D
Hier de foto's.
be140c453f03ce36357e1971b05d48d0.jpg

ff460a02e89b05b685ad9e291bd506c2.jpg

36a9d053745e1868f64c1e7c7972f847.jpg

698663f337ccf8dbc2dffcf5f7cb006a.jpg

44430212275fbf3057e22899270b28e4.jpg

7001b50cf78cd0e63497439ec988964a.jpg

94ed194159bf7e0b085f67eb57a9fff3.jpg

a5e7fe9274c9b6ae2c1e1a7dc5abbe7a.jpg

3953a2c082790ee2d4786c0d7ebefebc.jpg

 
Bij deze mijn resultaten:







Het bijgerechtje, kastanjechampignons met flink wat olijfolie, zwarte peper en zeezout




Waar rook is....






En het resultaat op het bord:



Lekker kippetje, ook in combinatie met de gorgonzola-saus!
Deze zou zomaar vaker gemaakt kunnen worden.
 
Beste BBQ-vrienden!

Deze maand kippenvleugels van Ome Steven met een pakje roomboter op de BBQ... ik vond het niks!

Lekker knutselen met alle ingredi?nten:



Grappig van Steven is wel dat je aan het eind van de rit altijd onderdeeltjes over houdt... nu de pikante saus, waar moest die erbij? Stond nergens!

Plaatje in het boek verraadde dat die rode saus bij de marinade moest, dus dat deed ik:



Warm was de saus wel OK, maar afgekoeld ging de boter stollen en moest je die maar een beetje om de kip heen vouwen ofzo?

Ondertussen de heerlijke kaassaus met gorgonzola gemaakt (die was zalig!):



Toen dus het crematorium van boter... dat directe grillen is niks voor mij als het zo vet is... ik heb al een beetje lastige relatie met sommige (niet BBQ-ende) buren:



Wat een rook:



Halverwege dus de kippetjes onder de warme kraan afgespoeld en voorzien van een normale droge rub:



Kip was lekker, maar dat geintje met die boter is niks voor mij!





En oh ja... die hete kip was niks voor de kinderen, veel te scherp papa!  X(

...dat hete kippie maakte wel echt dorstig!  :p



Groeten van Sander
 
Die rook van de druipende boter was iid even wennen, en niet alleen voor de buren... :blush:

En wat betreft de sriracha, ik was ook blij dat ik er plaatjes bij had!
 
En deze uiteraard ook gemaakt zodat we weer helemaal bij zijn. :)

Kende deze al, want had hem al een paar keer gemaakt met wel een kleine verandering qua saus. Kortom ik wist wat me te wachten stond en dat was prima.




Alles verzamelen:

2015-06-06 Chicken Wings with Gorgonzola sauce 01 by Bidle Lt, on Flickr


2015-06-06 Chicken Wings with Gorgonzola sauce 02 by Bidle Lt, on Flickr


Het prepareren kan beginnen. Eerst de vleugels rijgen en daarna vacumeren met de marinade. Daarna even beetje schoonmaken en beginnen met roken. ;)

2015-06-06 Chicken Wings with Gorgonzola sauce 03 by Bidle Lt, on Flickr


2015-06-06 Chicken Wings with Gorgonzola sauce 04 by Bidle Lt, on Flickr


2015-06-06 Chicken Wings with Gorgonzola sauce 06 by Bidle Lt, on Flickr


En we kunnen starten,.. het roken kon beginnen:

2015-06-06 Chicken Wings with Gorgonzola sauce 07 by Bidle Lt, on Flickr

daarna nog even flink door roken,.....want ben ik blij dat de buren een flink eind verderop zitten. :)

2015-06-06 Chicken Wings with Gorgonzola sauce 08 by Bidle Lt, on Flickr



2015-06-06 Chicken Wings with Gorgonzola sauce 09 by Bidle Lt, on Flickr


Maar het resultaat mag er zijn en dus erg lekker:

2015-06-06 Chicken Wings with Gorgonzola sauce 12 by Bidle Lt, on Flickr


2015-06-06 Chicken Wings with Gorgonzola sauce 13 by Bidle Lt, on Flickr


De verplichte close-up:

2015-06-06 Chicken Wings with Gorgonzola sauce 16 by Bidle Lt, on Flickr

 
De afgelopen periode (ongeveer een jaar  :blush: heb ik wel veel de BBQ aan gehad. Helaas door allerlei slechte excuses geen Steven&Me gerechten meer gemaakt.
En daar moest weer eens verandering in komen. Dus om een leuke comback te maken dit weekend direct maar 3 gerechten gemaakt.

Als zondagmiddag snack stonden de kippenvleugels op het programma.
De combinatie van kruiden en de dipsaus van Gorgonzola trokken me erg aan. Het leek mij meer passen bij een lekker biertje ipv als warme maaltijd. Vandaar deze gemaakt als snack.

Vanochtend "vroeg" op om de marinade te maken zodat deze af kon koelen. Zodra het afgekoeld was de kippen op de spiezen gedaan en de marinade eroverheen. Het geheel in de koelkast en in de tussentijd verder met de voorbereidingen voor de 3e Steven&Me van deze dag (Fillet Mignon, Juli 2014)
Ook de gorgonzola saus alvast gemaakt en een stengeltje bleekselderij gesneden.

Rond snacktijd de kip uit de koelkast. Het was nog een heel karwei om de marinade van de kip af te krijgen. Het meest na een tijdje toch kunnen verwijderen en het geheel op de BBQ.
Zoals ik in een post van iemand anders al las was het een waar rookfeest. Ook druppelede het teveel aan marinade op de kolen zodat de vleugeltjes snel verbrandde. Daarom ervoor gekozen de kippen, nadat ze een mooi kleurtje hadden, indirect verder te garen.
Intussen binnen de overgebleven marinade weer verhit en toen de vleugels klaar waren het geheel weer samengevoegd.

Ze gingen erin als..... KIP  :D
Smullen geblazen, zeker met de frisse gorgonzola saus. De stengels selderij vond ik er zelf niet zo bij passen, maar voor de mensen die van gezond houden is dat een mooie gezonde tegenhanger van de dipsaus  :p

Deze gaan we zeker vaker maken als snack!!!!

Als compensatie voor de rook even een bakje naar de buurman gebracht  :D Ik mag vaker de straat onder de rook zetten was zijn reactie na het proeven  :))







 
De site is weer in de lucht en ik voelde de inspiratie weer borrelen. Kwam toevallig ome steven langs en het feest was helemaal compleet.

Kippenvleugels en gorgonzola zijn normaal niet helemaal mijn ding. Maar wie niet waagt.........

De ingredi?nten:

De lente-ui is de foto even ontschoten.

De vleugels waren op dus toen maar een hele kip meegenomen. Gelijk maar even uit elkaar gemeubeld.


Ik was toch alleen vandaag.

De marinade



De rode/hete saus stond nergens vermeld. Dus ook niet gebruikt. (Gewoon bovenaan beginnen met lezen en aan het eind erachterkomen dat ie er nog staat😅)

De saus (gorgonzola is niet mijn ding)

Saus gemaakt,geproefd en gedeponeerd in de prullenbak!

Op de Q. Geleerd van mijn voorgangers, eerst direct daarna verder als indirect om de buren te vriend te houden.


Het resultaat


Kip was verrassend lekker.

Op naar de volgende steven.

Bedankt voor het kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan