BasBQ
Beef en Steak

Steven & me augustus 2014. Gegrilde paling met zoete kaneel en steranijs

 
 
 
 
 

MarBQ

Gerijpt
Berichten
3.192
De Koreaanse keuken is al een tijd ??n van mijn favorieten dus daarom deze Steven voor deze maand.
Het gerecht komt uit Planet BBQ en is te vinden op de pagina's 478, 479 en 480.
Ik hoop dat jullie net als ik benieuwd zijn naar dit gerecht.


Gegrilde paling of heilbot met zoete kaneel en steranijs:

Waar: Seoul, Zuid Korea

Wat: Gegrilde paling ( of een andere vis ) gemarineerd en bestreken met een zoete, zeer aromatische Koreaanse BBQ saus

Hoe: Directe grill methode

Feitjes: De vis in dit recept wordt meerdere keren bestreken en gegrild. Paling staat in grote delen van de BBQ wereld hoog aangeschreven, vooral in Azi? en Itali?. De kans is groot dat je zelf nog nooit paling hebt bereid. Vraag de vishandelaar om hem voor je te fileren. Als je liever niet met paling wilt experimenteren, kun je ook een milde witvis zoals heilbot of zeebaars gebruiken.

De ingredi?nten;

1/2 kop sojasaus
1/2 kop sake
1/4/kop Aziatische (donkere) sesamolie
1/4 kop lichte maisstroop (glucosestroop gewonnen uit mais)
1/3 kop stevig aangedrukte lichtbruine suiker
2 teentjes knoflook, gepeld en voorzichtig gekneusd met het lemmet van een hakmes
2 plakken gember (5 mm dik) voorzichtig gekneusd met het lemmet van een hakmes
2 lente-uitjes, het witte deel voorzichtig gekneusd met het lemmet van een hakmes, het groene deel fijngesneden voor de garnering
1 plak zoet ui (5 mm dik) of nog 1 lente-uitje
3 eetl. geroosterd sesamzaad
2 stuks steranijs of 1/2 theel. Chinees vijfkruidenpoeder
1 kaneelstokje (5 cm)
1 gedroogde Aziatische rode chilipeper, of 1/4 theel. rode chilivlokken
1 theel. zwarte peperkorrels
1/2 theel. gemalen sanchopeper (zie opmerking) of 1/2 theel. gemalen szechuanpeperkorrels en een snufje gemalen koriander
700-900 gram paling of heilbotfilets

Ook nodig; een grilmand (naar keuze)

Opmerking: Sancho-peper is een aromatische specerij met een muntachtige citroensmaak. Gemalen sancho-peper is te koop bij de toko. Er is eigenlijk geen alternatief, maar met gemalen szechuanpeper met een snufje koriander kom je in de buurt.

Voorbereiding; 2 uur rusten voor het specerijenmengsel, plus 1 uur voor het marineren; je kunt het specerijenmengsel een dag van tevoren maken.

1: Doe de sojasaus, sake, sesamolie, maissiroop, bruine suiker, knoflook, gember, het wit van de lente-uitjes, de ui, 2 eetlepels geroosterd sesamzaad, de steranijs, kaneel, gedroogde chilipeper en sancho-peper in een grote pan met dikke bodem en breng het mengsel op matig vuur aan de kook.
Draai het vuur laag en laat het geheel 15-20 minuten zachtjes pruttelen, tot het stroperig en vol van smaak is.
Roer regelmatig. Haal de pan van het vuur en laat het mengsel in 2 uur afkoelen tot kamertemperatuur. Zeef het in een andere pan of schone pot. Je kunt het mengsel maximaal 24 uur van tevoren maken en afgedekt in de koelkast bewaren.

2: Leg de palingfilets in een ovenschaal. Giet 1/3 kop van het specerijenmengsel in een schaaltje en bestrijk de vis aan beide kanten royaal met het mengsel. Laat de paling 1 uur afgedekt marineren in de koelkast.

3: Maak de BBQ klaar voor de directe grill-methode en verhit hem tot hij matig heet is.

4: Vet de vismand in met olie of maak het rooster schoon en vet het in met olie. Leg de paling in de vismand en leg hem op het hete rooster. Ook als je geen vismand gebruikt leg je de paling op het hete rooster. Gril de paling 2 minuten per kant. Giet nog wat van het mengsel in een schaaltje en bestrijk de vis aan beide kanten - maak de grillmand hiervoor open. (Je giet steeds een beetje van het mengsel in het schaaltje om niet de hele hoeveelheid te besmetten met het kwastje waar je de vis mee hebt aangeraakt.)

5: Gril de paling weer 2 minuten per kant en bestrijk hem weer. Gril en bestrijk de paling tot hij goudbruin en gaar is: 8 minuten per kant, 16 minuten in totaal. De gare paling valt uit elkaar als je erop drukt.

6: Leg de gegrilde paling op een schaal of op borden. Lepel het overgebleven specerijenmengsel erover en bestrooi de vis met het restant sesamzaad en het groen van de lente-uitjes. Serveer de paling meteen.

Greetz en eet smakelijk.

Marco




 
Hier de Steven & Me opdracht voor deze maand.
 
Leuk recept Marco., alleen ben ik niet zo'n liefhebber van dat natte spul....
Ach, misschien willen mijn ouders komen eten, je weet maar nooit :)
 
kikke recept! ik ga eens kijken of ze paling hebben liggen. en de bookmarks naar al die 'banchan' (bijgerechtjes voor de korean bbq) eens afstoffen.
 
Volgens mij gaat het hier om NIET gerookte paling.
De paling die hier bedoelt wordt is denk ik de bakpaling.
Ik besef dat die misschien niet makkelijk te verkrijgen is maar je mag altijd terug vallen op de andere witvis!!
Veel succes!!
 
Lijkt me lekker! Ben dol op verse paling uit de pan. Van Q wordt het waarschijnlijk alleen maar beter.  Even langs Eveleens dan maar voor wat bakaal
 
Ik heb deze toch maar even tussendoor gedaan. Had nagenoeg alles in huis op de paling na. Het was erg lekker, ga dit zeker herhalen. :)
 
Hier mogen de resultaten van de Steven & Me augustus 2014: Gegrilde Paling
 
Deze maand niet overgeslagen....  :)

Beginnend met de groepsfoto:
4SJJZEX.jpg


Saus/marinade in wording:
CGs0UEo.jpg


Fileren ging redelijk, op de staartpunten na....
UDS was nog warm van de paling-rook-sessie, deze opgestookt tot 180 graden en de paling achter tralies gegaard:
2XWgGMV.jpg


Hierdoor geen korstje, maar niet minder lekker:
uY54ndW.jpg


Gegeten met nasi uit eigen keuken:
z77eNEJ.jpg

En wat vonden we er van? Was de eerste keer dat ik bak-paling maakte, en het resultaat viel zeker niet tegen. De saus was ook lekker, en deze kan zeker ook bij kip geserveerd worden!
Het is dat de paling, behalve via postorder (verzendkosten), moeilijk te verkrijgen is, anders zou dit zeker vaker op het menu komen.
 
Al een tijdje bezig met Steven&Me. Netjes onderaan begonnen, maar deze wilde ik graag maken. Wist ook niet goed wat ik van moest verwachten, maar vind hem echt super lekker. Gelukkig was ik niet de enige, dus deze zal vaker gemaakt worden. :)


Alles verzamelen:

2014-08-25 Gegrilde paling met zoete kaneel en steranijs 01 by Bidle, on Flickr


De marinade maken:

2014-08-25 Gegrilde paling met zoete kaneel en steranijs 02 by Bidle, on Flickr


2014-08-25 Gegrilde paling met zoete kaneel en steranijs 03 by Bidle, on Flickr


2014-08-25 Gegrilde paling met zoete kaneel en steranijs 04 by Bidle, on Flickr



Bidle01 gereed gemaakt en wilde eerst mijn nieuwe grote Weber visrek gebruiken, maar vond het leuker om de zooi vies te maken. :D

2014-08-25 Gegrilde paling met zoete kaneel en steranijs 05 by Bidle, on Flickr


2014-08-25 Gegrilde paling met zoete kaneel en steranijs 06 by Bidle, on Flickr


Kijk ze eens mooi kronkelen op de Q:

2014-08-25 Gegrilde paling met zoete kaneel en steranijs 07 by Bidle, on Flickr


2014-08-25 Gegrilde paling met zoete kaneel en steranijs 08 by Bidle, on Flickr



Klaar om opgediend te worden samen met de gemaakte aardappelsalade:

2014-08-25 Gegrilde paling met zoete kaneel en steranijs 10 by Bidle, on Flickr


Nog twee close-ups:

2014-08-25 Gegrilde paling met zoete kaneel en steranijs 11 by Bidle, on Flickr


2014-08-25 Gegrilde paling met zoete kaneel en steranijs 12 by Bidle, on Flickr


Was echt lekker!
 
En natuurlijk hier mijn resultaat!!!

De ingredi?nten.

DSC03858_zps482f9e87.jpg


alles lekker inkoken!! ( had eigenlijk verwacht dat hij stroperiger zou zijn!!)

DSC03863_zpsb977e6f8.jpg


DSC03864_zps3bfaab26.jpg


De paling. Het recept spreekt over filets dus ik de bakpaling, die overigens heel goed op het www besteld kunnen worden!!, getracht te fileren!!. Nu zal het ongetwijfeld aan mij liggen maar ik ontbeen nog liever een koe in zijn geheel!! De volgende X gaan de palingen er in zijn geheel op!!

DSC03867_zps1c06378e.jpg


De ingekookte marinade.

DSC03869_zpsbd0b5319.jpg


De palingfilets in een zipupbag om een beetje te marineren.

DSC03872_zps684b8d00.jpg


De filets in het rek.

DSC03876_zps932c2ab1.jpg


En op de WGA.

DSC03878_zps9a7918ae.jpg


DSC03881_zpsbfa5eee1.jpg


DSC03883_zpsde7534b2.jpg


En klaar zijn ze!!

DSC03887_zps5c11ca4a.jpg


Op een bordje met wat Koreaanse bijgerechten.

DSC03891_zpsb822807d.jpg


DSC03892_zps6a4f0773.jpg


Wij vonden het heerlijk en ik zal zeker deze marinade ook op een lekker stukje kip gaan gebruiken!!

Thanx for watching en eet smakelijk!!

Greetz Marco
 
Ja hoor, S&M nr.1!!

Hij is in een woord GEWELDIG, snap niet dat deze niet vaken gemaakt is.
De saus is zo lekker dat ik de Yakitori maar gelijk weggegooid heb...
Hier witvis gebruikt omdat die beter gegeten word als paling, ik vond dit een veilige keus icm met vriendin en mn kleine maat.
Maar met deze saus is alle vis vlees en gevogelte goed te maken!!





















 
Staat toch echt dat het ook met meerdere soorten vis werkt!!
Is zeker met kip zeer goed te doen!! :D :D :D
 
Zou kunnen, dat is hier dus ook.
Ze kunnen hierboven dus ook zien dat er alternatieven zijn.
Maar ga de paling zeker zeer snel proberen, dan kunnen Petra en mijn zoontje de witvis nemen en een stukje paling proberen.

Edit: MarBQ, je hebt helemaal gelijk, je was me net voor.


Zou de saus na koken niet langer houdbaar zijn?
De TS geeft aan maar 24 uur....
 
Denk idd dat de paling het afschrikmiddel is. ;)
Echter vond ik dit ??n van de betere, juist icm paling. Had het niet verwacht, maar deze gaat nog vaak voorbij komen.
 
Ziet er heerlijk uit zeg. Bij mijn volgende palingrookronde ga ik er zeker eens een paar apart houden hiervoor.
 
Ja, ik heb deze dus ook gemaakt. En ik vond het niet lekker. Toegegeven het was niet smerig ofzo, maar het is niet opgegaan en wat over was heb ik WEGGEGOOID, en dat wil voor mij echt wel wat zeggen... De vis was me veel te vissig in combinatie met de te zoete en zware marinade, ik vond het geen goede combi. Echt heeeeeel zonde want ik hou echt van paling! En ook van zoete marinade op vis (met mange en sinaasappel of met die soort zoete chilisaus achtige shizzl die je in het vietnamese restaurant krijgt bijvoorbeeld). Maar waar het nou misgegaan is? Geen idee...

Er zijn wel foto's enzo hoor, maar ja. Pfffff.

De rest van de korean bbq was trouwens een groot succes, met allerlei zelfgemaakte 'banchan', kimchi uit een potje van de oriental (ook niet bijzonder, moet dus voortaan ook maar zelfgemaakt) en als troost ook nog maar een klein stukje entrecote op de grill.
 
Terug
Bovenaan Onderaan