BasBQ
Beef en Steak

Spareribs wel of niet insmeren met mosterd

kook en meer

Sprokkelaar
Berichten
34
Vanavond ga ik mijn ribs voor morgen marineren. Nu zie ik YouTube dat men ze vaak eerst insmeert met mosterd en dan de rub erover. Omdat mosterd gemaakt is met azijn lijkt het mij dat het vlees al gaat garen. Heeft iemand een idee om het wel of niet te doen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb het ook een keer gedaan, maar vond het geen toegevoegde waarde.

2 a 3 uur voordat ze op de Q gaan in de rub. Bereiden volgens 3-2-1 methode vind ik het lekkerst.
 
Ik doe het niet, maar ik heb eigenlijk geen echte redenen om het wel of niet te doen. Gewoon een keer proberen dus en het ons laten weten.
 
Zal afhankelijk van je soort mosterd misschien een vleugje mosterd geven qua smaak.
Vlees insmeren gebeurt wel vaker om de rubs te laten hechten, niet alleen bij ribbels maar ook wel bij pulled pork of brisket of kip. Iedere pitmaster zijn eigen ding.
Je creeert een extra laagje smaak.
Voor de garing die het zuur van de mosterd zou geven; denk dat dat wel meevalt aangezien zalm er ook mee wordt ingesmeerd voor dat hij op de plank gaat.
 
SilverFox zei:
Zal afhankelijk van je soort mosterd misschien een vleugje mosterd geven qua smaak.
Vlees insmeren gebeurt wel vaker om de rubs te laten hechten, niet alleen bij ribbels maar ook wel bij pulled pork of brisket of kip. Iedere pitmaster zijn eigen ding.
Je creeert een extra laagje smaak.
Voor de garing die het zuur van de mosterd zou geven; denk dat dat wel meevalt aangezien zalm er ook mee wordt ingesmeerd voor dat hij op de plank gaat.
Hi Silverfox. Ik wil ze graag insmeren om de rub goed vast te houden idd, maar ze gaan daarna zeker 12 uur in de koelkast om te marineren. En ik wil niet dat dan het proces van garen al gaat beginnen. Jij denkt dat het wel meevalt? Ik denk dat ik het idd ga doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik was voorheen ook altijd de ribbels in de rubs aan het zetten (zonder plaklaag) en dan een nachtje koelkast. Ging prima hoor, blijft zat aan plakken.
Ook een keer in de rub gezet torn de Q al stond op te warmen, ging net zo goed en weinig verschil geproefd.
Nu was ik eveneens in het boek van meathead aan het lezen (de kerel van amazingribs.com) en die heeft een erg interressant stuk over het nut van pekel, rubs, marinades etc en dan vooral met betrekking op de duur ervan gecombineerd met hoe nuttig dit is. Uiteraard gepaard net de nodige wetenschappelijk uitleg en testresultaten. Conclusie was daar dat het niet erg veel toevoegd of het een kwartier of 12 in uitsluitend de rub ligt. (Het zout doet iets, de rest niet)
Enfin, ik ga er nog een beetje mee spelen en meer over lezen (wat het is een enorm lang hoofdstuk aan droge stof :D )

Verder op de mosterd; stel dat het nu wel alvast gaart.... Is niet erg toch? Je eet het toch niet rauw :D Dus als dit effect al optreedt is het lang niet zo erg als bij zalm in citroen of azijn bijvoorbeeld.

Veel plezier alvast, ben benieuwd naar het resultaat!
(Ik heb ipv mosterd ook al eens sriracha gebruikt, scherp maar enorm smaakvol)
 
SilverFox zei:
Ik was voorheen ook altijd de ribbels in de rubs aan het zetten (zonder plaklaag) en dan een nachtje koelkast. Ging prima hoor, blijft zat aan plakken.
Ook een keer in de rub gezet torn de Q al stond op te warmen, ging net zo goed en weinig verschil geproefd.
Nu was ik eveneens in het boek van meathead aan het lezen (de kerel van amazingribs.com) en die heeft een erg interressant stuk over het nut van pekel, rubs, marinades etc en dan vooral met betrekking op de duur ervan gecombineerd met hoe nuttig dit is. Uiteraard gepaard net de nodige wetenschappelijk uitleg en testresultaten. Conclusie was daar dat het niet erg veel toevoegd of het een kwartier of 12 in uitsluitend de rub ligt. (Het zout doet iets, de rest niet)
Enfin, ik ga er nog een beetje mee spelen en meer over lezen (wat het is een enorm lang hoofdstuk aan droge stof :D )

Verder op de mosterd; stel dat het nu wel alvast gaart.... Is niet erg toch? Je eet het toch niet rauw :D Dus als dit effect al optreedt is het lang niet zo erg als bij zalm in citroen of azijn bijvoorbeeld.
Thks duidelijk verhaal idd. Ik ga met je meelezen. Ik ga ze dus maar met mosterd insmeren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik doe het als plaksel voor de rub zodat het erop blijft plakken. Ik gebruik wel milde mosterd en geen super sterke. Misschien dat dat nog wel een invloed kan hebben,
 
Ik gebruik droge rub en dat plakt prima. Er komt ook vocht vrij als je de ribs in de koelkast legt, dus dan plakt het helemaal goed.

 
Toevallig afgelopen weekeinde eens geprobeerd, insmeren met mosterd. Ik was het eigenlijk alweer vergeten, en achteraf kon ik ook geen smaakverschil proeven. Ik heb gewone dijon mosterd gebruikt btw.

Ik heb wel eens ergens gelezen dat je ribs niet te lang in de dry rub moet zetten, men zei dat ze dan te zout zouden worden. Ook niet gemerkt trouwens.
 
Woodpecker zei:
maar vond het geen toegevoegde waarde.

mosterd is hier de basis smaakmaker voor alle vlees.
en laat t rustig tot 24 uur in de koeling staan voor t buiten of binnen in de oven gaat.
andere sterke smaken worden maar mondjes maat miniem bijgevoegd .
 
Mosterd is een malsmaker, en een fijn plakmiddel voor je rub. Maar je kunt je ribs ook insmeren met agavesiroop. Een dun laagje is genoeg om je rub fijn te laten plakken. En als je een pittiger rub hebt, kan het absoluut geen kwaad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan