BasBQ
Beef en Steak

Speenvarkentje aan het spit

 

j1nx

Kooltjesharker
Berichten
105
Dit weekend was het dan eindelijk zo ver. Als afsluiter van de zomer een vrienden BBQ sessie met als gerecht een speenvarkentje van het spit en natuurlijk bier. Veel bier..




Met dank aan "Beef & Steak". Super service en ook geweldige aftercare. Paar keer gebeld voor tips over het bewaren, ontdooien etc.





Biggetje van 8 - 12 kg gevuld met;
- Spekjes
- Gehakt
- appel
- uien
- knoflook
- peterselie
- Zout / peper
- paneermeel







Om 11:30 kon hij aan het spit, netjes stabiel kunnen laten draaien op ~130 graden. Klep een stukje open moeten houden en een beetje afwisselend 1 brander van de 4 uit en aan zetten.

En om 16:30 toen we voor de eerste keer gingen meten was de ham 78,9, de buik vulling 79,9 en dus eigenlijk iets eerder klaar als verwacht.
Met spit en al een half uurtje laten rusten onder wat alu folie en daarna opgemaakt met de wel bekende appel.




Super dag en avond gehad. Eerlijkheids gehalve viel het eten een beetje tegen. Zat niet veel vlees aan (wel mals, weinig smaak), vulling was niet te vreten. Maar dat alles mog de pret niet drukken, het ging toch om de gehele ambience en het vinkje op de todo lijst.
 
Mooie sessie! Lijkt mij ook altijd nog erg leuk om eens te maken, alleen ben ik bang dat mijn wederhelft minder enthousiast is ;)
 
Daar heb je een punt. Mijn wederhelft kwam pas later toen de big weer weg was.
 
Mooie run! En schoon op of nog wat kunnen overhouden voor vandaag?? :)
 
Helemaal niets over. De oren en de neus vond de hond erg lekker.  B-)
 
Gaaf man!
Volgens mij is het erg gezellig geweest.
 
Leuk spektakelstuk. Ik denk wel dat het een stuk lekkerder is als je 'm flink injecteert of pekelt met een kruidenpekel ofzo, anders is het gewoon varkensvlees natuurlijk en dat is wel wat flauw eten (al is dat op een broodje coleslaw met een sausje ook goed te doen hoor!)

Zo'n vulling is geinig, maar voor de smaak van het vlees doet het verder niet zoveel.
 
Jammer dat de smaak wat tegen viel. Maar lijkt me wel gaaf zo'n varkentje aan het spit!
 
het is inderdaad heel leuk om te doen, ik heb hem ook een keer gemaakt, de hoeveelheid vlees wat eraan zit valt zeker tegen, daar zou ik het dus ook zeker niet meer voor doen
 
Leo zei:
het is inderdaad heel leuk om te doen, ik heb hem ook een keer gemaakt, de hoeveelheid vlees wat eraan zit valt zeker tegen, daar zou ik het dus ook zeker niet meer voor doen

Hoe veel vlees komt er zo ongeveer af?
 
Ziet er mooi uit!
 
Ik had een speenvarken van ca 7 kg. 2 a 3 kg maximaal
 
El Fumarole zei:
Leuk spektakelstuk. Ik denk wel dat het een stuk lekkerder is als je 'm flink injecteert of pekelt met een kruidenpekel ofzo, anders is het gewoon varkensvlees natuurlijk en dat is wel wat flauw eten (al is dat op een broodje coleslaw met een sausje ook goed te doen hoor!)

Zo'n vulling is geinig, maar voor de smaak van het vlees doet het verder niet zoveel.

Ja inderdaad, hij had op zijn minst een nachtje in de emmer gemogen en wat lekker onder het velletje gespoten. Maar ach...

Maar zoals Leo al zegt; Dit was gewoon om hem van de bucket list af te strepen. Weet niet of ik het nogmaals zal doen, en zo ja dan zeker weten zonder al die zuur wijven erbij ;)  ( Ahhhhhhhh zielig! )

Maar hoe dan ook een aanrader voor iedereen om gewoon eens te doen / proberen met een leuk gezelschap. Durf ook wel te zweren dat hij op menig geen Weber past op de manier zoals hij uit de doos komt (in die foetus houding). Kan je hem indirect ook goed garen. Gewoon omdraaien elke keer als je wat kolen toevoegd. Die vulling kan je er gewoon uit laten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan