BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me Maart 2015: Lamskarbonades barbecuen in Tandoori-stijl

 
 
 

Chucky69

Vuurmaker
Berichten
80
Lamskarbonades barbecuen in Tandoori-stijl uit Steven Raichlen Culinair Barbecue?n, bladzijden 182 -185.

Steven: "Tandoori is de Indiase manier van barbecue?n. Hebt u er nog geen kennis mee gemaakt, hol dan naar het dichtstbijzijnde Indiase restaurant. De naam tandoori is afkomstig van de tandoor, een urnvormige lemen kuil of oven die op houtskool werkt. Bij deze techniek, ontstaan in de bakkerijen van Noord-India, kunnen de kooktemperaturen oplopen tot 370 - 500 ?C. Maar niet alleen deze hitte maakt tondoori uniek. Er is ook de tandoori-marinade, een scherpe pasta van yoghurt,gember, knoflook, citroensap en zo'n 12 specerijen. Het resultaat is een onovertroffen heerlijk barbecuegerecht."

Techniek: Direct grillen
Bereidingstijd: 8 tot 12 minuten
Voorbereidingstijd: 4 tot 12 uur voor het desgewenste uitlekken van de yoghurt, plus 4 tot 12 uur voor het marineren van het vlees

hoeveelheden gebaseerd op 4 personen:
  • 1 liter volle yoghurt
  • 2 lamsracks (ongeveer 700 g per stuk), of 8 dubbele lamsribkarbonades, of 16 enkele lamsribkarbonades
  • 1 theelepel saffraandraden
  • 1 tot 3 eetlepels warm water
  • 6 teentjes knoflook, grof gehakt
  • 1 stuk (5 cm) gemberwortel, geschild en grof gehakt
  • 3 eetlepels room
  • 3 eetlepels citroensap
  • 2 theelepels grof zout
  • 2 theelepels korianderpoeder
  • 1 theelepel gemalen komijn
  • 1 theelepel kurkuma (koenjit)
  • 1 theelepel zwarte peper
  • 1 theelepel cayennepeper
  • 1 tot 2 druppels oranje voedselkleurstof (desgewenst)
  • 3 eetlepels gesmolten boter
  • rode-uienringen, om erbij te serveren
  • citroenschijfjes
  • blaadjes koriander, als garnituur

[list type=decimal]
[*]Laat desgewenst de yoghurt uitlekken in een yoghurtzeef of andere zeef bedekt met keukenpapier of kaasdoek, boven een kom, en zet die minste 4 uur of de hele nacht in de koelkast.
[*][Letterlijke tekst:] Ontdoe de lamsracks van het vlees op de uiteinden van de ribben volgens de instructies op blz. 33 en 34, of laat de slager dit voor u doen.
[Bedoelt wordt:] Zorg dat de ribjes in het rack schoon uitsteken.
Snijd de laag vet van het vlees. Snijd dubbele karbonades van het rack en haal de buitenste ribje van elk dubbele karbonade weg.
fictief de lamsrack voorgesteld: dddddddd
in stukken van 2 gesneden: dd dd dd dd
en ontdaan van buitenste rib: do do do do

Leg de lamskarbonades in een ovenschaal.
[*]Verkruimel met uw vingers de saffraan in een kleine kom, voeg 1 eetlepel warm water toe en laat dit 5 minuten staan. Maal de knoflook en gember met een staafmixer tot een fijne pasta (misschien moet u nog 1 a 2 eetlepels warm water toevoegen). Doe de geweekte saffraan, de knoflook-gemberpasta, de uitgelekte yoghurt en room, citroensap, zout, korianderpoeder, kurkuma, peper, cayennepeper en de kleurstof (indien gewenst) in een mengkom en roer alles door elkaar.
Schep de tandoori-marinade met een lepel over beide zijden van de lamskarbonades. Laat de karbonades ten minste 4 tot maximaal 12 uur afgedekt in de koelkast marineren.
[*]Maak de barbecue gereed voor direct grillen op hoge temperatuur.
[*]Leg de karbonades, wanneer u met grillen wilt beginnen, op het hete rooster en grill tot ze op smaak zijn, 4 tot 6 minuten voor medium (ongeveer 71?C vleestemperatuur; Indi?rs hebben hun vlees liever doorbakken), of naar believen meer of minder lang. Draai na 2 minuten de karbonades 90 graden voor een mooi grillpatroon.
Bedruip de karbonades na het draaien met gesmolten boter.
[*]Leg de karbonades op een schaal en laat ze 3 minuten rusten. Dien ze op met de uienringen, citroenschijfje en strooi er wat blaadjes koriander overheen.
[/list] 

tip: leg een strook alufolie onder de rib-uiteindes om te voorkomen dat ze aanbranden.
 
Binnenkort zeker weer lam op het menu, thanks.
 
Ik trap graag af....



Het vlees in de marinade



En op het, toen nog schone, rooster van de WGA  :-S



Groot bord opgemaakt met een bergje saffraanrijst, de karbonades, rode ui en koriander







En wat vonden we ervan? Ik heb het met 3 sterren beloond, de marinade was smaakvol en past ook goed bij het lamsvlees. Ik zou er de volgende keer alleen geen lamsracks meer voor gebruiken, maar wat goedkoper vlees zoals schouder of bout. Wel weer lekker gegeten, en nog een uurtje zoet geweest met het schoonmaken van het rooster, wat een bende... :p

 
Ook deze gemaakt en zelfs gewoon vandaag, dus nu op de bank en gelijk de foto's maar even netjes gedaan. Was een leuk en verassend recept. Zeker aangezien ik zelf dit vlees het liefst zo simpel mogelijk (puur) maak.

