BasBQ
Beef en Steak

Spicy honey roken.

Bushie

Kooltjesharker
Berichten
145
Vrienden.
Op een evenement proefde ik gerookt honing, deze van smokyQ ( kwam uit Australië was nog niet op de Nederlands markt ).
Deze maakte veel indruk , dus ik aan de slag.
350 gram blousemhonning,( supermarkt) 1x eetlepel gembersiroop,1x eetlepel cocosblousemsuiker, ( toko) 1,5 eetlepel water en een goede theelepel hete Chili vlokjes ( tabasco kan ook ) ik vond het mooier kijken.
21E087A0-C1A0-4EDD-851F-7DE64ECAFDA4.jpeg

Kies voor een groot opervlakte waar de rook lekker op dan neer slaan.
Twee kolen aan gestoken daar twee blokjes whisky vaten hout.
Temperatuur 40 graden drie uur roken , top ven bijna dicht nog geen lucifer er tussen.
Een paar keer roeren.
Veel plezier ! Groet john
 
Goed idee, hoe was de rooksmaak? Niet te heftig aanwezig na drie uur?
 
Top ik was er bijna ! Ik weet nu hoe het werkt nu nog de nuances aanpassen .
Ik denk goede honing ,en meer pit ( dit is persoonlijk).
Je proef natuurlijk eerst de honing, tip als toch moet roeren kan men ook proeven smaken verschillen.
Gr.john
 
De chilli is natuurlijk pak ik een flake mee , of vloeibaar door middel van bv tabasco of der gelijke
13179CC1-8E0B-4BAB-8135-FA960D6BC886.jpeg
 
Supermarkt honing is dikwijls niet echt honing.
Ik koop honing enkel nog bij een lokale imker.
 
Ghost je heb gelijk,de Turkse bazaar heeft ook hele mooie of idd de lokale imker ( maar ook ik weet dat soms de bijen suikerwater krijgen ) zoals ik al schreef er is een hele mooie te koop voor 12€ maar dit is toch een uitdaging haha.
 
Supermarkt honing is dikwijls niet echt honing.
Ik koop honing enkel nog bij een lokale imker.

inderdaad, en vooral bij ketens zoals Lidl, Aldi en dergelijke zou dat een probleem zijn. kwaliteit betaal je nou eenmaal.

ik weet niet of dit in Nederland ook gebruikelijk is maar hier bij ons op de boerenbuiten heb je regelmatig mensen die hun eigen honing, confituur verkopen via een presentatiekastje aan hun boerderij, je kan gewoon een pot nemen en het geld dien je dan ergens in de kast te stoppen, is een systeem puur op vertrouwen dus. Haal daar ook mijn honing.
 
inderdaad, en vooral bij ketens zoals Lidl, Aldi en dergelijke zou dat een probleem zijn. kwaliteit betaal je nou eenmaal.

ik weet niet of dit in Nederland ook gebruikelijk is maar hier bij ons op de boerenbuiten heb je regelmatig mensen die hun eigen honing, confituur verkopen via een presentatiekastje aan hun boerderij, je kan gewoon een pot nemen en het geld dien je dan ergens in de kast te stoppen, is een systeem puur op vertrouwen dus. Haal daar ook mijn honing.

In mijn omgeving staan ook veel van die kastjes. Eieren, honing, vanalles.
Ik heb een collega met een paar bijenkasten, die levert mij altijd heerlijke potjes
 
Ghost je heb gelijk,de Turkse bazaar heeft ook hele mooie of idd de lokale imker ( maar ook ik weet dat soms de bijen suikerwater krijgen ) zoals ik al schreef er is een hele mooie te koop voor 12€ maar dit is toch een uitdaging haha.
Mijn pa is hobby imker, wij hebben dus altijd 100% honing.
Bijen krijgen inderdaad op sommige momenten een suikerpasta. Maar dat is als voeding voor de bijen (omdat de mens hun honingvoorraad afpakt), dat komt helemaal niet in de honing terecht.
Dat heeft dus helemaal niets te maken met het aanlengen van honing, wat helaas ook gebeurt.
 
Grappig deze vraag duurde lang.
Deze honing is bedoeld als dip!
Alles wat men gaard op de q is al rokerig. Keuze houtskool.
Maar bv worst , fruit, beenham , ijs waar u de kick aan wil geven toch !
Sorry misschien is mijn antwoord te direct, zo is deze niet bedoeld !
Maak je een wafel ,poffertjes pancake of gewoon een perzik.
Een Elvis burger met banaan en pindakaas .
Misschien popcorn.
Veel plezier !
 
Ik gebruik regelmatig honing in marinades, vaak voor Japanse kip gerechten. De kip gril ik vervolgens, een beetje extra rook geeft naar ik aanneem een hele extra dimensie aan de snelle gril stokjes. Met de hoge temperatuur krijg je die rook maar weinig mee van t vuur zelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan