BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me februari 2015: Baby-backribbetjes met knoflook en wijn aan het spit.

 
 
 

El Chico

Stoker
Berichten
349
Eindelijk is het zover. Ik mag mijn uitgezochte Steven & me recept posten.
Toen ik me opgaf voor Steven & Me wist ik al dat ik dit recept ging kiezen. Het was alleen maar hopen dat niemand anders dit recept zou kiezen.
Ik heb flink getwijfeld toen in januari een Baby backs recept werd gekozen. De boeken van Steven er nog eens bij gepakt en doorgebladerd, maar ik ben toch bij mijn orgineel idee gebleven, Baby-back ribbetjes, maar wel op een aparte manier klaargemaakt en een recept uit brazillie, wat dus een totaal andere smaakbeleving zal opleveren dan de aziatische ribbetjes uit de januari Steven & Me.
Baby-backribbetjes met knoflook en wijn aan het spit, door ReneR ooit omgedoopt tot Tsunami-ribbetjes omdat er golfjes inzitten en zo heten ze sindsdien ook hier in huis.
(onderaan dit topic vind je ook een variatie om de ribbetjes met de indirecte grillmethode te maken)

Het recept komt uit het boek BBQ Planet Blz. 244.


Van de auteur:


Als er ??n vleessoort symbool staat voor de grillcultuur van een land. In de verenigde Staten eten ze hun ribbetjes zoet, rokerig en mals (zacht zelfs), maar in veel andere landen draait het bij ribbetjes niet om de rook, maar om de smaak van het vlees. Brazilie is een goed voorbeeld. Braziliaanse churraqueros (grilmeesters) bereiden de ribbetjes aan het spit (een goede manier om met weinig vet toch lekker mals vlees te krijgen) en houden de smaak hartig (zout). Zo maken ze baby backs in het beroemde Braziliaanse sterfhuis Fogo de Ch?o knapperig van buiten, lekker vlezig van binnen en met de oersmaak van varkensvlees.


Voor 2 - 4 personen


2 stuks baby backs (ribstukken van 1 - 1,25 kg per stuk)
zeezout en versgemalen zwarte peper
citroenpeper
1 middelgrote ui, fijngehakt
3 teentjes knoflook
? kop fijngehakte bladpeterselie
? kop droge witte wijn
1/4 kop plantaardige olie


Voorbereiding
4-6 uur marineren


1. Verwijder het membraan van de ribstukken.


2. Doe de ribstukken in een ovenschaal of braadslee en bestrooi ze aan beide kanten royaal met zout, peper en citroenpeper.
Bestrooi ze dan aan beide kanten met de ui, knoflook en peterselie.
Giet eerst de wijn en dan de olie over de ribstukken en keer ze een paar keer om, zodat ze rondom bedekt raken.
Zet de ribstukken afgedekt 4 - 6 uur in de koelkast en keer ze een paar maal.


3. Laat de ribstukken uitlekken en gooi de marinade weg. Steek met een scherp smal mes gaten tussen elke twee ribbetjes.
Draai het mes om de gaten groter te maken, zodat je het spit makkelijker erin kunt steken.
Herhaal dit bij het andere ribstuk. Rijg het spit met een zigzagbeweging door de gaten in de ribstukken.


4. Maak de barbecue klaar om aan het spit te roosteren en verhit hem tot hij matig heet is. Plaats een grote lekbak in het midden van e barbecue, direct onder het spit.


5. Bevestig het spit aan de barbecue, zet de motor aan en sluit het deksel van de barbecue. Rooster de ribstukken 40 - 60 minuten, tot ze bruin, mals en gaar zijn.
Als het vlees gaar is, trekt het zich 0,5 cm terug van de botten. Bestrijk het vlees het laatste halfuur mat vet uit de lekbak.


6. Leg het spit met het vlees op een snijplank.
Verwijder het spit en snijd de ribstukken in porties van ??n of twee ribbetjes. Serveer ze indien gewenst met een boerensalsa. (recept volgt)


Variatie:

Indirecte Grillmethode: met de indirecte grillmethode krijg je bijna hetzelfde effect als wanneer je het vlees aan het spit roostert.
En omdat Brazilianen het vlees niet roken, kun je zelfs een gasbarbecue gebruiken. ( Als je erg van rook houdt, kun je wat geweekte en uitgelekte snippers hardhout op de kolen strooien).
Maak de berbecue klaar voor de indirecte grillmethode, zet een lekbak in het midden en verhit de barbecue tot hij matig heet is.
Grill het vlees met het bot naar beneden 1 1/4 - 1 ? uur, totdat het bruin, gaar en zacht is. Vervang bij een houtskoolbarbecue na 1 uur de houtskool.