Moet wel eerlijk bekennen dat vrouwlief het meeste werk heeft gedaan,..... maar dat was qua smaak geen nadeel hoor. ;)


Mooi stukje vlees gehaald,..

2015-04-11 Lamb Chops Tandoori style 02 by Bidle, on Flickr

Meer dan genoeg voor z'n twee?n en de kleine man. Uiteraard netjes het recept gevolgd:

2015-04-11 Lamb Chops Tandoori style 03 by Bidle, on Flickr


De marinade maken en dan maar wachten,... uiteraard wel andere dingen gedaan hoor. ;)

2015-04-11 Lamb Chops Tandoori style 04 by Bidle, on Flickr


2015-04-11 Lamb Chops Tandoori style 05 by Bidle, on Flickr


2015-04-11 Lamb Chops Tandoori style 06 by Bidle, on Flickr



Een stukje door de regen lopen en gaan:


2015-04-11 Lamb Chops Tandoori style 09 by Bidle, on Flickr


2015-04-11 Lamb Chops Tandoori style 10 by Bidle, on Flickr


2015-04-11 Lamb Chops Tandoori style 11 by Bidle, on Flickr


Het verder erg simpel gehouden dus genieten maar weer,....

2015-04-11 Lamb Chops Tandoori style 13 by Bidle, on Flickr

Oh en de verplichte close-up. ;)

2015-04-11 Lamb Chops Tandoori style 14 by Bidle, on Flickr



Zag er een beetje tegenop en had moeite om toch niet stiekem te beginnen aan een mooi simpel verhaal. Echter vrouwlief had de marinade al gemaakt; de schat. Dus zodoende was er geen weg meer terug. Het is me erg goed bevallen en voor de afwisseling zal deze nog wel een keer voorbij komen. :)


 
Werd eens tijd om zelf ook te posten van het resultaat van mij eigen bijdrage....  :D

Had hem zelf al 31 januari gemaakt, dan vergeet je bijna te posten in april.

Hier 1 van de 2 lamsracks, nog met teveel aan vet:


Na het schoonmaken ziet ie al beter uit...


De ribjes per 2 gesneden en ontdaan van 1 van beide ribjes:


Klaar om de marinade te ontvangen:


De yoghurt voor de marinade een nachtje laten uitlekken


En hier de marinade op het vlees waarna het een 12 uur de koelkast inging


Ikzelf heb het vlees voordat ik het op de barbecue "gooide" de marinade er zoveel mogelijk vanaf gedept...
Ondanks ik me aan de tijden hield gingen sommige stukken toch wat snel (stukjes links)


Dat mocht de pret niet drukken, want ze waren toch lekker...


Wat vonden we ervan...?
Nou ik denk zeker dat ik ze nog eens maak, ze waren erg lekker.
Vaak vind ik lamsvlees niet zo helemaal geweldig, een beetje wee?g qua smaak.
Dat was nu echt niet het geval, ik was positief verrast.

De lamsrackjes zijn toch wel prijzig, dus dat zal een rem zetten op hoe vaak ik ?berhaupt nog lamsrackjes maak....
 
Naar de Islamitische slager, aldus Keuringsdienst van Waarde. Daar blijkt het een stuk goedkoper te zijn!
 
Hierbij mij variant.

Verzameling

2FADE344-B80F-4130-9ABE-A6CB9152132A_zpscrf2wfqp.jpg


Marinassi maken

ECFDFE9F-1274-4A10-9BB5-7A5CD5C2AFE4_zpszwe885xq.jpg


Nieuwzeelands Lam

91024670-0249-4190-BEE2-250F4638A057_zpsztklpuhu.jpg


Zwemmen

7F32B355-ECA9-4528-A392-9AA178AC9072_zpsc26e2rij.jpg


Helaas te weinig kolen over, kreeg hem niet boven de 200 graden.

AE5D8358-191C-46D5-A23E-9B743BB15EEF_zps6wlan2n6.jpg


8BC283AF-F822-4DAE-BE57-D0E43D62EA88_zps542umb7f.jpg


92EF4CED-3AA9-4D0D-BBE2-3E44A87DCBE4_zpsvc9fgtre.jpg


Een mooie schaal van gemaakt met Citroen Jasmijn rijst en een Bloemkool Tomaten Curry.

1A069772-2CBD-414C-B74E-A94676889E68_zpsk88gtifk.jpg


1BDB1BA0-9FA9-4FE1-BC9D-F703C834462A_zps4h81qmh5.jpg


Ik snap overigens niet waarom Ome Stev.en 71 graden als richt temp aangeeft. Gewoon 68 graden. Beter.
 
Ik vond het totale bordje erg lekker, de rest van de familie vond het ok 2.5-3 sterren, ik vond het vlees niet bepaald uitgesproken maar best lekker. Het vlees zelf was een tikje taai, dat ligt niet aan deze S&M, maar aan het vlees zelf (heb ik nog nooit eerder gehad met lam)
Mijn 4 sterren zijn misschien wat vertekend, maar ik heb lekker gegeten.
 
Het is weer zo laat. MR. Steven is weer langs geweest. We hadden er zin in.

De verzameling


De marinade




De racks


In de marinade


Bij familie op de gasser



Klaar


Manmanman wat was het weer heerlijk.

Deze gaan we vaker maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan