BasBQ
Beef en Steak

Speksteen

Gemeten met een een IR thermometer. Gietijzer is minder glad maar geeft ook een mooie korst.
En ik heb hem lang op laten warmen, ben langzaam begonnen omdat ik nog steeds aan het experimenteren ben met de KJ. Maar hij heeft wel ff nodig hoor.
 
Kan iemand mij vertellen of de speksteen voor de classic Joe ook op de platesetter houder van de bastard large past?
 
@noskos leuk filmpje weer!
Ook al in de comments gezet, maar die roosters kan je vinden onder de naam koelrek koel rooster. Worden blijkbaar vaak gebruikt om koekjes die uit de oven komen te laten afkoelen/drogen.

En bij veel gebruik plakken op den duur de steaks vrijwel ook niet meer. Smash burgers blijft toch wel een plak werk, en zoals ik eerder al zei... Voor zichtig lossteken met spatels om schrammen te voorkomen want speksteen is redelijk zacht.
 
Klinkt goed. Zou een mayosear daar ook op gaan, of kan ie daar niet tegen?

Ik doe wel altijd mijn steaks reverse sear. Maar de speksteen van het begin onderaan ipv de deflector, zal deze dan al flink opwarmen.
 
@Just Vodka Gezien dank je! Ik heb inmiddels dezelfde bakblikjes op Amazon gevonden en daar naar gelinkt. Ze worden voor meer dingen gebruikt hoor. In de VS zijn die ¼ sheet pans waar je in heel veel barbecue-restaurants je eten op krijgt. Stukje butcher paper erop en dan je vlees. Kosten daar ook een habbekrats.

@Free_ltd, natuurlijk kan dat! Plamuurmes erover na afloop en klaar 😄 Ik had mijn speksteen ook lager kunnen leggen dan was het allemaal wat sneller gegaan maar als je ook wil filmen dan gaat dat weer lastig als dingen diep in je kamado liggen. Soms kies ik dan voor een mooi plaatje 🙈
 
@Robdijn met een Youtube video blijf je gewoon op hhet Genootschap. Die wordt in het forum afgespeeld. Dus dat is in principe geen probleem tenzij mensen hier reclamevideo's komen pluggen ;)
 
Wat ik meestal doe is op onderste niveau een halve deflector aan de linkerkant en niveau er boven de soapstone aan de rechterkant.
Zo forceer je de hitte van de kolen onder de deflector ook langs de steen. Ik zorg ook dat er altijd een redelijke opening zit tussen de wand van de kamado en de steen zodat daar ook hete lucht langs kan, anders kan je wel eens zo'n 20 of meer graden verschil hebben over het oppervlak.
Zo kan je met een volle kolenmand lang de steen op temperatuur houden.

Zo'n setup werkt ook prima met een gietijzeren plancha.
 
Kan iemand mij vertellen of de speksteen voor de classic Joe ook op de platesetter houder van de bastard large past?
Hier ben ik ook heel benieuwd naar, of dat ie bovenop een deflector past, iemand met een een bastard large die zo een speksteen in gebruik heeft?
 
Hier ben ik ook heel benieuwd naar, of dat ie bovenop een deflector past, iemand met een een bastard large die zo een speksteen in gebruik heeft?
Inmiddels heb ik de speksteen een poosje. Ik leg hem meestal onderin mijn deflector plate houder:
6D9515E3-718C-42D1-9C9C-1C136D64F668.jpeg


Er op kan ook:
A6F21084-09E8-446F-92C6-9168AD6275A9.jpeg
 
@Rogier wat vind je van de speksteen? Gebruik je em vaak en waarvoor?
 
@Rogier wat vind je van de speksteen? Gebruik je em vaak en waarvoor?
Ik gebruik hem voor alles waar je normaal een plancha voor zou gebruiken. Met name voor het grillen van steaks of burgers.
Let er wel op dat het opwarmen van de steen langer kost dan een gietijzeren plaat. Ik laat de steen ook vaak mee opwarmen als ik mijn barbecue aan steek, of ik gebruik hem gewoon als een deflector plate als ik hem later nodig heb om te grillen. Bijvoorbeeld bij een reverse sear.
De voornaamste reden dat ik een steen heb gekozen ipv gietijzer is omdat ik hier minder onderhoud aan heb en omdat de steen de warmte beter vast houdt.
 
Door alle verhalen en het Tomahawk filmpje van Dennis op YouTube ben ik wel geïnteresseerd in een speksteen.
Als ik Google op speksteen zie ik ook pizza’s op speksteen. Wat is het verschil tussen een pizzasteen en een speksteen?
 
Door alle verhalen en het Tomahawk filmpje van Dennis op YouTube ben ik wel geïnteresseerd in een speksteen.
Als ik Google op speksteen zie ik ook pizza’s op speksteen. Wat is het verschil tussen een pizzasteen en een speksteen?
Een pizzasteen is gebakken keramiek. Speksteen daarentegen is natuursteen.

Beide materialen kunnen goed hitte vasthouden, grootste verschil is (denk ik) dat als je vlees op een pizzasteen zou leggen dat dan de sappen in de poreuze materiaal zullen trekken, terwijl het op een speksteen juist in eigen sappen/vetten zal garen.
 
Een pizzasteen is gebakken keramiek. Speksteen daarentegen is natuursteen.

Beide materialen kunnen goed hitte vasthouden, grootste verschil is (denk ik) dat als je vlees op een pizzasteen zou leggen dat dan de sappen in de poreuze materiaal zullen trekken, terwijl het op een speksteen juist in eigen sappen/vetten zal garen.
Als ik zie naar de hoeveelheid sappen /vet die deels in de speksteen trekken dan wil ik mijn pizzabodem zeker niet op die steen hebben liggen.. Bij een pizzasteen zou dit nog erger zijn
 
Ondertussen hebben we de steen alweer even. Zie ik gisteren toch een scheur/barst over het oppervlakte lopen.
Nog niet door, maar dat lijkt mij een kwestie van tijd.
Gelijk KJ gemaild en vandaag sturen ze al een nieuwe op 😁.

20220808_152729.jpg


20220808_152654.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan