BasBQ
Beef en Steak

Staartstuk + sidedishes

 
 

Welmer

Pitmaster
Berichten
739
Eerlijk is eerlijk, ik kwam net tot de ontdekking dat "sidedish" deze maand het onderwerp is. Nou wil het toeval dat ik zondag net een mooi plaatje geschoten heb van het avond eten en deze wou ik jullie toch niet onthouden. Geen uitgebreid foto verslag dit keer, maar gelukkig wel wat actie foto's 😅.
Doordat de plannen voor zondag avond plots omgegooid werden door verkoudheids klachten, (je kan tegenwoordig niet meer je keel schrapen of je wordt al schuin aangekeken, maar dat terzijde) bleef de 1,6kg wegende sukade in de diepvries liggen en kon ik nog snel "opzoek" naar een behapbaar stuk vlees voor 2. Gelukkig bood de lokale vleesch boerderij uitkomst met een staartstuk (picanha) van 750gr. Het zou de eerste keer zijn dat ik een staartstuk zelf bereid dus ik was meteen enthousiast. Ik had de hele week al in mijn hoofd om prei tussen de kolen te leggen aangezien ik dit ook nog nooit gedaan had en het leek me fantastisch!! Dit echter niet op mijn boodschappenlijst gezet dus kwam er pas bij het uitpakken van de wortelen en asperge-brocolli achter dat mijn prei idee opgeschoven wordt naar volgende week...affin. Wortelen en asperge-brocolli it is. Overigens heeft asperge-brocolli niks met asperges te maken, maar is het gewoon een kleine brocolli met een langgerekt steeltje. Deze gaan we mooi even grillen en daarna rustig garen. Wat olijf olie, balsamico azijn, honing en pezo maakt het af. Om in de groentes te blijven doen we er ook wat hasselback aardappels bij, ingesmeerd met olijfolie, knoflook, thijm, oregano en wat slagen zout. Als laatste maar zeker de uitblinker van de side dishes : chimichurri 👌. Ik had nog wat verse thijm, oregano en sali over dus deze met peterselie een rood uitje, rood pepertje, paar knoflook teentjes en rode wijn azijn gemengd....werkelijk waar...wat een heerlijkheid!
En dan natuurlijk het staartstuk zelf. De vetlaag ruitlings ingesneden en een beetje in een rub gezet om een uur van te voren nog zout en peper toe te voegen. Ik ben voor reverse sear gegaan, eerst op 110/120 tot een kerntemp van 47/48 om daarna de compact op te stoken en hem direct af te grillen tot ongeveer een kerntemp van 52. Doordat ik hem daarna nog in de alufolie heb laten rusten was de eind temperatuur een (in mijn optiek) perfecte 54/55 graad. Ik heb de verleiding van het vuur kunnen weerstaan en heb zonder vlammenzee de korst verkregen. Ik moet zeggen dat het vlees me vies tegen viel, je kan nog beter een kurk eten.....

Geintje natuurlijk, wat een fantastisch stuk vlees!!! Super mals en de vetlaag geeft een mooie smaak af. De vrouw des huizes snijdt hier normaal ,als ze ook maar denkt dat het vet is, alles weg. Echter heb ik gisteren toch een paar stukjes zien verdwijnen..en dan niet in de prullebak. Heel het stuk is opgegaan!

Ps. de aardappels waren voor de helft "verkoold", dit in combinatie van een hoge temp en uitschieten met de kruidenolie bij insmeren. Ik was te lui om de extra laag olie uit het pannetje te halen 🙈 waardoor de onderkant als het ware 1,5 uur heeft gefrituurd.
Ohja en de wortels waren nog te hard naar mijn zin. Goed, aldoende leert men zullen we maar typen.
Dan nu tijd voor wat foto's.
Bedankt voor jullie tijd 😉
20211114_093903.jpg
20211114_100256.jpg
20211114_100335.jpg
20211114_114429.jpg
20211114_155404.jpg
20211114_155429.jpg
20211114_163326.jpg
20211114_163355.jpg
20211114_172138.jpg
20211114_172148.jpg
20211114_172937.jpg
20211114_172942.jpg
20211114_174356.jpg
20211114_174319.jpg
 
Ziet er prachtig uit. Zal prima gesmaakt hebben. Ik zie wel vaker wortelen op de bbq. Hoe lang moet dat (bij welke temperatuur) en is dat dan direct of indirect?
 
Erg mooi gerecht zo geworden!
Lekker hoor.
 
Ziet er heerlijk uit!
 
Ziet er lekker uit zo op’t plankje
Mis toch wel de prei hoor bij zo’n presentatie 😉😁
 
Lekker plankje hoor! Beetje jammer dat je die laatste aardappel niet hebt ingesneden 😜 succes met de wedstrijd!
 
Ziet er prachtig uit. Zal prima gesmaakt hebben. Ik zie wel vaker wortelen op de bbq. Hoe lang moet dat (bij welke temperatuur) en is dat dan direct of indirect?
Ik grill ze eerst direct, daarna indirect rond de 180 graden. Ze lagen er nu ongeveer 30 minuten op.
 
Hollandse AVGtje krijgt zo wel een nieuwe betekenis. Dat ziet er fantastisch uit zeg!
 
Mooi gedaan hoor. Prachtige plaatjes van een mooi gerecht😊
 
Terug
Bovenaan Onderaan