BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me Juni 2016 - Sosaties

 
 
 
 
 

structor

BBQ Junkie
Berichten
6.708
Dit recept komt uit Planet bbq blz 251.

Vlees op een stokje kom je volgens ome Steven overal ter wereld tegen. Deze variant komt uit Zuid-Afrika en bevat fruit en kerrie. Het recept vindt zijn oorsprong bij de afstammelingen van de slaven die in de 17e-19e eeuw naar Kaapstad werden gebracht om te werken. De sosaties kunnen met of zonder slagroom gemaakt worden. Ome Steven kiest voor met en bij een proefrun die ik uitgevoerd heb, volg ik uiteraard, want zo ben ik altijd een recept op de letter volgend.

Ingredienten

  • 500 gram varkenshaas in blokjes van 2.5 cm
  • 250 gram lamsschouder in blokjes van 2.5 cm, of 250 extra varkenshaas
  • 3-4 elbruine suiker
  • 1 el kerriepoeder, pul 1/2 tl extra
  • 2 tl korianderzaad
  • 2 tl peperkorrels
  • zeezout
  • 1 middelgrote ui in dunne ringen, plus 1 ui extra gepeld
  • 4 repen sinaasappelschil (met een dunschiller)
  • 1 1/2 cup droge rode wijn
  • 1/2 cup rodewijn azijn
  • 1/4 cup evo
  • 1/2 cup slagroom, plus 2 el extra*
  • 3 plakken bacon, in stukken van 2.5 cm
  • 2 el boter
  • 2 el abrikozenjam (of meer)

Ome Steven benoemt niet dat je ook vruchten moet kopen, maar bij de bereiding noemt hij ze wel. Dus let op dat je deze wel op je boodschappen lijstje zet, abrikozen zijn een goede keuze.

Bereiding

[list type=decimal]
[*]
Doe het varkens en lamsvlees in een grote schaal. Voeg 2 el bruinesuiker, 1 el kerriepoeder, het korianderzaad, de peper korrels en 1 1/2 tl zout toe en schep door elkaar. Voeg de abrikozen, uienringen, sinaasappelschil, rode wijn, wijnazijn en olijfolie toe en roer alles door elkaar. Roer 1/2 cup slagroom er door. Zet het vlees afgedekt 2-4 uur in de koelkast en schep regelmatig om. Als je een sterkere wijnsmaak wilt kun je het ook een nacht laten staan.

[*]
Snijd de gepelde ui doormidden en snijd elke helft in kwarten. Verdeel de kwarten in lagen.

[*]
Laat het vlees uitlekken in een zeef, die op een grote pan staat. Haal het vlees weg en de abrikozen uit de zeef en gooi verder alles weg, bewaar de marinade. Rijg het vlees, de abrikozen, ui en stukken bacon aan de spiezen. Wissen de ingredienten af en begin en eindig met een blokje vlees. Leg de spiezen koel weg tot gebruik

[*]
Zet de pan met marinade op hoog vuur, breng hem aan de kook en laat hem 5-8 minuten koken, tot hij een derde is ingekookt. Klop de boter, abrikozenjam, 1 el bruine suiker en 1/2 tl kerrie door de marinade. Als er slagroom in de marinade zit (en dat hebben jullie allemaal gedaan) voeg nu de extra slagroom toe. Laat de saus nog 2-4 minuten koken en klop hem op tot hij dik is. Proef en voeg eventueel max. tot 1 el bruine suiker en meer jam en of zout toe. De saus moet licht zoet van smaak zijn. Giet een kwart van de saus in een kom om er het vlees mee te bestrijken.

[*]
Maak de Q gereed voor direct grillen en verhit hem tot hij heet is.

[*]
Maak het rooster schoon en vet het in met olie. Leg de spiezen op het hete rooster en gril 2 minuten per kant (8 min. totaal). Duw op het vlees om te zien hoe gaar het is. Bestrijk de sosaties na 4 minuten met de apart gezette saus.
(De WGA-ers onder ons, doen natuurlijk dit zonder rooster en met lange spiezen).

[*]
Dien de sosaties direct op. Haal de ingredienten van de spiezen en giet er wat saus over.

[/list]

Geniet die ete!
 
[moddereter pet op]Emiel heeft deze maand het recept uitgezocht omdat Pablo niet thuis gaf...[moddereter pet af]  :p

Emiel bedankt voor deze bijdrage, ik ben benieuwd.
 
Leuk, weer Zuid Afrikaans. :)
 
O oeps, ik vergeet helemaal iets. Ik heb uiteraard zelf deze ook gemaakt  :p.

Uiteraard trappen we af met het ingredienten overzicht.
20160604-IMG_2101.jpg



Daarna hop de kruiden voor de marinade in de schaal.
20160604-IMG_2102.jpg


Dan de vloeistoffen en het vlees erbij en husseldehussel, gevolgd door het wachten.
20160604-IMG_2103.jpg


Nadat het vlees uit de marinade gehaald is, en de marinade ingekookt is houdt je het volgende over.
20160604-IMG_2106.jpg


Zo hier even de spiezen voordat ze op de Q gaan.
20160604-IMG_2107.jpg


En hop op de Q.
20160604-IMG_2110.jpg


En dan nog even een close-upje
20160604-IMG_2117.jpg


We vonden ze prima te eten in huize structor en we beoordeelden dan ook met 4 sterren.
 
De ingredi?nten (kruiden al bij elkaar in een kommetje), met lamsbout en varkenshaas:



Vlees in de marinade (sorry voor de verkeerde belichting  :-&)



WGA goed gevuld:







En van de spies in de saus:



Lekker! 4 sterren waardig  ;)
 
Het was weer een tijd geleden maar gister hebben we weer bezoek gehad van meneer Steven. Ik heb uiteraard als goed gastheer een van zijn recepten gemaakt.


Sosaties moesten het worden deze keer.


De ingredi?nten;


De marinade;



Op de Q ermee;






De ingekookte saus;


Het resultaat;


Eindoordeel:
Het vlees was lekker mals. Echter vonden we het allemaal wel te zout. Ik heb ook geen abrikozen gebruikt. (Stond niet op het lijstje :-S ) dit zou de zoutheid kunnen verminderen. Ook de saus was niet echt ons ding. Daarom tijdens het grillen ook niet veel bestreken met deze saus.


MR Steven vond het uiteraard geweldig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan