Beef en Steak

Standing Rib Roast, niet echt low, wel wat slow..

Looney

Kooltjesharker
Tsja, onder welke categorie stop je dan 2.3 Kilo Standing Rib Roast (SRR)? Het duurde circa 3 uur dus dat is enigzins slow, de temperatuur daarentegen was 190 graden, beetje high.

Eigenlijk past ie onder beide categori?n maar ik kwak 'm hier lekker neer, het gaat tenslotte om het resultaat.

2.3 kilo SRR besteld bij de slager, deze slager doet veel zelf maar deze keer had hij een speciale bestelling voor mij, helaas was de uitbener iets te pro-actief wat resulteerde in een mooi stuk vlees maar helaas zonder ribben. Nu eet je de ribben toch niet op maar voor de presentatie toch wel leuk. Al met al, we hebben het besproken en ik heb het prachtige stukje duurzaam rundvlees meegenomen naar huis.

De volgende dag het vlees rustig op kamertemperatuur laten komen en nog een klein beetje getrimt, droog gedept en ingesmeerd met olijfolie. Daarna voorzien van wat peper en zout, meer wou ik het vlees niet aan doen. Opgebonden (eerste keer, best leuk om te doen!).

De BBQ's aan, de "grote" van 47cm voor de SRR en de kleine smokey joe voor de Haloumi Kebabs en gevulde paprika's met couscous en olijven.

4KXDE7x.jpg

Het opgebonden vlees:

OFhKgLK.jpg

Helaas geen foto's van het vlees op de BBQ, wel het eind resultaat:

UUiYCLv.jpg

7dJQzSX.jpg

Ce6rpfV.jpg

Wat vonden we er van?
De gasten vonden het verrukelijk, ik ook maar met wat kanttekeningen. Of ik heb het afschermen van het vlees tegen directe stralingshitte van de briketten niet goed gedaan of de 47cm ketel is simpelweg toch te klein om dit mooie stuk vlees zonder blakering goed te krijgen. Ik had alu folie gebruikt om een soort schild te maken. Het vlees was vrij hoog en zat bijna tegen de bovenkant van het deksel aan.. Een paar kleine stukjes waren droog en de bark daar te donker.

PeZo was een uitstekende keuze, meer had het vlees niet nodig. Het handje Mesquite rookhout leverde een goede combinatie rooksmaak op, niet overheersend maar lekker subtiel aanwezig.

De temperatuur tijdens de run begon op ruim 230 graden en later zakte dit in naar circa 190 graden, dat zat wel snor.

Vandaag de cold-cuts op brood, ook geen straf :)

Ziet er super uit !  :)

Misschien de volgende keer niet op het rooster maar ernaast op het kolenrooster in een bak o.i.d. ? (zoals met een bcc) ...hitteschild ernaast ... volgens mij moet dat werken ..

Zo! Dat ziet er goed uit. Dat lust ik heel erg

Terug
Bovenaan Onderaan