BasBQ
Beef en Steak

Spelen met 3-2-1 ribs methode

Reynald

Vuurmaker
Berichten
69
Hallo allemaal,

Ben vandaag begonnen (pippi langkous-style “ik heb t nog nooit gedaan dus ik denk dat ik t wel kan…) met 3-2-1 ribs in mn bbq.

Nu heb ik zeker wat tutorials bekeken, dus nu ben ik gewoon bezig netjes “de standaard” te volgen.

Nu vroeg ik me wel af, WAAROM doe je t 3-2-1. En daarop aansluitend, wat gebeurt er als je met deze tijden speelt. Dus, wat zou er gebeuren als je 2-3-1 doet, of bv 3-1,5-0,5, etc

Wat ik dus eigenlijk vraag: wat gebeurt er in de drie verschillende periodes?

Hopelijk lukken mn ribs vandaag iig goed ;)

Tnx alvast voor de tips/feedback!
 
De 3-2-1 methode is een leidraad als je deze tijden aanhoud zijn ze gewoon goed zacht en fall of the bone
Echter hou je van een beetje bite dan zou ik 2-1-1/2 uur aanhouden
Goed zacht maar met een bite
 
Volgens mij is je vraag wat er allemaal gebeurd in de verschillende tijden.

Als ik het goed heb dan rook en gaar je ze eerst, door ze in te pakken gaar je ze verder en daarna grill je ze af.

Correct me if I'm wrong
 
Je hebt dus niet de juiste tutorials bekeken anders hadden ze je vast wel uitgelegd waar 3-2-1 vandaan komt en waarom dat eigenlijk niet werkt qua tijden ;-)
 
Ik weet niet wat je wilt quoten uit die tekst, maar er staat iig dit ook in: "Deze manier van bereiden komt uit de VS en werkt goed als je, zoals ze daar doen, mooie dikke buikribben gebruikt. Dat is echter hier meestal niet het geval omdat we hier over het algemeen lenderibben gebruiken. Onze ribben zijn kleiner, dunner en malser. De tijden moeten daarom aangepast worden."
 
En om op de gestelde vraag te reageren. In de eerste fase voeg je rook toe aan het vlees en zorg je ervoor dat de kruiden zich vastzetten op het vlees. Ik hou daar altijd 3 uur voor aan.
In de tweede stap pak je het vlees in de folie in met smaakstoffen. Dat inpakken probeer je zo strak mogelijk te doen zodat het vlees suddert in het vocht en niet stoomt. Deze fase doe je totdat de ribs (bijna) gaar zijn. Hoe ver je dat doet is een persoonlijke keuze. Met normale ribs hou ik tussen de 45 minuten tot een uur en een kwartier aan.
Dan mogen de ribs weer terug de barbecue in. Eerst zonder saus zodat de kruidenkorst weer een beetje kan opstijven en daarna mag de saus erop om te karamelliseren. Dit is bij normale ribben bij elkaar een uurtje.
Maar uiteindelijk is het vlees leidend. Ook de temperatuur in je barbecue speelt een rol etc.
 
Je hebt dus niet de juiste tutorials bekeken anders hadden ze je vast wel uitgelegd waar 3-2-1 vandaan komt en waarom dat eigenlijk niet werkt qua tijden ;-)
Hey kijk ns aan: geeft idd veel antwoorden op veel van mn vragen :)

Tnx! Met deze info kan ik idd voor de volgende keer betere (gerichtere) keuzes en beslissingen maken.

Maar hoe dan ook, voor een eerste x klaag ik ( en de rest van t huishouden) niet…

4CF0990A-D392-4411-A70E-7C6321525E3B.jpeg


2F4E2649-8DD6-4548-8A4A-52A2FFD9E7D2.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan