BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me December 2015 - Spareribs uit Kansas City met Bourbonsaus

Beste BBQ-vrienden!

Tja, ik had deze zelf uitgekozen dus kon niet achter blijven deze maand. Al kregen de ribs niet de aandacht die ze hadden moeten hebben.
Maar dat kwam maar door 1 ding:



Als er zo'n pracht varkentje aan het spit draait dan heeft dat natuurlijk wel z'n invloed op de concentratie!

Maar OK daar gaan we dan:



Ik gebruikte Jim Beam omdat ik minstens zo lekker vindt en vaak goedkoper is dan Jack. Dit is niet de nieuwe lijn van SSS maar ik
gebruikte hun lege potje graag voor mijn Bourbonsaus (in het potje zit dus al de eerder aangemaakte saus).

Hier Ribmaatje Tom (klinkt best lekker gay :p) uit het Triple-T 2015 team. Hij maakte onze award winning (jawel) ribs voor onze
gasten en daar moesten de Steven Bourbonribs tegen concureren. Hij zet zijn ribs in de rub, ik deed dat later met de mijne:



Hier liggen ze klaar, ik gebruikte mosterd om te laten plakken:



Lekker saampjes op de WSM-57 van Leo. Niet ingepakt, gewoon precies het recept gevolgd.



Dat inpakken heb ik gemist, dat proef je terug in tenderness en vochtigheid van het vlees. Die van Tom waren daarin beter.
Door veel mensen werd de saus (en de rub) als te pittig ervaren maar ik vond dat juist erg lekker!
Misschien een keertje proberen met inpakken erbij... al is de saus helaas dus alweer op!  :D

Bedankt voor het kijken en deelnemen aan dit mooie Stevenfeestje!
 
Aangezien ik nog steeds aan de runderrib uitdaging van vorige maand moet beginnen is dit mijn eerste Steven&Me.  Super receptje voor lekkere pittige ribben met een heerlijk houterig Jack bijsmaakje.

Begonnen van een stel vlezige Iberico ribben van B&S met een flink vetgehalte (aangezien de ribben niet in de folie gaan volgens het recept).  De gin/tonic op de achtergrond heeft niks met de ribben te maken voor alle duidelijkheid, enkel voor de marinade van ondergetekende  ;)


Dubbele portie Rub (vandaar de pittigheid wss)


En daarna een nachtje in de koelkast om het zeezout in de rub zijn werk te laten doen


Iets meer dan 4.5 uur op de WSM op 110C tot ze lekker wiebelig waren en de botjes goed zichtbaar


Een half uurtje voor het einde wel een laagje van de lekker Jack saus op de ribben gesmeerd en die nog even mee laten roken om te zetten...


De ribbels waren mals, sappig en lekker pikant.  Volgend ribfest met vrienden komen ze dus zeker in het assortiment




Sander, nogmaals bedankt voor de verwijzing naar dit recept!

Werner.
 
De ingredi?ntjes:



Rubje:





Op keramiek dit keer, met wat hickory:







Saus:





Ribje:



Ribje+sausje:



Ribje+sausje=klaar:



Wat vond ik ervan? Verrassend lekker!
Deze gemaakt met zgn "shiners", maar gaat zeker nog eens gemaakt worden met dik bevleesde ribben.
Zoals Sander al aangaf, door het niet inpakken wat drogere ribs dan we normaal gesproken gewend zijn,
dus nog een keer maken op de "normale" manier.
 
Zo nu ook maar even mijn bijdrage plaatsen. Eerst natuurlijk de ingredienten, ik was het bijna vergeten....

20151231-IMG_0486.jpg


En hier stonden de ribs in de rub
20151231-IMG_0488.jpg


Mijn vergelijkingsmateriaal
20151231-IMG_0490.jpg


Na het inpakken in de koelkast
20151231-IMG_0491.jpg


Lets smoke
20151231-IMG_0493.jpg


20151231-IMG_0494.jpg


Spray minion spray!
20151231-IMG_0495.jpg


Bijna klaar
20151231-IMG_0502.jpg


En de referentie ribs
20151231-IMG_0506.jpg



En wat vonden we er van, tja de smaak was best goed, ik had alleen de ribs nog even in de oven (op 50 graden) gedaan, omdat een van mijn oudjaars gasten wat verlaat was. Dat was geen goed idee, dat is de ideale manier om je ribs nog even uit te drogen  :blush:
Kortom deze staan op de herhaal lijst om ze echt een keer goed te beoordelen.
 
We gaan gewoon door met MR. Steven. Ribs uit Kansas City met Bourbonsaus dit keer.

We hebben er zin.

De rub



De rib in de rub


Op de Q



De saus



Klaar



Het bordje


We vonden het echt lekker. De rib was een beetje droog. Hij was ook best wel dun.

De saus en de smaak van de rib waren voortreffelijk. Deze gaan we vaker maken.

Bedankt voor het kijken.
 
Spareribs uit Kansas City met Bourbonsaus

Zo weer een Steven &Me inhalen kon nu ook de barbecook smoker mooi gebruiken hij heeft het prima gedaan mooi op temperatuur gebleven.
Het zijn heerlijke Spareribs met de Bourbon saus een lekkere bite erin normaal pak ik de spareribs  in.
Voor herhaling vatbaar.

Ingredi?nten hier heb ik geen foto?s van vergeten

2 spareribs
5 eetlepels suiker
4 eetlepels zoete paprikapoeder
3 eetlepels zeezout
2 eetlepels lemon pepper
1 eetlepels knoflook granulaat
180 ml appelcider
70 ml bourbon of whisky

Wel foto voor de spray

20180121_101817.jpg


Ingredi?nten voor de saus

kop ketchup
1/4 kop bruine suiker
1/4 kop Bourbon / whisky
3 eetlepels ciderazijn, of meer indien nodig
2 eetlepels worcestersaus
1 eetlepels Dijon mosterd
1/2 theelepel uienpoeder
1/2 theelepel knoflookpoeder
1/2 theelepel vers gemalen zwarte peper

20180121_162721.jpg


In de rub

20180120_171525.jpg


In de folie en een avond in de koelkast.

20180120_171851.jpg


Smoker klaar maken

20180121_095740.jpg


Ribs op de BBQ om 10.30

20180121_102209.jpg


De opstelling buiten was prachtig weer geen wind.

20180121_102637.jpg


Eerste keer Sprayen.

20180121_113451.jpg


Tussendoor ook nog gesprayd om het uur.

Op deze foto heb 2 spareribs die ik op de normale manier maak ingepakt.

20180121_135826.jpg


Om 15.00 toen waren ze wel klaar maar kwam mijn dochter en schoonzoon langs dat 2 spareribs weg :-O

20180121_153630.jpg


En nu op mijn bord bijna foto vergeten met saus .
Had de spareribs in de oven warm gehouden.

20180121_171105.jpg

 
Lekker pittig sausje weet ik nog...
 
Terug
Bovenaan Onderaan