Ik had al een hele tijd bacon op m'n todo lijstje staan, maar vanwege m'n onregelmatige werk zat het er steeds niet in. Maar nu moest het er toch maar eens van komen.
Vanmorgen 2,4 kg buikspek (mag het een onsje meer zijn) opgehaald bij de slager en die ga ik op twee manieren in bacon proberen om te toveren, beide min of meer volgens Noskos recept.
Deze helft wordt gewone bacon.
En deze wordt maple/buckboard bacon.
Ik heb colorosso zout van de slager gekregen en die heeft een lagere nitriet concentratie dan het pink salt die Noskos gebruikt, dit zout hoeft je niet te mengen met keukenzout om je juiste concentratie te krijgen. Omdat mijn stukje spek kleiner is dan die van Noskos heb ik de hoeveelheden zout en suiker verminderd.
Eerst even lekker in masseren en daarna in een ziplock zakje.
Het andere stuk gaat in de buckboard bacon cure die ik in de US gevonden heb. Dit is een kant en klare cure met maple sugar. Eigenlijk moet dit met procureur maar het kan ook met spek.
Voor spek is de verhouding 1 deel poeder op 25 delen vlees.
Verpakt en gelabeld, klaar om een weekje te rusten in de koelkast.
Wordt vervolgd.....
Vanmorgen 2,4 kg buikspek (mag het een onsje meer zijn) opgehaald bij de slager en die ga ik op twee manieren in bacon proberen om te toveren, beide min of meer volgens Noskos recept.

Deze helft wordt gewone bacon.

En deze wordt maple/buckboard bacon.

Ik heb colorosso zout van de slager gekregen en die heeft een lagere nitriet concentratie dan het pink salt die Noskos gebruikt, dit zout hoeft je niet te mengen met keukenzout om je juiste concentratie te krijgen. Omdat mijn stukje spek kleiner is dan die van Noskos heb ik de hoeveelheden zout en suiker verminderd.

Eerst even lekker in masseren en daarna in een ziplock zakje.

Het andere stuk gaat in de buckboard bacon cure die ik in de US gevonden heb. Dit is een kant en klare cure met maple sugar. Eigenlijk moet dit met procureur maar het kan ook met spek.

Voor spek is de verhouding 1 deel poeder op 25 delen vlees.

Verpakt en gelabeld, klaar om een weekje te rusten in de koelkast.

Wordt vervolgd.....