BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me juli 2014: Filet Mignon met jeneverbessen en sjalottenmarmelade

Nr 19! Was lekker, mijn ega vond het een van de lekkerste, alleen ik vraag me toch altijd af of de marinade nu wel zn grote toevoeging heeft.......









Vergeten Q actiefoto te maken! :(



 
Marinade heeft ongeveer 2 gestaan, moet misschien lager.
Hoe lang heb jij hem laten staan Bidle?
 
Even nagekeken voor je, op basis van de tijden van de foto's. Eerste keer hebben ze er 2uur en ~20min in gelegen, maar heb ze wel een paar x omgedraaid. Wellicht dat je dat niet hebt gedaan?
 
Heb 3x gedraaid, dus niet heel veel verschil...
 
Als je de eerste run van het jaar doen moet je beginnen met iets moois. En laat nu net een van de goede voornemens zijn om Steven&Me wat actiever mee te doen. Dus ik keek even op mijn todo lijst welke van de Steven&Me's nog openstond. Dat werd dus de filet mignon met jeneverbessen.

Daarbij aten we, Mike's aardappelpannetje.

En als toetje creme brulee gemaakt door mijn dochters. Ik kan niet anders zeggen dat we heerlijk gegeten hebben!

Eline klopt de eieren voor de creme brulee.
20150102-_MG_3008.jpg


Dit ging de *v*n in, een rooksmaakje leek me niet zo lekker ;)
20150102-_MG_3010.jpg


Mike's aardappelpannetje, lekkerrrrr...
20150102-_MG_3011.jpg


De S&M in de marinade
20150102-_MG_3013.jpg


Alles op de Q
20150102-_MG_3014.jpg



Klaar
20150102-_MG_3026.jpg


Zo pfff nu nog een toetje
20150102-_MG_3029.jpg


 
Ziet er heerlijk uit!
 
Mooi gelukt Emiel, heb je al ergens op het forum jouw aardappelpannetje recept gezet?
 
@Structor Nu alleen de tijd in je foto's aanpassen en je zit helemaal in 2015.  :D
 
Hahaha, heb ik ook niet gezien! :)
 
Wow, lekker zeg... ook dat toetje is zalig, dat zie je meteen... *v*n ook, echt grappig!  :p

Toch zou deze ook best van de Q kunnen komen denk ik, die rook kan heel erg meevallen als je mooie schone houtskool (en geen rookhout) gebruikt, maar even grillen is misschien wel veel handiger en vlotter.
 
De afgelopen periode (ongeveer een jaar  :blush: heb ik wel veel de BBQ aan gehad. Helaas door allerlei slechte excuses geen Steven&Me gerechten meer gemaakt.
En daar moest weer eens verandering in komen. Dus om een leuke comback te maken dit weekend direct maar 3 gerechten gemaakt

Als laatste dit weekend de klapper. Filet Mignon...
Toen gerecht gepost werd was ik gelijk geinteresseerd. Ik had goede ervaringen met ossenhaas en wilde dit dus zeker maken. Helaas heeft iets langer geduurd dan gepland, maar beter aat dan nooit.

Vanochtend met de tranen in mijn ogen 500 gram sjalotten staan snijden. Ik had even neit goed gelezen en heb dus blokjes gesneden ipv ringen. Iets meer werk dus, en daardoor ook meer tranen. Dat was m`n straf zullen we maar zeggen.
Na het snijden de overige ingredienten toegevoegd en het geheel op de inductieplaat aan de kook gebracht. Uiteindelijk het geheel een uur laten staan zodat echt (bijna) al het vocht eruit was.

Daarna de marinade gemaakt en het vlees voorbereid zodat het uiteindelijk ongeveer 3 uur in de marinade kon staan. Halverwege nog even omgedraaid omdat het geheel net niet onder stond.

De bbq had ik na de snacksessie op een laag temperatuur na laten gloeien, dus even de luchtschuiven open en binnen no-time was er weer volop hitte aanwezig.
De ossenhaas op de bbq en mooie grillmarks gemaakt. Even draaien en klaar zijn ze.
Geserveerd met de sjalottenmarmelade, ovenfriet en een koude witlofsalade.

Heerlijk.. Heerlijk...Heerlijk.

Zeker geen goedkoop stuk vlees, maar een mens mag zichzelf best verwennen af en toe. De combinatie met de bacon is zeker lekker.
En een goed ingekookte marmelade past hier zeker bij. Ik was in ieder geval verrast door de zoet-zuur combi.

Geniet nog even na van de foto`s...










 
Terug
Bovenaan Onderaan