BasBQ
Beef en Steak

Spareribs

  • Onderwerp starter Rich Fairlane
  • Startdatum
R

Rich Fairlane

Gast
Alweer even geleden...

Met kerst mogen mijn dochters altijd kiezen wat we gaan eten. Toen ik dit jaar de vraag stelde was het andwoord ??nduidig: Spareribs!!!

Ik was al een tijdje van plan een keer een sparerib-rek van Weber aan te schaffen, maar de prijs (? 30) hield mij steeds tegen. Tot ik op een dag bij Blokker liep en twee toiletrolhouders zag liggen..... De prijs: ?1,50 per stuk. Die dingen gekocht en in de werkplaats van de brandweerkazerne de ophanging er af gezaagd. Het resultaat:

image.jpg4_zpsseuwigzf.jpg


Affijn, ik heb de ribs schoon gemaakt en een nachtje in een mengsel van appelcider en citroensap laten zwemmen. De volgende dag heb ik ze afgedroogd en een rub gegeven van het basis kruidenmengsel wat ik heb gevonden in mijn Bijbel: Culinair Barbequen.

De bbq heb ik ingericht voor indirect grillen. Een bakje water erbij om de lucht vochtig te houden en zo nu en dan een stukje rookhout op de kolen. De digitale thermometer heb ik nu enkel gebruikt om de tempreratuur in de q te monitoren, niet om het vlees te controleren (met een spareribs is dat moeilijk omdat je de thermometer vrij snel tegen het bot steekt). Ieder half uur heb ik de ribs nat gemaakt met het appelcidermengsel. Aan het eind van de rit heb ik ze ingesmeerd met bbq-saus en nog een half uur laten glazuren.
Hoe lang ze op de Q hebben gelegen weet ik niet meer, dat gaat altijd op gevoel. Wel weet ik dat de temperatuur nergens boven de 150 graden is geweest.

image.jpg1_zpszwpn8ufn.jpg


image.jpg3_zps5sxwsm2n.jpg


image.jpg2_zpsczacofc6.jpg



Ze waren weer heerlijk. Het vlees had een lichte rooksmaak en een zoet-zure bite. De laag bbq-saus maakte het geheel af. Zelfs de kinderen aten ze zonder extra saus of mayo. Een aanrader!
 
leuke reportage, alleen zijn je foto's helaas niet te zien
 
Damn, ik zie het...... Dat posten van foto's gaat nog niet echt lekker.
 
Rich het resultaat ziet er goed uit, heb de foto's die ik kon vinden even voor je geplaatst.

Gewoon op de foto in photobucket gaan staan en dan met de rechtermuisklik de afbeeldings URL kopieren. Dan ga je naar het draadje waar je het wil neerzetten en plaats je het tussen img tags
doormiddel van het te typen of door op het schilderijicoon te drukken

Code:
[IMG]http://i1379.photobucket.com/albums/ah140/Richard_Schuurs/image.jpg2_zpsczacofc6.jpg[/IMG]

en dan is na verzenden dit het resultaat

image.jpg2_zpsczacofc6.jpg
 
Frits bedankt!
Ik meende dat ik het goed had gedaan.... Toch niet.
Ik zit alleen nooit achter een pc maar oo mijn iPad. Zo eens proberen met het hamburgertje "mexican style" die ik vandaag heb gemaakt.
 
Mooie ribben zeg!
 
Prima ribbels
 
Zien er prima uit
 
Richard probeer als je het Genootschap leest via je iPad eens Tapatalk te installeren.
Tapatalk is een app om het forum mee te lezen.
Het is niet zo goed als het ooit was, maar foto's plaatsen is dan weer wel heel makkelijk.
 
Bedankt voor je hulp Frits.
Ik ben er inmiddels uit. ook via mijn iPad lukt het nu om foto's te posten.
 
Mooie ribben hoor!!
 
Altijd lekker, ribbetjes. Ziet er goed uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan