BasBQ
Beef en Steak

Steak Fiorentina maar dan anders

 
 
 
 

Bert

Gerijpt
Berichten
2.598
De laatste tijd alweer een beetje aan het rondneuzen van wat ik in mijn vakantie wil gaan doen.
Het wordt natuurlijk weer Itali? want ik ben dol op die mensen en het sfeertje.
Vooral in de dorpjes net buiten de toeristen gebieden vind je de meest leuke eetgelegenheden.
Maar die vind je niet op het internet.
Dus om even in de stemming te komen een kort filmpje over de Steak Fiorentina en Dario Checchini een zeer bekende slager uit Itali?

https://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=_4mgc9LPTp8

Ondanks dat hij heel beroemd is vind ik dat hij zijn steaks aan het eind toch een beetje lomp vern**kt :(
Met net wat meer aandacht voor het aansnijden zou het beter overkomen en dus smaken, maar dat is mijn mening.

Ik maak mijn steak van een stuk rib-eye. Wat maakt het dan een steak Fiorentina? Eigenlijk de eenvoud. Alleen wat peper van te voren erop doen.
En het zout na het rusten en aansnijden.
En natuurlijk het roosteren dicht boven de houtskool.

Allereerst een lekkere stuk vlees nemen van een goede kwaliteit. Lekker dik zodat het niet te snel gaar wordt.
DSC01786.jpg

DSC01787.jpg


Dit kruiden met vers gemalen peper uit de molen. Ik heb de vier seizoenen mix van Verstegen gebruikt.
Op kamertemperatuur laten komen en dan eerst indirect op de bbq tot 38 graden.
Aan de linkerkant ligt mijn rooster al in de laagste stand lekker dicht op de houtskool.
De 2 varkensfilets zijn voor mijn vrouw en mijn dochter. Die vinden de rib-eye zo naar koe smaken ??? Die sporen niet maar dat laat ik maar zo.
DSC01789.jpg


Bij 38 graden is het tijd voor het roosteren. Ik doe dit met de deksel open zodat de vlammen langs mijn vlees likken.
Door regelmatig keren verbrand het niet maar krijg je wel een lekker geroosterd korstje, en het bijbehorende smaakje.
Dit doe je totdat je het korstje naar je eigen idee voldoende is. Dan eventueel nog even indirect tot je de gewenste kerntemperatuur bereikt hebt.
Ik heb hem gegaard tot 55 graden.
DSC01793.jpg


Daarna even laten rusten.
Aansnijden en nog even wat peper uit de molen en wat zout naar smaak erop strooien.
Je beleeft nu echt de pure vleessmaak door de eenvoud.
DSC01796.jpg

DSC01798.jpg

DSC01799.jpg


Ik heb er weer van genoten samen met mijn zoon die wel koe lust ;D
 
dat ziet er gigantisch lekker uit bert
 
Dat is nou een erg lekker bordje met een fatsoenlijk stuk vlees
 
Mooi stukje vlees en mooi verhaal Bert!
 
HMMMMMMMMMM

(ja met hoofdletters)

Ik had het genoegen in Rome een echte steak Fiorentina te mogen eten.
Dat was inderdaad een T-bone van 1000gr (samen met de Mrs die ook graag koe proeft)

IMAG0077_zps63667367.jpg


IMAG0055_zps45136514.jpg


Dus ik deel je passie volledig Bert, ook dat van italiaans eten in die leuke non touristische tentjes

 
Daar blief ik ook wel een paar plakjes van!
 
Bert, dat ziet er erg lekker uit! Wij gaan deze zomer ook weer naar Itali? en ik kan niet wachten om weer dit soort stukken vlees te eten.

Opvallend dat je de steak eerst indirect doet. Waarom doe je dat?
 
Prachtige rib eye. Ik kan me ook herinneren dat de fiorentina een bot in zich bad. Is het normaal gesproken een Tbone?
 
En zo garen wij dus de perfecte steak!  Hulde, Bert.
Over een paar weekjes ga ik ook weer een paar van die 'tennisrackets' braden. Heerluk:)
 
Mw. BBQ68 zei:
Prachtige rib eye. Ik kan me ook herinneren dat de fiorentina een bot in zich bad. Is het normaal gesproken een Tbone?

Het is idd vaak een Tbone. Maar ik vind Tbone's altijd wat tegen vallen omdat het eigenlijk niet mogelijk is om die echt goed te garen.
Het haas gedeelte bereikt altijd eerder z'n kerntemperatuur dan het entrecote gedeelte. Dit heeft te maken met zijn lossere structuur (zachter vlees).
Dus of het haas gedeelte is te gaar of de entrecote te rauw.
 
BBQ68 zei:
Bert, dat ziet er erg lekker uit! Wij gaan deze zomer ook weer naar Itali? en ik kan niet wachten om weer dit soort stukken vlees te eten.

Opvallend dat je de steak eerst indirect doet. Waarom doe je dat?

Op deze manier krijg je een mooie gelijkmatige garing door het hele stuk vlees. Het is in het midden net zo als net onder de korst.
Als je hem alleen direct grill wordt de korst naar mijn idee te dik en te droog. Het geeft ook onnodig veel spanning op het vlees wat meer vocht verlies oplevert.
Op het filmpje zie je aan het eind bij het aansnijden ook een veel dikkere rand in het vlees. Dit gedeelte is droger dan het vlees in het midden. Dat vind ik dan weer niet goed.
 
Bert zei:
BBQ68 zei:
Bert, dat ziet er erg lekker uit! Wij gaan deze zomer ook weer naar Itali? en ik kan niet wachten om weer dit soort stukken vlees te eten.

Opvallend dat je de steak eerst indirect doet. Waarom doe je dat?

Op deze manier krijg je een mooie gelijkmatige garing door het hele stuk vlees. Het is in het midden net zo als net onder de korst.
Als je hem alleen direct grill wordt de korst naar mijn idee te dik en te droog. Het geeft ook onnodig veel spanning op het vlees wat meer vocht verlies oplevert.
Op het filmpje zie je aan het eind bij het aansnijden ook een veel dikkere rand in het vlees. Dit gedeelte is droger dan het vlees in het midden. Dat vind ik dan weer niet goed.

Dank je voor je toelichting, klinkt eigenlijk best logisch. Volgende keer ook maar eens zelf op deze manier proberen.
 
beetje late reactie, maar ehhhhhh, je hebt zeker niks meer over?
Ziet er wel heel erg lekker uit.
 
Mevr. Nosmo zei:
beetje late reactie, maar ehhhhhh, je hebt zeker niks meer over?
Ziet er wel heel erg lekker uit.

Er liggen er nog wel een stuk of 6 in de vriezer :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan