BasBQ
Beef en Steak

spek spek spek spek

BertM zei:
arjan zei:
Het hoeft ook geen week in de koelkast te liggen natuurlijk en de ketjap is al zout genoeg van zich zelf.
Vlees in de supermarkt ligt ook gerust dagen in de koeler.

Mmmmm, zou me als ik jouw was me toch wat meer gaan inlezen, botulisme is niet iets waar mee moet spotten.

Volgens onderstaande linkjes klopt het toch echt hoor...


http://www.bbqgenootschap.nl/forum/charcuterie/zeeuws-spek/
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/charcuterie/walchers-gilden-spek/msg25153/#msg25153
 
hahaha, nee gewoon in de rookton met een vuurtje eronder. Verhitten tot 72 graden. De bacon heeft veel meer erin zitten net als het standaard recept.
koud roken staat nog wel op het verlanglijstje, maar dat komt nog wel binnenkort
 
Ik denk dat ik het met de temperatuur iets rustiger aan doe als die 165 en wat meer rooksensatie. We zien het zaterdag wel hoe het loopt. Als de kerntemperatuur maar goed komt.
Foto's volgen.
Wordt vervolgd
 
Weet iemand hoe het met het vocht uit het spek zit?
Ik had van de week bij de standaard bacon een klein laagje vocht uit de bacon in de zak.
Hij staat nu droog.
Ik heb foodsaver zakken gebruikt en die alleen dicht geseald zonder vacuum.
Zou het spek het vocht weer opnemen? snap er weinig van
 
Ja dat zou kunnen. Je spek moet wel harder aan gaan voelen naarmate het langer duurt.
 
Vandaag eindelijk de grote dag aangebroken. Heel de week heeft het spek liggen loeren in de koelkast.
gister de bacon en golden bacon gespoeld en te drogen gelegd. Vanmiddag m'n rookapparaat weer lekker opgestookt.
In de rookton heeft alleen nog maar vis gehangen dus vandaag is hij ontmaagd door de vleessappen. Met het opstoken rook het eerst naar paling in de tuin van al het vet wat daar weer van warm wordt.
Al gelijk problemen als je een ton hebt bedacht voor het roken van vis. Ik heb een los rooster tegen het vallen van de vis op de helft van de ton zitten. Deze eerst maar even naar boven geknutseld. het spek hangen werkt niet natuurlijk, en op die hoogte is het veels te dicht bij het vuur.

Ik heb de ton gestookt en gerookt met een mix van appel en eik, af en toe een paar handen beuknippers erop voor een beetje extra rook.
De temperatuur tussen de 80 en 100 graden schommelend, in een uur of 2,5 naar de 72 graden.
Het zijn 2 rooksessies geworden omdat ik te veel spek klaar had liggen......

vannacht ff rusten en morgen snijden en testen. de eerste stukjes warm zijn al geproeft natuurlijk.

q7t4.jpg


Warm stoken
ewp8.jpg


Garen en roken
oeyk.jpg


r731.jpg


p7ve.jpg


klaar!!
1ed3.jpg


oe70.jpg
 
Nou nou. Dat ziet er niet verkeerd uit!
 
vandaag alles eens geproefd. Vindt eigenlijk alle smaken erg goed gelukt!  Het walchers gilde spek is wel goddelijk lekker! maar golden bacon en de zeeuws spek variant mogen er ook zeker zijn.
Morgen snijden, vacumeren en dan de vriezer in.  Voor herhaling vatbaar dus
 
hmmmm bacon............
 
Terug
Bovenaan Onderaan