BasBQ
Beef en Steak

Spareribs

 
 
 

cold_as_ijs

Pitmaster
Berichten
745
Mijn collega’s kwamen langs voor een BBQ. Opzet was een BYO, en ik had besloten om spare ribs klaar te maken.
Avond van te voren de spareribs schoongemaakt en zout aangebracht. Deze keer ben ik voor gaasterland ribs van de Hanos gegaan.
E8290DAC-5E55-44EA-8BFE-4E063D5B7290.jpeg
560C3F55-A0E0-43B0-8AD9-9FB5E2D54462.jpeg

Volgende dag de rub aangebracht. Deze keer Memphis dust gebruikt. Maak de rub altijd zelf, laat het zout er dan uit.
E79C3128-654C-4D15-81E6-1E40087DC6F7.jpeg

Plan was de bbq op 125 graden, maar de app registreerde de billows niet, waardoor hij afregelde op 200 graden. Hij was dus iets te warm geworden, maar dat was kwestie van de boel dichtzetten en even later keer luchten.
0B113802-B4F5-4E17-9E10-24FD62F23C75.jpeg

Na 1.5 uur zaten ze al op 70 graden en in de stal. Dus tijd om de boel in te pakken met aluminiumfolie. Had wat appelsap en boter toegevoegd.
95B360D0-B70C-4D45-8F93-6E8591AA2F76.jpeg


In de tussentijd de glaze klaargemaakt. Deze heb ik gemaakt van honing, bourbon, chipotle, ui, knoflook en scheutje soja. Omdat ik ondertussen mijn sonos aan het instellen was, waren ze iets te ver doorgegaard. Daarna nog 20 min terug met de glaze. Resultaat waren heerlijke ribs. Combi van de glaze en rub was heerlijk. 5 min later was het gereduceerd tot botjes 😉.

F3E88E77-485A-4ADF-83CC-DB35D58C0981.jpeg

De rest van de avond nog kunnen genieten van andere gerechten die mijn collega’s hadden voorbereid waaronder gevulde portobellos, indiase chickenwings, indiase kaasspiesjes (van de bbq) etc..Dus een zeer geslaagde avond.
 
De ribs zien er goed uit en de collega’s die ook nog hapjes meenemen
Dat is een smakelijk avondje geweest
 
Dat is nog eens een fijn begin van de avond.
 
Die ribben zullen vast gesmaakt hebben, ze zien er lekker uit!

waarom heb je ze de avond van te voren gezout?
 
Ok, bedankt.
heb altijd gedacht dat zout juist vocht onttrok van vlees.
 
Laatst bewerkt:
Ok, bedankt.
heb altijd gedacht dat zout juist vocht onttrok van vlees.
Tja, heb ik ook altijd gehoord zo zie je maar weer, zoveel deskundigen zoveel meningen. :unsure:
 
Dat is teambuilding.
Wie kluift het snelsteeen sparerib af. 😋😋
 
Lekkere ribbetjes hoor, zal best snel opgegaan zijn denk ik . ?
 
Tja, heb ik ook altijd gehoord zo zie je maar weer, zoveel deskundigen zoveel meningen. :unsure:
Ik denk dat de hoeveelheid zout een rol speelt met die gedachte dat zout vocht ontrekt, Neem bijv zalm met droge pekel, door de hoeveelheid zout wordt er vocht onttrokken, echter bij de geringe hoeveelheid zout op de spareribs trekt zout het vlees in en houdt daar tevens de sappen vast.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de hoeveelheid zout een rol speelt met die gedachte dat zout vocht ontdekt, Neem bijv zalm met droge pekel, door de hoeveelheid zout wordt er vocht onttrokken, echter bij de geringe hoeveelheid zout op de spareribs trekt zout het vlees in en houdt daar tevens de sappen vast.
ja hier zit hele eieren eten. Water onttrekt het zout aan de oppervlakte, hierdoor zie je druppels aan de buitenkant ontstaan. Dit water lost het zout op wat hierdoor door het vlees kan migreren. Weet even niet of dit door osmose gedreven is of niet. Maar hoe dan ook, het zout aan de buitenkant is dan weer weg waardoor het geen vocht kan onttrekken. Gooi je het vlees in een bak met zout dan is dat natuurlijk een ander verhaal.

Verder goed om te realiseren dat dit proces tijd nodig heeft. Voor een steak is 4 uur voldoende, voor grotere stukken moet je van 24-48 uur uitgaan.

Tja, heb ik ook altijd gehoord zo zie je maar weer, zoveel deskundigen zoveel meningen. :unsure:
Het is in dit geval dus geen mening maar een wetenschappelijk feit :D
Wat je ziet in de keuken is dat heel veel dingen gebeuren die op meningen of tradities zijn gebasseerd zonder een wetenschappelijke basis. Op zich wel logisch, want koken is in zoverre geen wetenschap op zichzelf. Amazing ribs is daarin een mooie site omdat heel veel van de zaken die ze posten wel op wetenschap is gebaseerd, al dan niet proefondervindelijk. Het kookboek van Meathead zou eigenlijk standaard kost moeten zijn voor de BBQ'er
 
Terug
Bovenaan Onderaan