Boerensalsa planet BBQ Blz. 155

Dit is een van de vele salsa's die je in Latijns - Amerika bij gegrild vlees krijgt.
In tegenstelling tot Mexicaanse salsa bevat hij geen chilipepers of koriander.
Voor ca. 2 koppen


3 eetl. rodewijnazijn, of meer naar smaak.
zeezout en versgemalen zwarte peper
? groene paprika, zonder zaad en in blokjes van 0,5 cm
? rode paprika, zonder zaad en in blokjes van 0,5 cm
? gele paprika, zonder zaad en in blokjes van 0,5 cm
? zoete ui in blokjes van 0,5 cm
3 eetl. fijngehakte bladpeterselie
3 eetl. plantaardige olie

Doe de wijnazijn, 1 theelepel zout en ? theelepel zwarte peper in een kom en klop tot het zout is opgelost.
Voeg de paprika's, ui, peterselie en olie toe en roer alles door elkaar.
Proef het mengsel en voeg zo nodig meer zout, peper en/of azijn toe.


?buen provecho!



 
Ik heb nog wat schade in te halen qua Stevens. Maar deze en die van vorige maand zijn wel weer een mooie aanleiding om de mouwen op te stropen, de messen te slijpen, de Q te verhitten om er met verkrachte eenden tegen aan te gaan.
 
De maand is alweer voorbij, dus de resultaten van Steven&Me mogen hier weer gepost worden. Helaas kan ik niet aftrappen, want ik ben Sjaak Afhaak deze maand. Ik ga deze inhalen!
 
Leuk om mijn eigen Steven&Me af te trappen.







De hoofdrolspelers voor de februari Steven&Me, peterselie was te laat voor de fotoshoot en werd daarom ook uitgesloten om mee te doen.







De ribbels in de marinade.






Aan het spit en nu voorzichtig naar buiten met de ribbels.








Na een uurtje de Tsunami-ribbetjes van het spit afhalen.





Natuurlijk maken we de boerensalsa er ook bij.














En zie hier het resultaat. Geserveerd met mayonaise en gekruide aardappel wedges.
Wat vonden we er van. Ik heb ze al meerdere keren gemaakt, dat zegt genoeg denk ik...wij vinden ze heerlijk.

 


De ribjes in de marinade:


Ondertussen een grillworstje en paprika's voor de salade op de gasser, paprika's gegrild om ze wat zachter van smaak te krijgen:


Snijden, mengen, klaar:


Ribbels in het rekje op de OTP:




En aan tafel:




En wat vonden we er van? Weer een welkome afwisseling, vond ze echter niet bijzonder genoeg om herhaald te worden...
 
Deze uiteraard ook gemaakt al is het weer even geleden. Vandaag de tijd genomen om ze hier ook even te tonen. :)


Alles weer netjes verzameld:

2015-02-15 Spare ribs baby back garlic and wine 01 by Bidle, on Flickr

Lekker lang in de marinade laten liggen en af en toe omdraaien:

2015-02-15 Spare ribs baby back garlic and wine 04 by Bidle, on Flickr


Dan mag het echte feest beginnen met heerlijke geuren en het stiekem toch lange wachten:

2015-02-15 Spare ribs baby back garlic and wine 05 by Bidle, on Flickr


2015-02-15 Spare ribs baby back garlic and wine 07 by Bidle, on Flickr


Dan al sneller dan je denkt is het alweer zo ver. Lekker smullen:


2015-02-15 Spare ribs baby back garlic and wine 08 by Bidle, on Flickr


2015-02-15 Spare ribs baby back garlic and wine 09 by Bidle, on Flickr


Was weer geslaagd, maar vonden de Asian Style van de maand er voor toch iets lekkerder. :)
 
Mijn variant:

19A06089-41C9-44B2-A8F9-B2194CC94640_zpslvldio6g.jpg


5A731388-AB7F-40F3-83A1-903A3EB4FA78_zpswtsemza7.jpg


97AB889D-5A1B-4739-9842-211591E0E1DB_zps419vhsfb.jpg


Ik heb de temp op 150 gehouden en na 2 uur en 15 minuten waren ze volgens de prik test gaar. Bewijst toch maar weer dat de opdracht bij Grillmasters, makkelijk te doen zou moeten zijn.

Ook de salsa gemaakt

D541C7EC-9FB8-4803-835A-2636EC717A12_zps1rncm1kr.jpg


C19A1B47-9E02-41F5-A2D1-F6F6AC7D9655_zpsof7lwwlk.jpg


DB47B0B2-3A48-4550-92BF-A83A28BDD08C_zpserhexktl.jpg


82276F8E-3153-4FB3-A43D-FE913E3E83E5_zpsqyk1r7mk.jpg


Qua smaak hadden ze weinig karakter. Ik was blij dat ik voldoende zout, peper en citroen peper heb gebruikt. Ik zal ze zo niet snel nog een keer maken.
 
Vandaag weer een mooie dag. Ome steven zag ik voorbij komen, gelijk even naar binnen gevraagd. Ribbels moesten het worden.

De ingredi?nten


Gezien de eerdere reacties en het vermoeden dat hier een mindere lekkere smaak aan zou zitten 1 rack gemaakt volgens recepet en 1 rack met een standaard rub. 


Op de Q ermee


Het eindresultaat.


Smaak was niet heel erg bijzonder. Volgende keer weer Aziatisch of regular. Bedankt voor het kijken.

 
Terug
Bovenaan Onderaan