BasBQ
Beef en Steak

Spiessbraten

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.653
Wil ik een balansdag houden, komt een vriend langs met twee stukken spiessbraten á 1 kg /stuk van een goede duitse Meistermetzger hier net over de grens. Vraag of ik hier wat mee kan. Dat is balen...;)

Twee stukken samengevoegd. Ieder stuk bestaat uit procureur, diep ingesneden en gevuld met spek, ui en kruiden. Daarna strak samengebonden.

IMG_3763.jpg


Q voorbereid op 165C roostertemp. Gekozen voor briketten van Vuur&Rook. 20 koude briketten verdeeld over 2 mandjes links en rechts en 20 hete briketten bijgevoegd. Temp. afgeregeld.
Om 17.00 de spiessen op de Q. Indirect. Mandjes links en rechts.
Om 19.10 is het geheel netjes gaar op een kerntemp. van 70C. Spiessen eraf gehaald en te ruste gelegd.

IMG_3764.jpg


Voor de jeugdige volwassenen nog ff wat hamburgers gebakken. Ondertussen loopt de kerntemp op tot 74C. Volgens Metzer moet dit 75C. zijn, maar dat is mi. toch te hoog.

IMG_3766.JPG


Al met al een lekker bordje vol. Aangevuld met een eigen gemaakte Bayrische Kartoffel Salat.
De nodige Weissen en Bit erbij en happen maar.

IMG_3767.JPG


Veel smulgenot.
 
Ziet er goed uit zeg, jamjam die kartoffelsalat lijkt me heerlijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Hmmm die kartoffelsalat lijkt me heerlijk ;) receptje ervan aub ?
 
Dat is leuk om een keer te maken!
 
Voor dit soort balansdagen houd ik mij aanbevolen ;)
 
Hmmm die kartoffelsalat lijkt me heerlijk ;) receptje ervan aub ?

Natuurlijk Scoozy.
- 1 kg vastkokende aardappels schillen en net gaar koken in groente bouillon
- afgieten en snel in splakjes snijden. Anders garen die te lang na. Doe eea in een hoge kom
- aurken snijden, uit laten lekken (5 stuks)
- uien en knoflook snijden (2 uien en 2 teentjes)
- tuinkruiden hakselen
- 2 dl bouillon maken en dit beetje bij beetje ver de afgekoelde schijfjes gieten. Vastkokers nemen niet veel vocht op.
- eetlepeltje balsamico azijn en peper naar smaak toevoegen
- alles door elkaar roeren en 2 eetlepeltjes mosterd erbij. ( geen zoete mosterd).. was in mij geval net teveel.

Alternatieven:
- uitgebakken stukjes bacon toevoegen
- rood pepertje beetje tussen mengen
- kook de uien ff mee in de bouiilon, gaat de scherpe smaak eraf
- vervang 1 lepel mosterd door bv yogonaise

Op internet staan nog 100+ variaties.

Eet smakelijk.
 
Dat ziet er een super maaltje uit. Ik zal me in dat stukje vlees eens moeten gaan verdiepen. Ik weet zeker dat we dit lusten
Man het water loopt me in de mond.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk Scoozy.
- 1 kg vastkokende aardappels schillen en net gaar koken in groente bouillon
- afgieten en snel in splakjes snijden. Anders garen die te lang na. Doe eea in een hoge kom
- aurken snijden, uit laten lekken (5 stuks)
- uien en knoflook snijden (2 uien en 2 teentjes)
- tuinkruiden hakselen
- 2 dl bouillon maken en dit beetje bij beetje ver de afgekoelde schijfjes gieten. Vastkokers nemen niet veel vocht op.
- eetlepeltje balsamico azijn en peper naar smaak toevoegen
- alles door elkaar roeren en 2 eetlepeltjes mosterd erbij. ( geen zoete mosterd).. was in mij geval net teveel.

Alternatieven:
- uitgebakken stukjes bacon toevoegen
- rood pepertje beetje tussen mengen
- kook de uien ff mee in de bouiilon, gaat de scherpe smaak eraf
- vervang 1 lepel mosterd door bv yogonaise

Op internet staan nog 100+ variaties.

Eet smakelijk.

Ik heb 'm gemaakt, super lekker!
Inderdaad met wat uitgebakken spekjes en nog een paar grof gehakte kappertjes gemaakt.

Bedankt voor 't recept!
 
Dit lijkt mij echt een fantastische maaltijd nog wat gemischter salat erbij en het is af🥰 zeer binnenkort staat dit op het menu🥳
 
Terug
Bovenaan Onderaan