BasBQ
Beef en Steak

Spicy Asian Buikspek

 
 

Bas89

Kooltjesharker
Berichten
142
Zaterdag was het weer eens tijd voor een buikspekkie, het was immers alweer even geleden.
Mijn pa kwam eten, als pre-Vaderdag diner, en ik wilde een beetje uitpakken. Had donderdag al PP gemaakt zodat hij dit ook kon proberen.

Donderdag het buikspekkie bij de boer gehaald en deze vrijdagochtend in de marinade gezet. Recept heb ik via Biggerbetterbastar, maar een kleine beetje aangepast omdat ik bang was dat hij anders te pittig zou worden voor het bezoek. Uiteindelijk was hij nog steeds aan de pittige kant.
Marinade:
6 el oestersaus
4 el sojasaus
2 el sesamolie
4 tl Chinese vijfkruidenpoeder
4 el Bruine Bastard suiker
4 tl Zwarte peper
4 tl chili-flakes
5 knoflooktenen

Dit in een ziplock zakje 24 uur de koelkast in. Tussendoor nog een paar keer gemasseerd om zeker te zijn dat hij mooi overal in kon trekken.
Zaterdag mocht ze op de Q. Q voorbereidt op 80 graden indirect. Idee was dat hij ongeveer 5-6 uur nodig zou hebben op deze temperatuur om een kerntemperatuur te hebben van 77 graden. Het laatste uur zou ik hem dan nog even opstoken in de hoop dat het vet wat krokanter zou worden.
1592835704449.png


Was voor mij de eerste keer dat ik de temperatuur zo laag moest houden, maar dit ging aardig goed.
Na 5 uur was het vlees nog maar op 68 graden, terwijl ik hier al een hogere temperatuur had verwacht. Uiteindelijk de Q flink wat opgestookt (tot 140 graden) omdat de temperatuur maar niet wilde stijgen. Na 6 uur uiteindelijk het spekkie eraf gehaald bij een temperatuur van 70 grade. Ze wilde niet verder stijgen. Met prikken voelde ze super mals. Dit bleek ook het geval.
1592836019458.png

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Kan het zo zijn dat de probe te veel in het vet zat en deze niet hoger gaat dan 70 graden. Zoals gezegd was het vlees super mals, maar wel wat aan de pittige kant. Hoor graag wat jullie ervaring hiermee is en wat ik eventueel verkeerd gedaan heb.

Alvast dank
 
Ziet er heerlijk uit! ;)
 
Zieter lekker uit hoor. Ik denk dat je in de zogenaamde stall zat en dat de temperatuur daarom niet steeg.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Zieter lekker uit hoor. Ik denk dat je in de zogenaamde stall zat en dat de temperatuur daarom niet steeg.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
Is dat dan toeval? Want de vorige keren dat ik buispek maakte had ik hier geen last van. Ik ken het wel bij de PP, dat je hem dan moet inpakken.
 
Is dat dan toeval? Want de vorige keren dat ik buispek maakte had ik hier geen last van. Ik ken het wel bij de PP, dat je hem dan moet inpakken.
Volgens mij is dat per stuk vlees verschillend bij welke temperatuur die in de stall gaat. Dus inderdaad een soort van toeval.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Uiteindelijk is het goed gekomen en ziet het er goed uit
 
Ziet er stevig uit.
Lekker gesmikkeld?
 
Laatst bewerkt:
@Peter64 Heerlijk gesmikked. Oorspronkelijke recept is op een broodje met wat zoetzure salade. Heb nog wat over dus daar ga ik vh weekend aan denk ik
 
Daar had ik graag een stukje van geproefd.
 
Ondanks dat het wat langer duurder is het eind resultaat prachtig geworden

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan