BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me December 2015 - Spareribs uit Kansas City met Bourbonsaus

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.772
Spareribs uit Kansas City met Bourbonsaus met bruine suiker
(Vrij vertaald en over getypt uit Planet BBQ pagina 227-229)

Amerikaanser kan het haast niet, het gerecht dat beroemd is in Kansas City en dat Kansas City beroemd maakte! Ribbetjes gerubd met kruiden, besprenkeld met appelcider en whisky en ingesmeerd met een zoete rokerige barbecue saus.

Nodig: een plantenspuit en een trechtertje, hickory (walnotenhout) optioneel is een rib rack

2 slabs spareribs (babybacks van 1,5 tot 2 kilo per stuk)
5 eetlepels suiker
4 eetlepels zoete paprikapoeder
3 eetlepels zeezout (kosher zout)
2 eetlepels lemon pepper (jonnie boer)
1 eetlepels knoflook granulaat
3/4 cup appelcider
1/4 cup bourbon of whisky

Bourbonsaus met bruine suiker (zie verderop)

Stap 1: Ontvlies de ribbetjes (Verwijder het papierachtige membraan aan de binnenzijde van de ribben)

Step 2: Meng alle droge rub onderdelen in een kom en breng die rub lekker ruim op beide zijden van de ribben. Deze rub heet ook wel 5-4-3-2-1 rub, om makkelijker de verhoudingen te onthouden. Je kunt de ribben nu meteen gaan roken maar je krijgt een fijnere smaak als je ze tenminste 2 uur (tot een nacht van tevoren) afgedekt met folie in de koelkast laat rusten.

Stap 3: Gebruik een trechtertje om de ciderazijn en de bourbon / whisky in het spuitflesje te krijgen. En meng deze lekker (elke keer weer) door te schudden.

Stap 4: In de smoker: maak de bbq klaar voor low en slow 105-120?C en leg de spareribs met de botkant op het rooster en rook ze in 4-5 uur gaar. Voeg de eerste 3 uur elk uur 1,5 kop houtsnippers toe. Spuit steeds om het uur wat van het Bourbon-cidermengsel over het vlees.

In de BBQ met de indirecte methode: maak de barbecue klaar voor de indirecte grillmethode, zet een lekbak in het midden en verhit de barbecue tot matig heet (160?C). Strooi bij een houtskoolbarbecue 1,5 kop houtsnippers over de houtskool. Voeg bij een gasbarbecue het hout toe aan de rookbak of leg ze in een rookzak onder het rooster. Leg de spareribs met het bot omlaag midden op het rooster, boven de lekbak, en sluit het deksel van de barbecue (als je weinig ruimte hebt kun je hiervoor een rib rek gebruiken). Grill de spareribs 1,5-2 uur, tot ze bruin en gaar zijn en zo mals dat je het vlees er met je vingers af kunt trekken. Bespuit de spareribs steeds om de 30 minuten met het bourbon-cidermengsel. Voeg bij een houtskoolbarbecue na 1 uur meer houtskool toe en voeg nog 1,5 kop houtsnippers toe.

Stap 5: Als het vlees gaar is, trekt het zich 1 cm terug van het bot en kun je het er met je vingers af trekken. De buitenkant is bijna zwart, maar niet aangebrand.

Stap 6: Leg de spareribs op een bord en snijd ze in porties van twee of drie ribbetjes. Serveer ze met de bourbonsaus.

Bourbonsaus met bruine suiker

Beschrijf de ideale barbecuesaus. Als je uit North Carolina komt, is het vast een dunne saus met azijn en chilipepers. Als je uit Decatur in Alabama komt, bevat hij vast ciderazijn en mayonaise. Maar als je behoort tot die barbecueliefhebbers die niet aan regionale tradities hechten, heb je vast liever een dikke, zoete tomatensaus met een licht zure smaak en een stevig rook aroma. Het soort saus dus dat ze in Kansas City al jaren op hun spareribs smeren.

Voor circa 2 koppen:

1 kop ketchup
1/4 kop bruine suiker
1/4 kop Bourbon / whisky
3 eetlepels ciderazijn, of meer indien nodig
3 eetlepels melasse
2 eetlepels worcestersaus
1 eetlepels Dijon mosterd
1,5 theelepel rookaroma (liquid smoke)
1/2 theelepel uienpoeder
1/2 theelepel knoflookpoeder
1/2 theelepel vers gemalen zwarte peper

Stap 1: Doe alle ingredi?nten in een roestvrijstalen steelpan en klop alles goed door elkaar.

Stap 2: Breng de saus op matig vuur aan de kook en laat hem 8-10 minuten sudderen, tot hij dik en smakelijk is. Proef de saus en voeg zo nodig meer ciderazijn toe. Doe de saus in een kom of schone pot en laat hem afkoelen tot kamertemperatuur. Zet hem afgedekt in de koelkast en laat hem voor gebruik op kamertemperatuur komen. Hij is in de koelkast een paar weken houdbaar.
 
Tuurlijk Ceriel, ik lette niet op.
Deze is nu dus gepromoveerd naar December 2015. Heb ik even aangepast.
We kunnen aan de slag dus deze maand, leuk!  :D
 
Leuk deze, ik doe mee.
 
Ja joh? Zit 't er al op? Bij mij volgend weekend 'pas' maar ik heb ook wel vertrouwen hoor.
 
Sander72 zei:
Ja joh? Zit 't er al op? Bij mij volgend weekend 'pas' maar ik heb ook wel vertrouwen hoor.
:) wist even niet wat we moesten eten dus dat kwam heel goed uit, en ribs is altijd wel favoriet hier.
Dus dan deze variant maar gemaakt.  B-)
 
De rest van de praatjes (en zeker ook de plaatjes) bewaren we voor eind deze maand! 😊
 
Kan ik hier nog aan meedoen ?

I'm in!
 
De maand is al weer voorbij, de resultaten mogen hier weer gepost worden. Mijn ribs staan voor vandaag op het programma, dus mijn bijdrage zal morgen volgen.

Al met al hebben we volgens mij een fantastisch S&M jaar gehad met schitterende bijdragen, ik hoop dat we volgend jaar weer zo'n mooi jaar krijgen met een hopelijk wat groter deelnemersveld!
 
Deze ribs waren een van de lekkerste die ik ooit gemaakt heb ook de saus paste er perfect bij. Hieronder de foto's.

d3ddb50ef1c01ecbea2baad0a087f176.jpg

fd0e6692b4c640f8ddb72d64cb694e26.jpg

e20758a210b7621b3a8d2f181cebee72.jpg

8981c192f97f52b3003d91deb51ebb1e.jpg

d7c66fd7e1b9f7270df524dc50146b7b.jpg

d1ddd192c1d0f6b96c4f3e7385bd878e.jpg

b5d337658e346908ab0867d23215e2ef.jpg

6a0ceaa9f24c5932b86bd7d175acb00b.jpg

0b209a52ccf50b9b663c805c42271638.jpg
 
Wat een geweldige keuze van Sander, vandaag gaan we ze voor de 2e keer eten.

Geen Whiskey maar Ketel1 Matuur jenever genomen, smaakt bijzonder goed

De ribs ingewreven met de rub

De saus staat lekker te pruttelen, het ruikt heerlijk

Coleslaw met granaatappel gemaakt

Ribbels liggen lekker op te warmen

Hasselbacks erbij

Om je vingers bij af te likken

Bedankt weer voor het kijken
 
Dit zijn inderdaad de lekkerste Ribs tot nu toe.
Heb ze inmiddels ook al twee keer gemaakt.
De saus is ook erg lekker.
Ondanks dat ik geen JD fan was heeft die me ook aangenaam verrast.
648ddcd4d81999b4cc7b7d9b8ca2c812.jpg

234a5d2f49c839461e8484b105851a7a.jpg

Lekker dikke jetsers!
3a750ff7611889b05451b69e13de1213.jpg

En om het extra rooster van de Keg ook maar eens te gebruiken nog maar een keer gemaakt voor de visite
fd0b85e339a30d8b1413a4612bfd54a3.jpg


 
Wij hebben ze vanavond ook weer op. By far onze favoriet tot nu toe. Zo ongelofelijk lekker en ze vielen van het bot af. Beter kan niet. Geen foto's dus niet gebeurd B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan