BasBQ
Beef en Steak

Spekbokking of eigenlijk Brado's

 
 
 

ZBBQZ

Stoker
Berichten
304
Van een kennis heb ik onlangs een paar pakjes, aan boord gefileerde en diepgevroren haring gekregen. :D

Het eerste pakje ging in de pan en was heerlijk. Dit wordt het tweede pakje en deze wil ik koud gaan roken. Omdat de haring is gefileerd, is het eigenlijk geen bokking meer, maar volgens ingewijden een Brado (zie link hieronder).

Ik heb ze vaker gegeten (gekocht) en ik vind ze heerlijk, vooral met een gesnipperd uitje. Ik heb ze alleen nog nooit zelf gemaakt en daarbij komt dat dit ook de vuurdoop voor de CSG wordt. Ik heb me ingelezen en kwam hier veel info tegen:

http://smokeyjohn.nl/haring-roken



Ik heb de ontdooide haring 3 uur gezouten. In de tussentijd heb ik een soort rekje in elkaar geknutseld die 2 ovenroosters dragen. Dit geheel past en in de koelkast en in de 57 OTP. De haring ligt nu in de koelkast bij 2 graden Celsius te drogen. Ik denk dat ik ze een uur of 3 laat drogen. Daarna wil ik de CSG voor de helft vullen zodat ik rond 10 uur vanavond nog een grote vulling kan doen en de ochtend haal. Ze worden dan ongeveer 14 uur gerookt.


mobile.114bpusl.jpg

mobile.115drq18.jpg




Na 3 uur zouten, spoelen en met keukenpapier zachtjes droogdeppen de koelkast in:

mobile.116hbzir.jpg

mobile.117eojpy.jpg

mobile.1180nuqy.jpg



Na 3 uur in de koelkast drogen is het tijd om te roken. Ik heb een kleine rook geleider van aluminiumfolie gemaakt. Ik weet niet of het zin heeft, maar ik kreeg het idee dat de rook de kortste route volgde naar de uitgang. Nu lijkt dat niet meer zo te zijn.


mobile.11908ua5.jpg


mobile.121t8srh.jpg



De CSG doet het nog prima (19:30). Met een zaklampje schijnend zie ik rook uit de weber komen, dat komt dus wel goed. Als dit opgebrand is doe ik nog een volle lading die het tot morgenochtend moet halen.




Gisterenavond de CSG rond half 11 een nieuwe lading gegeven. Dit betekent dat de CSG op de eerste lading 6 uur heeft gerookt. Dat is langer dan ik dacht. Direct een volle lading in de CSG en verder gegaan met roken. Vanochtend om half 8 even gekeken, maar ik bedacht dat ze nog wel wat langer mochten. Uiteindelijk heb ik ze er om 09:30 eraf gehaald. De CSG rookte nog steeds en er was nog zo'n 8 cm te gaan. In totaal 17 uur gerookt. Hier het resultaat:


mobile.122b6sre.jpg

mobile.12352j7f.jpg

mobile.12446uuw.jpg



Uiteraard heb ik geproefd, maar helaas geen foto van het aansnijden. We vinden ze super lekker! Stiekem lekkerder dan die ik wel eens bij de visboer kocht :D.

Bedankt voor het kijken.

Z.


Update na aantal dagen in de koelkast:

Ik heb er net weer een gegeten. De smaken lijken sterker te worden. Ik denk dat ik een volgende keer toch een paar uur minder lang rook. De 17 uur is toch te lang voor mijn smaak. 12 a 13 uur is denk prima. Ook vond ik deze laatste een tikkeltje te zout. Volgende keer schroef ik de tijd voor het droog pekelen terug naar 2 1/2 uur.
 
Dat ziet er veelbelovend uit, ben benieuwd hoe het morgen is.
 
Dat is een heel mooi gesmurfde rek-constructie!
 
Ben nu al jaloers
 
Heb zelf gisteren ook gefileerde haring uit de vriezer gehaald  , lees graag je ervaring en het resultaat.

ik heb ze eerder warm gerookt , was een delicatesse .

voor koud roken moet  ik dan nu nog aanpassingen doen . Heb geen rookmot, ik rook met openhaard hout welke ik kloof tot kleine snippers.
 
Joop130 zei:
Heb zelf gisteren ook gefileerde haring uit de vriezer gehaald  , lees graag je ervaring en het resultaat.

ik heb ze eerder warm gerookt , was een delicatesse .

voor koud roken moet  ik dan nu nog aanpassingen doen . Heb geen rookmot, ik rook met openhaard hout welke ik kloof tot kleine snippers.


Ze zijn heerlijk! Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd hoe jij ze gaat roken en voor hoe lang etc! Ik hoop dat je een topic wilt starten. Altijd goed om te zien en lezen hoe anderen het doen.

Z.
 
Weet iemand hoe lang ik de brado's in vacu?m in een koelkast op 3 graden Celsius kan bewaren? Is het net als bij zalm ook mogelijk om ze in te vriezen?

Z.
 
Zal het gaan doen , kennis delen is altijd goed , heb er dit weekend ook tijd voor .
 
dat ziet er goed uit, je hebt een mooie stelling gebouwd voor je rekjes, waar heb je die rekjes vandaan?
 
De rekjes leen ik uit een tweede oventje die in mijn buitenkeukentje heb staan. Die wordt alleen in de zomer een heel enkele keer gebruikt. Ik heb ze dus niet ergens los gekocht.
 
En die hier nu gaan met stip op de to-do lijst!  :D

Heb ze laatst een keer op (van de visboer  ;) ) en vond ze heerlijk. Die wil ik dus zelf ook maken, en dankzij dit draadje weet ik nu ook hoe.
Dank voor het delen!
 
Ik heb er net weer een gegeten. De smaken lijken sterker te worden. Ik denk dat ik een volgende keer toch een paar uur minder lang rook. De 17 uur is toch te lang voor mijn smaak. 12 a 13 uur is denk prima. Ook vond ik deze laatste een tikkeltje te zout. Volgende keer schroef ik de tijd voor het droog pekelen terug naar 2 1/2 uur.
 
Dank voor deze aanvulling ZBBQZ  :)
ik hoop er dit weekend aan te beginnen, zal jouw opmerkingen meenemen  :)
 
En we zijn gestart  :D
Gisteren net op tijd nog twee haringen gescoord bij de visboer. Geen tijd meer om er aan te beginnen, want naar Vrienden van Amstel Live. Nog een beetje suf hier :)| :)| maar de haringen liggen in het zout nu.
Ben bezig met een repo, die zal ik hier plaatsen als alles klaar is.
 
Oke, de repo  :)

Alle ingredienten.




Twee-en-half uur in het zout in de koelkast, daarna buiten in de OTP gelegd om te drogen.
Na een uurtje of vijf-en-half gedroogd te hebben ben ik begonnen met roken.



CSG opstarten. . . .


. . . Roken . . .


. . . En klaar.


Gelijk de nieuwe vacumeermachine uitproberen  :)


Klaar  :D


Uiteindelijk 1 lading mot verstookt, heeft er wel 14 uur over gedaan.
Eerste smaaktest: LEKKER! Mooi zacht gebleven, zowel qua textuur als zout en rook verhouding. Die gaan er zeker vaker op  :D
 
Mooi dat het goed gelukt is!
 
Terug
Bovenaan Onderaan